Hej Mindhelper
Min kærestes eks er en del af hendes vennegruppe, han var hende utro sidste gang var hun endda, ude at hente ham ved hende som hun var hende utro med, samme nat smed han hende ud af hans lejlighed, og sagde at han var ligeglad med hende. Nogle måneder efter er de så sammen seksuelt igen, og det er på en eller ansen mærkeligt måde det der gør mest ondt, at der ikke var nogen konsekvenser for ham, og jeg også irriteret på hende over at hun ikke var stærkt nok til at sige fra og ikke lyttede til sine veninder.
Vi har været kærester i snart halvandet år og det har kun været et problem her de sidste 3 måneder, det skyldes mest fordi hun også er begyndt at afvise mig seksuelt mere og mere og siger det er fordi hun er træt grundet arbejde, men hun arbejder mindre end jeg gør og selv i weekenden eller hvor hun har fri i 4 sager bliver jeg stadig afvist. Og når hun så afviser mig føler jeg at jeg er værre end han var fordi hun afviste jo ikke ham.

(25 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du står i en svær situation. Jeg er glad for, at du har skrevet herind, så du ikke skal gå med følelserne alene.
Kæresters ekskærester kan fylde meget
Når man får en kæreste, så kan man sjældent undgå, at de har haft andre kærester og oplevelser før en selv.
Og nogle gange kan de tidligere forhold godt spøge i ens nuværende forhold, hvor de kan fylde mere eller mindre.
Men hvad gør man så, når det fylder?
Vi har alle sammen forskellige behov og energiniveau
Du skriver, at det kun er blevet et problem her de seneste 3 måneder, fordi hun er begyndt at afvise dig seksuelt.
Her er det vigtigt for mig at sige, at alle har forskellige seksuelle behov og energiniveau.
Det er også helt naturligt, at ens behov og energiniveau kan svinge. Det vil sige, at man godt kan have meget lyst i en periode og så lidt mindre i anden periode.
Det er helt normalt.
Når det så er sagt, så kan det være rigtig ubehageligt at føle sig afvist af sin kæreste. Det kan gøre en usikker. Og man kan begynde at pege en pil indad og tænke: “Er det mig den er gal med?”.
Snak med din kæreste om det
Derfor er det bedste du kan gøre også at få talt med din kæreste om, hvordan du har det med det hele.
For så længe du kun går med det selv, kan det være svært at gøre noget ved det.
Men når vi tør dele med andre, når vi har det svært, så er det også meget lettere for dem at hjælpe os med at få det bedre.
Hvordan kan I snakke om det?
En af de bedste måder at gribe svære snakke an på, er at holde det på egen banehalvdel og prøve at løse tingene som et hold.
Hvad betyder det?
Det betyder, at i stedet for at sige ting som: “Du afviser mig hele tiden” eller “Det er din skyld, at jeg har det sådan”, kan man prøve at sige:
“Jeg kan godt blive lidt usikker, og synes det er svært, når vi ikke har sex. Derfor vil jeg høre dig, om der er noget vi kan gøre for at finde en løsning sammen?”.
På den måde bliver det til noget, som I skal løse i fællesskab. Det er ofte meget mere rart for begge parter, end at pege fingre og kaste mudder efter hinanden.
Hvis du har lyst til at læse flere måder at gribe den svære snak an på, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Lær at håndtere dine konflikter.
Snak med dine venner om det
En anden god ting du kan gøre, er at tale med dine venner om, hvordan du har det.
Ikke nødvendigvis for at dine venner skal løse det, eller komme med gode råd. Men ofte kan det bare være rart at få talt om alt det, man går og tænker over.
Og ens venner kan være et rigtig rart sted at få noget støtte, så man ikke skal stå med følelserne alene.
Og hvis du har brug for råd, så er det også lettere for dine venner at komme med, når de kender til situationen, og hvordan du har det med det.
Det kan være rigtig ubehageligt at føle sig afvist. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper