Hej brevkasse. Jeg har en kæreste for første gang i mit liv. Vi har været sammen i ca 2 mdr og jeg elsker ham virkelig. Vi bor ca 2 timer fra hindanen med offentlig transport så vi ser kun hindanen i weekenderne. Så vi skriver og snapper rigtig meget sammen om dagen. Men næsten hver aften spørger han om jeg har lyst til at sende nudes. Vi gør det en gang i mellem men jeg vil slet ikke hver dag. Jeg har fortalt ham at jeg er lidt træt af at han spørger og jeg siger ofte nej fordi jeg ikke vil. Men jeg hader at gøre ham ked af det. han kan måske gå 2 tage uden at spørge og så begynder han at spørge og plage mig igen. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, har i et råd?

(Pige, 14 år)
Kære du
Det kan være forvirrende og svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man gerne vil gøre sin kæreste glad, men ikke gider sende nudes hver dag.
Derfor er det også godt, at du deler det med os, så du ikke skal stå alene med det.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, så synes jeg det giver rigtig god mening, at du ikke helt ved, hvad du skal gøre.
For på den ene side, så elsker du din kæreste og vil gerne gøre ham glad ved at sende nudes. Men på den anden side, så har du sagt til ham, at du ikke gider hver dag, og at du er træt af det.
Når man står i sådan et dilemma, er det helt normalt at blive i tvivl. Det tror jeg de fleste ville.
Et klap på skulderen
Først og fremmest, vil jeg gerne starte med at give dig et klap på skulderen.
Jeg synes nemlig, at det er super sejt, at du siger nej, når du kan mærke, at det ikke er noget, som du har lyst til.
Det kan være svært at sige nej til ens kæreste, men det lyder til at du gør det tit.
Men selvom du ofte får sagt nej, så bliver han ved med at spørge.
Og hvad skal du gøre ved det?
Hvad skal du gøre?
Når man står i et dilemma, kan det være svært at finde hoved og hale i det hele.
Derfor vil jeg nu komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre, for at din kæreste ikke plager dig om nudes hver eneste dag.
Det er vigtigt at sætte grænser
Mit første råd til dig er at mærke godt efter og sætte nogle grænser for, hvordan du gerne vil have tingene er.
Nudes er en enorm personlig ting og noget, som man godt kan være lidt øm omkring.
Derfor er det også helt okay, hvis man ikke har lyst til at sende dem hver eneste dag.
Og hvis det er sådan du har det, så skal din kæreste acceptere det.
For hvis man ikke får sagt fra og sat nogle grænser, så kan det godt blive svært at passe på sig selv. Og nogle gange kan det så ende med, at man gør ting, som man ikke har lyst til.
Hvis du har lyst til at læse mere om, hvordan man sætter grænser eller hvorfor det er vigtigt, så prøv at læse vores artikler: Derfor er det vigtigt at kunne sætte grænser og Pas på dig selv – lær at sætte grænser.
Snak med ham igen
En af de bedste måder at sætte grænser på, er ved at snakke med din kæreste om det igen.
For selvom I har snakket om det før, så bliver han ved med at plage dig. Derfor lyder det også til, at I er nødt til at snakke om det igen.
Jeg ved godt, det kan være svært, men ofte så ændrer ting sig ikke, medmindre vi selv gør noget ved dem.
Du kan fx sige til ham: “Jeg har ikke noget imod, at sende nudes en gang imellem, men ikke hver dag. Derfor synes jeg også, at det kunne være rart, hvis du ikke spurgte mig hver eneste dag”
På den måde fortæller du ham, at du gerne vil en gang imellem, men at han ikke skal spørge dig hver dag.
Hvis du stadig ikke helt ved, hvordan du skal gribe snakken an, så kan du læse vores artikel: Sådan snakker du med din ven om svære ting. Selvom det er din kæreste og ikke en ven, så er rådene stadig gode.
Tal med dine venner om det
Når der er noget som fylder, så er det vigtigt at sige det højt.
Især til dem omkring os.
Derfor tænker jeg også, at det er en god ide, hvis du snakker med dine venner om det.
Det kan være at nogle af dem har stået i samme situation, eller har nogle gode råd til, hvordan du skal gribe det hele an.
Har du hørt om Girltalk?
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke er dine venner, så kan jeg varmt anbefale dig Girltalk.
Hos Girltalk kan du chatte med søde og forstående rådgivere, som er vant til at skrive med piger om det meste.
Derfor kan de også være rigtig gode at skrive med, hvis ens kæreste hele tiden vil have nudes.
For det kan godt være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis ens kæreste plager om nudes hele tiden. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper