Hej jeg har brug for hjælp..
mig og min kæreste har været sammen i 2 år og 2 måneder nu.. det mit føst længste forhold, så jeg er meget bange for hvad da vil ske i vores forhold.. er bange for hvis jeg gøre noget forkert eller gøre noget så han vil blive sur på mig… lige nu sider jeg med en kæmpe klump i maven… fordi han har fået kontakt med en pige som jeg slet ikke kan lidt og det ved han også godt… de stoppet med og snak sammen for noget tid, men har nu fået kontakt igen… jeg konfronterer ham så med det og siger jeg syges det var mærkeligt at han snakket med hende igen.. da han love ikke og vil snak med hende igen.. så vi bliv en smule uvenner… jeg går med en masse ting i min hverdag.. (miste min farmor ,og har adhd ) så de mindste ting kan ødelægge hele min dag… har ikke som sådan noget og gå til og snak om tingene.. ( jo har selvfølgelig min mor og min svigermor) men har ikke en veninde jeg kan gå til… på samme måde mere… men er også bange for når vi kommer op og skændes da jeg for så mange tænker om hvad da nu vil ske.. om han går fra mig eller hvad da sker… fordi selvfølgelig må han har pige venner… men af alle pige venner så var det hende… 😕😕 hjælp en pige i nød…🙁

(21 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig svært, når man ikke har det godt med en, som ens kæreste taler med. For skal man bestemme hvem ens kæreste må tale med?
Når man får en klump i maven
Du skriver, at du har fået en klump i maven, fordi din kæreste har fået kontakt med en pige, som du ikke kan lide.
Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at gå rundt med ondt i maven. Og jeg kan også godt forstå, at du bliver usikker, når din kæreste snakker med en, som du har det svært med.
Men som du selv skriver, så er det et ret svært dilemma. For på den ene side, vil du ikke bestemme, hvem han må være venner med. Men på den anden side, har du det virkelig svært ved, at han er venner med lige netop hende.
Og hvad skal man så gøre?
Tal sammen på en god måde
Jeg ville ønske jeg kunne give dig et direkte svar på, hvad I skal gøre. Men det kan jeg desværre ikke. For de eneste der kan finde ud af, hvad det rette er at gøre, er jer to.
Så derfor vil jeg råde dig til at få taget en god snak med din kæreste om, hvordan du har det.
Det lyder som om, at i egentlig allerede har talt om det. Men at i også blev lidt uvenner over det.
Det er aldrig rart at være uvenner. Men tit kan man gøre meget for at få en god snak om svære ting, hvor man ikke bliver uvenner.
Den gode samtale
I vores artikel om konflikter, skriver vi om, hvordan man kan tale sammen på en god måde, når man er uenige.
For når noget betyder meget for os, så har vi det nogen gange med ikke at få sagt tingene på den bedste måde. Og så ender vi fx med at blive uvenner.
Men der er flere ting du kan gøre, for at tage en god snak.
Bliv på egen banehalvdel
Først og fremmest kan du tænke på, at du bliver på egen banehalvdel. Det betyder, at når I snakker sammen, så sørger du for at tale ud fra hvordan du har det, i stedet for at anklage ham for, hvad han har gjort forkert.
Det kan man ofte huske på, ved at tale ud fra et ‘jeg’, i stedet for et ‘du’.
Altså for eksempel ved at sige: “Jeg kan mærke, at jeg bliver rigtig usikker og ked af det, når du taler med pigen jeg ikke kan lide. Er det noget vi kan tale mere om?”.
For der er stor forskel på at sige dét, ift fx at sige: “Du er mega dum, når du vælger at tale med hende, for du ved at jeg hader hende!”.
Husk på i er et team
Når man er kærester, så er det vigtigt at huske, at det er begges ansvar at håndtere, når noget er svært i ens forhold.
Men når man bliver uvenner eller er uenige, så kan man have en tendens til at gå imod hinanden, i stedet for at prøve at finde en løsning sammen.
Derfor kan det nogle gange være en god ting at huske på, at man er på samme hold, og at det i et forhold også handler om, at finde en løsning sammen.
Det er altså ikke den ene der ‘har et problem’, fordi man er ked af noget den anden gør. Men man skal derimod sammen finde en løsning.
Frygten for at miste ham
Du skriver også, at du er bange for at miste ham, hvis I kommer op at skændes. Det kan jeg godt forstå.
Men selvom det giver rigtig god mening, at du føler det, så husk på, at det er vigtigt, at man som kærester kan tale om, hvordan man har det.
For hvis man ikke kan det med sin kæreste, hvem skal man så kunne det med?
Husk på, at det er okay, at du har det som du har det. Det handler om, at snakke om det på en god måde sammen.
Tal med andre om det
Du nævner, at du har din mor og svigermor, som du kan snakke med om det. Men at du ikke som sådan har nogen veninder, du kan tale med det om.
Når vi har konflikter med nogen, så kan det være rigtig rart at få sagt det højt til nogen. Både så de kan hjælpe, men så man også selv bliver mere klar over, hvordan man har det.
Derfor tænker jeg, at det kunne være rigtig fint, hvis du får talt med din mor eller svigermor om det.
Hos headspace kan du være anonym
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale headspace.
Headspace rådgiver hver uge unge, som har det svært eller har brug for hjælp. Hos dem kan du også være 100% anonym, hvis du har brug for det.
Du kan både tale med dem fysisk i deres lokaler eller online på deres chat.
Alle rådgiverne er super søde og virkelig dygtige.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper