Hej Mindhelper
Jeg har snart været sammen med min kæreste i et år, og det har været dejligt, men jeg har i de sidste par måneder følt jeg er blevet glemt og at vores forhold har ændret sig til noget jeg ikke er glad i længere.
Jeg har taget snakken om hvordan jeg har det og hvad jeg føler som et ‘problem’ i vores forhold og han sagde at tingene nok skulle ændre sig, men det føler jeg ikke rigtig det har gjort og det er et par måneder siden jeg nævnte det første gang.
Så jeg går lidt med den følelse af at vores forhold er forbi men at jeg ikke helt er sikker på at jeg har givet ham tid nok.
Så hvornår ved man om man har givet det tid nok? Og om det er det rigtige at blive sammen med dem?

(22 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du står i et svært dilemma. For hvornår ved man, om det er det rette at blive sammen med sin kæreste?
Ændringer tager tid
Først og fremmest synes jeg, det er virkelig godt gået, at du har mærket efter. Og fundet ud af, at der er noget i jeres forhold, som du ikke er tilpas med.
Det kan nemlig være svært både at opdage, men også få sagt højt, når man opdager det.
Forhold er dynamiske, og derfor vil de også ændre sig med tiden. Men nogle gange ændrer de sig på måder, som ikke er særligt fede. Og så er det vigtigt at få sagt det højt, og gjort noget ved det.
Men som du også selv er inde på, så tager ændringer tid. Og nogle gange skal vi også tale om ændringerne flere gange, før de egentlig sker.
Tag en snak med din kæreste igen
Derfor tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du taler med din kæreste igen.
Det virker til, at I har haft en god snak første gang, og at han var åben overfor at prøve at ændre sig.
Nu er der gået noget tid, men du føler egentlig ikke rigtig, der er sket så meget.
Når der er noget vi gerne vil have ændret i vores forhold, så kan det være godt at prøve at blive så konkret som muligt. Hvad præcis er det, man gerne vil have skal ændres?
For hvis vi tager et eksempel som at føle sig glemt i et forhold, så kan det jo egentlig betyde forskellige ting, alt efter hvem man spørger.
Skriv det ned
Derfor tænker jeg, at det kunne være godt, hvis du fik skrevet ned, præcis hvad det er som gør, at du føler dig glemt i forholdet.
Er det at I ikke taler ligeså meget sammen som i plejede? Ses I for lidt? Er han ikke opmærksom nok, når I så ses? Laver I ikke længere ting, som du nyder? Eller er det noget helt andet, der passer for dig?
Når du taler med ham om det
Nu mere præcis du kan blive på, hvad han kan gøre anderledes, nu lettere er det også for ham at indfri det.
Og når du taler med ham, så kan I jo også snakke om, hvad han har forstået på dig i jeres første samtale, at han skulle gøre.
Det kan jo være, at han faktisk har prøvet at ændre noget, men måske var det slet ikke den rette ting han skruede på.
Og en anden god ting at huske, når man skal have en lidt svær samtale, er at blive på egen banehalvdel.
Husk på at I er kærester, og I skal finde ud af det her sammen. Så det kan være en god ide at huske på ikke at pege fingre, men blot snakke ud fra, hvordan man selv har det.
I vores artikel om konflikter kan du læse endnu mere om, hvordan man kan gribe det an.
Sådan mærker du efter
Hvis du egentlig føler, at du har været konkret, og ikke kan gøre mere, så kan det være du skal til at mærke efter, hvad der føles som det rette at gøre.
Jeg ville ønske jeg bare kunne give dig en opskrift for, præcis hvor længe man bør vente, og hvornår det er det rette at gå fra sin kæreste. Men det ved jeg desværre ikke. Det kan kun du mærke.
Men jeg vil gerne komme med et tip til, hvordan du kan prøve at mærke efter.
Lav en for og imod liste
Når man er i tvivl om noget, så kan det være mega rart at få skrevet det ned. For når vi får det ned på papir foran os, så bliver det lidt mere konkret.
Derfor tænker jeg, at du kan prøve at lave en for og imod liste.
Du deler et stykke papir op i to sider. På den ene side skriver du alt det, som taler for at blive med din kæreste og give ham mere tid. På den anden side, skriver du alt der som taler imod det.
Når du har skrevet alt ned, så kan det være at det giver dig mere klarhed. Måske er den ene side helt overfyldt i forhold til den anden. Eller måske står der ting på den ene side, som du bare ikke kan gå på kompromis med.
Nogle gange kan listen også bare hjælpe os en del af vejen til at tage en beslutning.
Snak med dine venner om det
Til sidst er et af de vigtigste råd også, at du skal få talt med dine venner om det.
For hvis vi bare går med alle vores tanker og følelser inde i hovedet alene, så har de det med at blive virkelig overvældende og forvirrende.
Og så er det altså rart at få dem sagt højt. Også fordi det nogle gange kan hjælpe en på vej til en beslutning at høre sig selv sige tingene højt.
Og det kan være du har nogle venner, som også kender din kæreste, og derfor også kan give dig nogle gode råd.
Det kan være virkelig svært, når man ikke ved, hvornår man skal give sin kæreste mere tid til at ændre ting i ens forhold. Så kan det være en god ide at få snakket med ham om det, og få skrevet sine tanker ned.
Jeg håber at mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse god energi, og håber at du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper