Hej Mindhelper
Jeg har altid godt kunne lide at være fysisk med mine veninder. Vi har altid krammet og flettet fingre og prøvet tøj sammen osv. Det er fortsat nu hvor jeg går på efterskole og hvor man finder venner for livet og bliver sygt tætte. Jeg har da haft en del drengebekendtskaber men det er svært på efterskolen for der er strenge regler og vi er meget adskilt fra drengene. Til gengæld trives jeg virkelig sammen med pigerne og vi hænger tit ud, fx i de weekender hvor vi ikke tager hjem. Jeg er tit sammen med en eller anden af pigerne på værelset hvor vi så sidder/ligger og hyggesnakker og nusser. Jeg lagde faktisk dårligt mærke til det men på et tidspunkt blev nusseriet mere intimt og gjaldt så også skedeområdet. Altså det er slet ikke nogen big deal for hverken mig eller de andre piger, det føles bare naturligt men fører jo også tit til tilfredsstillese og på den måde får man jo også klaret sine sexuelle behov også når nu det er så svært at komme sammen med drengene.
Jeg synes ikke jeg er flov over det og de andre piger heller ikke. Men tænker på om det kommer til at påvirke ens sexualitet når man er færdig med efterskolen? Kan man bare vende tilbage til normalen? Ser i problemer i det?

(16 år)
Kære du
Det giver mening at du tænker meget på, om det kan påvirke dig og dine veninder, at I har været sammen på efterskolen.
Hvad er seksualitet
Nogle gange kan det godt være lidt svært at forstå, hvad det er seksualitet helt præcist handler om.
Meget kort fortalt handler seksualitet om, hvem vi bliver tiltrukket af både seksuelt og følelsesmæssigt.
Og det er ikke ens for alle, langt fra.
Nogle mennesker er tiltrukket af personer af samme køn som dem selv, nogle er tiltrukket af andre køn, for nogle betyder det slet ikke noget, hvilket køn andre mennesker har for, om de bliver tiltrukket af dem eller ej. Og for andre gælder noget helt andet.
Samtidig kan man sagtens have sex med en pige, men ikke nødvendigvis være til piger helt generelt.
Derfor er seksualitet altså heller ikke så simpelt, så at man kan sige, at dem man vælger at have sex med, bestemmer, hvilken seksualitet man har.
Du er ikke alene
Der er rigtig mange som oplever, at det med at være sammen med nogen af det samme køn, kan være svært at sige højt til andre.
Hvad får det dem til at tænke om dig og hvordan påvirker det ens seksualitet?
Her er det vigtigt for mig at sige, at du ikke er alene. Der er andre som har det på samme måde som dig og går med de samme tanker.
Du kan fx læse vores brevkassespørgsmål: Skal jeg fortælle mine venner, at jeg har haft straight sex?
Her bekymrer en 15-årig pige sig om, hvad hendes veninder tænker om hendes seksualitet. Og hvad hun dog skal gøre?
Det er okay at prøve nye ting
Du skal også vide, at det er helt okay at prøve nye ting, for at undersøge, hvad man godt kan lide.
At du har lavet seksuelle ting med dine veninder betyder ikke, at du så nu kun er til piger, eller at din seksualitet har ændret sig.
Jeg vil gerne invitere dig til at prøve at se på det med et nysgerrigt blik.
Nu har du prøvet noget, og så kan du overveje, hvad du synes om det? Hvis du synes det var sjovt og spændende, kan det være du gerne vil prøve at lave noget med en pige igen. Og hvis du ikke vil, er det også helt okay.
Kan du vende tilbage til normalen?
Du spørger til sidst om du bare kan vende tilbage til normalen og om vi ser nogle problemer i det, som er sket?
I forhold til, om du kan vende tilbage til normalen, så er jeg lidt usikker på, hvad du mener?
Mener du, at du pludselig var blevet til piger og nu gerne vil være til drenge igen? Hvis ja, så er det som sagt ikke så sort og hvidt. Du kan have sex med dem du vil og have lige præcis den seksualitet du vil.
Det er der ikke nogle problemer i.
Så om du kan vende tilbage til “normalen”, kommer meget mere an på, hvad du tænker er normalt.
Hvis du tænker på, at vende tilbage til normalen ift dine veninder, så tænker jeg at det ville være en rigtig god ide at tale med dem om det.
Så kan I også tale om, hvad I hver især tænker om det, og hvordan I har det med det. Det kan jo være, at de går med nogle af de samme tanker som dig?
Selvom alle på et eller andet tidspunkt i deres liv tænker på deres seksualitet, så kan det stadig være forvirrende. Derfor håber jeg også, at mit svar til dig, kan hjælpe dig med at finde hoved og hale i det hele. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper