Hej Mindhelper
Min kæreste og jeg bor sammen, og det har vi gjort i over 2 år nu. Han er håndværker og er for et par måneder siden startet på et nyt arbejde. Nu er han blevet udlægger (altså ude man-tors og hjemme tors-søn). Jeg har det utroligt svært med det. Vi snakker over FaceTime hver aften, men hver gang vi har snakket sammen er jeg grædefærdig i sådan 10 minutter efter fordi jeg savner ham så meget. Jeg har utroligt svært ved at sove uden ham, og er nødt til at have tv’et tændt for overhovedet at falde i søvn. Jeg elsker ham så meget, men alt det her har fået mig til at genoverveje vores forhold fordi det simpelthen gør mig så ked af det.
Nogen gode råd?

(21 år)
Kære dig,
Det lyder som en rigtig svær situation, du står i lige nu. Jeg kan godt forstå, at det kan være mega hårdt at vænne sig til, at din hverdag har ændret sig, siden din kæreste fik nyt arbejde.
Tilvænning kræver tid
Du skriver, at din kæreste fik nyt job som udlægger for et par måneder siden, og at han derfor ikke længere er hjemme fra mandag til torsdag. Det giver god mening, at det påvirker dig, at jeres hverdag ikke længere er på samme måde, som den var før.
Når vores hverdag ændrer sig, så kan der gå noget tid, før vi vender os til det. Det kan være svært at sige, hvor længe det tager, for det er meget forskelligt fra person til person. Men indtil man har vænnet sig til det, kan det godt være svært at være i.
Du skriver at du har svært ved at falde i søvn om aften, og har brug for at fjernsynet står tændt, når du skal sove. Det synes jeg giver fin mening. Når man har været vant til at sove ved siden af en man elsker i lang tid, så er det en stor tilvænning pludselig at sove alene.
Derfor giver det også god mening, at baggrundsstøj kan være med til at øge trygheden, så du ikke føler dig så alene.
Selvom det kan føles virkelig svært lige nu, så er det vigtigt at huske på, at det nok skal blive bedre med tiden. Når vi har været vant til at sove med en anden person, så skal vores krop vænne sig til at sove alene, og det kan sagtens tage tid.
Er det en god ide at Facetime hver dag?
Du skriver at I FaceTimer hver aften, men at du bliver meget ked af det hver gang, fordi du savner ham rigtig meget.
Det kan være en rigtig god ide at FaceTime og tale i telefon, hvis det kan lette ens savn til personen og gøre det nemmere at være i, men hvis det blot husker dig på, hvor meget du savner ham, så er spørgsmålet, om det gør mere skade end gavn?
Det er meget forskelligt, hvordan folk håndterer savn. For nogle fungerer det godt at have meget kontakt, men for andre fungerer det bedre at fokusere på andre ting, mens personen er væk.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om I mon kunne prøve ikke at FaceTime hver dag i en periode, og se om det hjælper på, at du ikke bliver meget ked af det hver aften?
Det leder mig videre til mit næste råd, nemlig at prøve at fokusere på noget andet.
Udnyt din alenetid
Når vi står i en situation som er svær at være i, så er det meget nemt at fokusere på alt det, som ikke er rart. Men det ændrer ikke på, at det er sådan situationen er. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon kunne se på situationen fra en anden vinkel.
Kunne du for eksempel vælge at se tiden hvor din kæreste er væk, som en tid hvor du virkelig kan nyde dit eget selskab, og lave de ting du rigtig gerne vil, som han måske ikke altid er med på?
Se den der film eller serie som han aldrig gider se, lav den pastaret han hader, men som du elsker, eller hold en hyggeaften med dine venner i jeres lejlighed. Udnyt at det kun er dig selv som sætter grænserne for, hvad du kan lave.
Savn er ikke kun negativt
Selvom savn kan gøre rigtig ondt, og være svært at være i, så tænker jeg også at det er vigtigt at huske på, at savn ikke kun er en dårlig ting.
Når vi savner nogen rigtig meget, så er det også et tegn på, at vi elsker dem højt og nyder at have dem i vores hverdag.
Du skriver at du kan savne ham så meget, at du overvejer om I overhovedet skal være kærester. Det giver god mening, at du gerne vil finde en løsning, så du ikke skal gå med savnet hele tiden, men jeg tænker samtidig, at det ville være rigtig ærgerligt, hvis dig og din kæreste slog op pga savn.
Det kan også være rigtig godt at lære at håndtere savn, fordi det formentlig også er noget du vil komme til at opleve helt generelt på bestemte tidspunkter senere i livet.
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du kunne prøve mindfulness? Mindfulness kan hjælpe en til at komme lidt væk fra tankerne og ned i kroppen. Det kan også hjælpe en med at slappe mere af, så man for eksempel har nemmere ved at sove.
I vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulness-øvelser, kan du prøve seks forskellige øvelser. Hvis du har lyst til at prøve kræfter med mere mindfulness, har vi også et mindfulness-forløb, du kan se nærmere på.
Tal med din kæreste om dine følelser
Jeg tænker, det kunne være en god ide at fortælle din kæreste, hvordan du har det, hvis ikke du allerede har gjort det.
Det kan være rart at dele sine tanker og følelser med andre, både fordi det kan gøre det nemmere at håndtere dem, men også fordi det at det bliver nemmere for andre at forstå og hjælpe os.
Jeg tænker, det er vigtigt at du fortæller ham, hvordan du har det, men samtidig også husker på, at det ikke nødvendigvis betyder, at han skal skifte arbejde. Hvis han trives i hvordan hans hverdag ser ud på det nye arbejde, så tænker jeg det er en god ide, at I finder en løsning, som I begge to kan være i.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig godt på vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper