Hej Mindhelper jeg har det ret svært for tiden, fordi jeg bliver kaldt unormal. Det meget svært for mig at blive kaldt unormal hver dag, endda flere gange om dagen. Jeg bliver tysset på hver gang jeg siger noget, jeg for at vide jeg skal hænge mig selv eller skyde mig selv. Jeg har en vane med at sige fugle lyde og kalde mine venner for mommy. Alle er jo normale på hver ders måde, men når man bliver kaldt unormal hver dag og at man skal dræbe sig selv, så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre.
Kan du hjælpe mig med hvad jeg skal gøre?

(15 år)
Kære dig
Jeg kan godt forstå, at du ikke synes det er rart at blive kaldt unormal. Det ville jeg heller ikke synes var rart.
Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet ind til os, for det skal du ikke gå med alene.
Det giver mening
Hvis andre taler grimt til en hver dag, så giver det mening, at man føler sig unormal.
For som du selv siger, så er alle mennesker forskellige, og det er helt okay.
Men selvom man godt ved, at den måde man er på, er helt okay. Så kan det gøre en ked af det, hvis andre bliver ved med at sige, at man er unormal.
Så det kan jeg godt forstå, ikke er rart, og at du ikke rigtig ved, hvad du skal gøre ved.
Det er vigtigt at behandle andre ordentligt
Først og fremmest vil jeg slå fast, at det ikke er okay at tale grimt til andre mennesker.
Uanset hvor uenig man er med nogen, eller selvom man måske synes andre ikke er helt ligesom man selv er, så skal man behandle andre ordentligt.
Derfor er det heller ikke okay, når andre fx siger til dig, at du skal hænge eller skyde dig selv. Sådan er det ikke okay at være overfor andre.
Og derfor er det også vigtigt, at det bliver stoppet.
Hvad kan du gøre?
Men selvom det måske kan føles rigtig svært lige nu, så skal du vide, at der er ting, som du kan prøve at gøre.
Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle forslag til, hvad det kunne være.
Lær at sætte grænser
Du skriver, om jeg kan hjælpe dig med, hvad du skal gøre for ikke at blive kaldt unormal og tysset på. For selvom det er rigtigt, hvad du skriver, at alle er normale på hver deres måde, så er det ubehageligt at blive kaldt unormal.
Derfor er en af mine bedste råd til dig: At du kan prøve at øve dig i, at sætte nogle grænser for dig selv.
At sætte grænser for sig selv er næsten ligesom at sige fra over for andre. Det er en klar og tydelig måde, hvor man siger til andre: “Du kan gå hertil, men ikke længere – for så synes jeg ikke, det er sjovt mere”.
Hvis det lyder som noget for dig og noget, som du godt kunne tænke dig at læse mere om, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikler: Lær at sætte grænser! og Derfor er det vigtigt at kunne sætte grænser.
Her står en masse gode råd til, hvad du kan gøre for at sige fra og passe bedre på dig selv.
Snak med din klasselærer om det
Et andet rigtig godt råd, som jeg gerne vil give dig er at tale med din klasselærer om det.
De fleste klasselærer vil rigtig gerne have, at eleverne i deres klasse har det godt. Og faktisk er det også deres ansvar at hjælpe, når der er nogen i klassen som bliver drillet, eller har det svært.
Derfor vil de fleste klasselærer også rigtig gerne hjælpe dig, hvis du kommer til dem og fortæller dem, at du har det svært for tiden.
Så hvis mange af de her kommentarer og tysseri foregår ovre i skolen, så vil jeg helt klart anbefale dig at snakke med din klasselærer om det.
Snak med dine forældre om det
Her til sidst vil jeg råde dig til at snakke med dine forældre om det, hvis du ikke allerede gør det.
Det kan nemlig være rigtig svært at gå med svære tanker og følelser alene. Derfor er det ofte en rigtig god ide at snakke med nogle voksne om det.
De fleste forældre vil gerne deres børn det bedste. Derfor tænker jeg også, at du kan prøve at snakke med dine forældre om, hvordan du får det, når andre kalder dig unormal og tysser på dig.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe snakken an, så kan jeg varmt anbefale dig vores guide: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting. Her får du nogle gode råd til, hvordan du griber den svære snak an.
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man bliver kaldt unormal hver dag og bliver tysset på. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge.
Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper