Hej, jeg elsker at svømme som i jeg er den beste i hele Syddanmark i 2012. Jeg hader dog skolen, og min familie. Skolen er bar sådan ik mig, jeg er god til næsten alle fane, men jeg er dog ordblind. Familen har jeg givet op på, og vil helt ikke tale om det. Svøm er mit hjem, og jeg elsker det, men jeg er begyndt at grade, til træninger. Min træner syns at jeg skal se nogen, men jeg vil ikke have at min familie skal finde ud af at jeg har det LORT. Så jeg vælge at skriver herind. Jeg er 13 år, men liger en på 18, det har jeg fået afvide MANGE gange. Jeg hader den jeg er idag. Folk siger altid til mig “Du er virkelig flot “ og “ Wow du er jo god til det her “ , men jeg syns nu ikke at jeg kan finde ud af det, eller at jeg er flot. Jeg er begyndt at skrive en bog den hedder / Hende bag ved / jeg kan virkelig godt lide at skrive.
Jeg er til begge køn. Jeg ved godt at jeg er lidt lille, men jeg kan stadig godt lide piger og drenge. Men jeg savner at blive elsket af nogen, som ikke skal elske mig. Min mor og far skal jo elske mig på en måde, men hvis jeg fik en kæreste, tror jeg at jeg ville vare så glad igen. Jeg har bar brug for lidt kærlighed er det så meget af spøger om?

(13 år)
Kære dig,
Det lyder til, at der er flere ting som fylder hos dig lige nu. Jeg er glad for at du har skrevet til os, for du skal bestemt ikke gå med det alene.
Det giver mening
Først og fremmest giver det du skriver rigtig god mening.
Der er mange ting der fylder lige nu, så det kan jeg godt forstå føles svært.
Men du skal vide, at du ikke er alene. Jeg kan i hvert fald godt genkende det med, at andre fortæller mig, at jeg er god til noget, men det føles slet ikke sådan.
Men hvad skal man gøre, når man har det svært?
Når man bare gerne vil elskes
Du spørger, om det at have brug for lidt kærlighed er for meget at bede om?
Det synes jeg bestemt ikke.
Faktisk er det helt normalt, at vi mennesker har brug for at føle os elsket af andre. Ikke fordi vi er gode til noget, eller fordi vi er smukke, men bare for dén vi er. Så det giver mega god mening, at du selvfølgelig også har brug for det!
Kærlighed kan komme i mange former
Du skriver, at du tænker, om det hele nok ville blive bedre, hvis du fik en kæreste.
Jeg kan godt forstå, hvad du mener. Men selvom en kæreste er et ret stærkt bevis på, at nogen elsker os, så kommer jeg til at tænke på, om der mon er andre i dit liv, der kunne vise dig kærlighed, som ikke nødvendigvis er en kæreste?
For selvom forelskelse kan føles helt magisk, så glemmer vi nogle gange, den kærlighed der også ofte er til vores venner.
Venner er jo nogle man vælger til, fordi man godt kan lide dem. Ikke fordi man skal.
Tal med dine venner og oplev kærligheden
Jeg kommer derfor til at tænke på, om du mon har nogle venner, du kunne tale med?
Det er ikke altid vi er gode til at fortælle vores venner, at vi elsker dem, men tit er det jo den følelse, vi går rundt med.
Så et sted at opleve kærligheden, hvor man ikke behøver at vente på en kæreste, er ved at opleve den sammen med sine venner.
Giv dig selv omsorg, når livet er svært
Du nævner også, at du lige nu både har det svært med dig selv, men også med din familie.
Du skriver også, at du ikke vil tale om det med din familie. Det er selvfølgelig helt fair, men hvis du en dag får brug for at tale om det, så husk, at du altid må skrive igen!
I forhold til at have svære tanker om sig selv, så skal du vide, at det kan blive bedre.
Selvværd kan trænes
Måske kender du til ordene ‘selvværd’ og ‘selvtillid’, hvis ikke, så får du lige en helt kort forklaring her.
Selvtillid er troen på vores egne evner. Det er alt det, vi kan og gør. Som for eksempel at være god til at svømme eller være smuk.
Selvværd er troen på vores værdi som menneske. Altså, at vi føler vi er gode og værdige mennesker, bare fordi vi er til.
Man kan sagtens have høj selvtillid, men have lavt selvværd. Og lige nu lyder det til, at dit selvværd godt kunne bruge et boost.
Det kan man heldigvis gøre på flere måder.
Tal med andre om det som er svært
I vores artikel om selvværd kommer vi med en masse gode råd. Jeg vil blot uddybe et af dem for dig her.
Og det er at tale med nogen om, hvordan du har det.
For når vi siger ting højt, så er de meget meget nemmere at håndtere og gøre noget ved.
Når vi går med dem helt alene, så har de det med at vokse sig større og større, indtil man slet ikke kan holde det ud mere.
Så mit råd er, at du skal fortælle nogle om, hvordan du har det.
Det kan være en ven, en god lærer, din svømmetræner eller en helt anden. Det vigtige er bare, at du får snakket om det.
Tal med headspace
Hvis du har brug for at tale med en, som ikke kender dig, så kan jeg virkelig anbefale headspace.
Hos headspace taler de hver dag med unge, som har det svært. De er eksperter i det. Og der er intet som er for stort eller småt hos dem.
Du kan både chatte med dem på deres hjemmeside, eller tale med dem fysisk i deres lokaler rundt om i landet. Og så kan du være helt anonym, hvis du har lyst til det.
For det er mega vigtigt at få sagt det højt, når man har det svært. Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper