Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 16 år, som går på efterskole.
Jeg har en kæreste som også går på min efterskole, og vi har været kærester i ca 3 måneder. Og btw jeg er lesbisk, så min kæreste er en pige. Mit problem er, at jeg ikke synes at min kæreste har behandlet mig særlig godt, hun ignorerer mig ofte, eller er i det hele taget bare ikke særlig venlig overfor mig. Men på samme tid fortæller hun mig hvor meget hun elsker mig, og at hun vil være sammen med mig resten af mit liv. Og det er også lidt overvældende og lidt for meget synes jeg. Vi er jo kun 16. Og hun er min første kæreste. Og jeg vil ikke have at hun også bliver min sidste. Jeg har også et andet problem, og det er at jeg også er virkelig forelsket i min bedste veninde på efterskolen, og det har jeg været lige siden starten. Og så tror jeg at jeg egentlig bare har prøvet at ignorere det, efter at jeg fik en kæreste. Men min bedste veninde ved godt at jeg godt har kunne lide hende i starten, og da hun fandt ud af det, sagde hun til mig at hun også godt kunne lide mig på samme tidspunkt. Men hun tror at jeg kun har kunnet lide hende engang, og ikke mere. Jeg tror at jeg er mere forelsket i hende end jeg er i min kæreste hvad gør jeg

(Pige, 16 år)
Kære dig
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, når man står i et dilemma mellem sin kæreste og veninde.
Derfor er det også godt, at du skriver herind og deler det med os.
Så kan vi i fællesskab prøve at finde en løsning.
Når man står i et dilemma
Jeg vil gerne starte med at sige, at jeg godt forstår, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre.
For på den ene side har du en kæreste, som elsker dig. Men på den anden side, er du stadig forelsket i din bedste veninde.
Og hvad skal man så gøre?
Hvad skal du gøre?
Jeg kan desværre ikke fortælle dig klart og nemt, hvad der er det rigtige at gøre.
Men jeg kan måske hjælpe dig på vej til selv at finde den rigtige beslutning.
For når alt kommer til alt, så er det kun dig, som kan træffe det valg.
Mærk godt efter
Et rigtig godt sted at starte, er ved at mærke godt efter.
Sæt dig, læg mobilen væk og så prøv at sætte noget tid af til at tænke over det.
Tænk alle de forskellige scenarier og situationer igennem:
“Hvis jeg gjorde det her, hvordan ville jeg så have det” og “Hvis jeg ikke gjorde det her, hvordan ville det så være?”
Nogle gange føler vi nemlig, at vi har tænkt ting igennem. Men det er sjældent vi sætter tid af til rent faktisk at tænke det helt igennem.
Lav en liste med for og imod
Når du så har gjort det, så kan du prøve at lave en liste over argumenter, som taler for og imod.
Hvad taler for, at du bliver sammen med din kæreste og “glemmer” veninden og dine følelser for hende.
Og hvad taler for, at du giver følelserne for hende mere plads og prøver dem af i virkeligheden?
Du kan eventuelt lave øvelsen, med en du stoler på. Så kan I sammen snakke om, hvad et godt forhold er for dig, og hvad du ønsker.
Du kan også prøve at læse vores artikel om at tage svære beslutninger. Her kommer vi med flere gode råd og tips til, at tage en beslutning.
Tag en beslutning
Mit sidste råd til dig er: Tag en beslutning og stå ved den.
Det kan nemlig være rigtig hårdt og drænende hele tiden at stå i en limbo mellem forskellige beslutninger.
Det kan faktisk tage ret meget energi.
Derfor kan det give mere ro, når man tager en beslutning, at man også står ved det og selv bakker op om det.
For hvis man tager en beslutning, og så hele tiden tænker på om det var den rigtige, så fortsætter dilemmaet bare.
Få støtte fra dine venner
Her til sidst, vil jeg også lige slå et slag for, at du får snakket med dine venner om det.
Det kan eventuelt være en ven, som ikke er på efterskolen, for måske er det lidt lettere for dem at se det ude fra.
Det er nemlig vigtigt, du ikke står i det her alene.
For jo længere man går med det alene, jo større vokser dilemmaet sig ofte. Og nogle gange, når man siger sine tanker højt, så er det også nemmere at finde ud af, hvad der føles rigtigt og forkert.
Har du hørt om Girltalk?
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig Girltalk
Hos Girltalk møder du nemlig søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med piger om alt det, som kan være svært.
Derfor er de også rigtig gode at snakke med, hvis man har en kæreste, men måske også har følelser for sin veninde.
Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Det kan nemlig være rigtig svært, hvis man oplever at have følelser for andre end ens kæreste. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper