Kære brevkasse
Jeg er en pige på 16, min kæreste er 19. Vi har sex hver gang, at vi er sammen, jeg synes selv det er behageligt – sommetider hvor han respektere mine valg –
Jeg har et spørgsmål: nogle gange binder han mine hænder til sengens kant – som jeg er med på – hvor han så må alt han ved, vi synes det er sådan ”frækt”. Han kan både finde på at sætte en vibrator og jeg ved ikke, hvad, hvor jeg så finder det behageligt. Er det unormalt det vi gør?
Det andet spørgsmål: Min kæreste holder mig stramt om håret, mens vi har samleje, hvor han hiver trækker mm. Han er ligeud voldsom når han er tæt på et orgasme. Han kan finde på at holde mig så hårdt om brysterne at det kan gøre ondt. Han tvinger mig også til sex en gang i mellem, selvom jeg er tæt på, at falde, fordi det gør så ondt dernede. Nogle gange græder jeg også når vi har samleje, hvor han ser det, men beder mig om at holde min kæft pga. han er tæt på sin orgasme. Mit spørgsmål her er: er det normalt? jeg har bare brug for hjælp!
De værste ting han gør: Blowjobs, og spanking. Jeg håber forresten ikke, at I tænker, hvad er det hun skriver – jeg har rug for hjælp, har ikke en anden løsning, jeg kan ikke snakke med ham, men jeg elsker ham, jeg hader ham de dage han gør det her: – Han bruger sit bælte sommetider, men det værste er hans søsters – hestepisk – han bruger det når jeg siger jeg ikke har lyst til sex, eller græder længe under sex, og nogle gange fordi han ikke kan komme. Han gør det ikke på en sexet måde, han bruger alle sine næver, på at piske mig. Det bløåder, jeg får mærker mm. Jeg ved ikke om dette er sødt: men han putter et håndklæde i munden på mig, mens han spanker mig, jeg ved ikke hvad det er til for. Han vil hver aften have mig til, at give ham et blowjob, hvor han står klar, med et reb til, at binde mine hænder. Jeg siger ingenting fordi at jeg er bange for, han ’pisker mig’. Han tager sin penis helt ind i halsen og jeg bliver kvalt, også tager han den ud, venter, og gør det igen. Jeg har fortalt, jeg ikke gider, at have hans sæd i munden, det respekterede han i nogle få dage. Efter de få dage da jeg sagde det igen blev han sur, så da han kom puttede han sit sæd i et glas og fik mig til, at drikke det. Jeg er bare så ked af det, for jeg vil ikke lyde som en luder.
Jeg er han svage punkt. Jeg har en mor, jeg ikke snakker med. Derfor ved han jeg ikke siger noget..
Kh C

(Pige, 16 år)
Kære C
Det lyder som om, der foregår nogle rigtigt voldsomme ting i dit forhold med din kæreste. Derfor er jeg super glad for, at du har skrevet herind. Det er nemlig et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er det første skridt på vejen imod at få det bedre.
Det skal være på begges præmisser
Du spørger, om det er normalt, at din kæreste for eksempel kan finde på at binde dig til sengen og stikke ting op i dig. Og det er der ikke noget enkelt svar på, for det er meget forskelligt, hvad folk kan lide, når de har sex. Derfor kan jeg også godt forstå, du kan blive lidt i tvivl om, hvad der er normalt. Men det er helt normalt at eksperimentere med sex for at finde ud af, hvad man godt kan lide. Så hvis du synes, det er rart og behageligt at blive bundet under sex, så er det helt okay.
Det er bare meget vigtigt, at det er både på jeres begges præmisser, når I eksperimenterer. Så det er vigtigt, at I respektere hinandens grænser, og at din kæreste stopper, hvis du for eksempel siger stop. Ligesom at du skal stoppe, hvis din kæreste siger stop. Hvis ens kæreste tvinger en til sex, selvom man ikke har lyst, så kaldes det nemlig et seksuelt overgreb, og det er ulovligt i Danmark. Det er også et seksuelt overgreb, hvis man siger stop og ens kæreste fortsætter, selvom man måske egentligt var med på det til at starte med.
Det skal stoppe
Derfor er det heller ikke på nogen måder i orden, at din kæreste nogle gange tvinger dig til sex. Både fordi det er ulovligt, men også fordi det er rigtigt voldsomt at få sine grænser overskredet på den måde. Det gør rigtigt ondt både udenpå og indeni, og det kan sætte spor i en i lang tid bagefter. Så det er rigtigt vigtigt, at din kæreste ikke bliver ved med at tvinge dig til at have sex med dig.
Derfor skal du også have taget en alvorssnak med din kæreste om, at han skal respektere dine grænser, når I har sex. Så når du siger, at du ikke har lyst, så betyder det, at du ikke har lyst. Hvis han ikke stopper, så skal du vide, at det er helt okay at gå fra ham. For det er okay, at man ikke vil finde sig i at få overskredet sine grænser på den måde. Og hvis din kæreste ikke vil stoppe med at tvinge dig til sex, så er det okay at passe på dig selv ved at gå fra ham.
Snak med nogen
Du skriver, at du ikke snakker med din mor. Og at din kæreste derfor ved, at du ikke fortæller nogen om, hvordan han behandler dig. Men det er rigtigt vigtigt, at du får snakket med nogen om det her. For når man er i et forhold, hvor man får overskredet sine grænser på den måde, så har man brug for hjælp og støtte fra folk omkring en. Derfor tænker jeg på, om der mon er en anden voksen tæt på dig, som du kan snakke med? En voksen som du er tryg ved, og som plejer at være god til at lytte til dig. Er din far for eksempel inde i billedet, og kan du snakke med ham? Eller er der måske en rigtigt sød lærer på din skole, som kan hjælpe dig?
Det kan også være, der er en helt tredje person, du kommer til at tænke på, som du kan snakke med. Hvis der er det, kan du også sagtens snakke med ham eller hende. Det er nemlig ikke så vigtigt lige præcis hvem, du får snakket med. Det vigtigste er, at du får snakket med nogen. Jeg ved godt, at det kan være super svært at snakke om. For som du skriver, så elsker du jo din kæreste. Men selvom du elsker din kæreste, så skal han stadig behandle dig ordentligt. Og når han ikke gør det, så er det okay at søge hjælp og støtte fra folk omkring dig.
Tag fat i Lev uden Vold
Du kan også altid tage fat i Lev uden Vold. De har nemlig en national hotlinie, hvor man blandt andet kan ringe ind, hvis man bliver udsat for vold i sit parforhold. Der kan du komme til at snakke med nogle rigtigt søde og dygtige rådgivere, som altid sidder klar til at lytte til dig og give dig nogle gode råd. De frivillige rådgivere har snakket med rigtigt mange, der har været udsat for vold i deres parforhold, så de ved godt, at det kan være svært at snakke om. Du kan desuden være helt anonym, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i. De har også en artikel om seksuel vold, du kan prøve at kigge på, hvis du har lyst. Jeg tænker, at der måske er noget i den, som du kan genkende. Og som måske kan hjælpe dig lidt.
Jeg håber, at det du tager med dig fra mit svar er, at det er helt normalt at eksperimentere med sex, men at begge parter skal være med på den. Hvis de ikke er det, så er det nemlig et seksuelt overgreb, og det er ulovligt. Så når din kæreste tvinger dig til sex, så er det på ingen måder i orden. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper