Hej,
jeg er meget i tvivl om jeg egentlig er klar til at have min første gang eller ej. Jeg har været sammen med min kæreste (17 år gammel) i snart 1 år. Jeg er meget tryg ved min kæreste og vi har lavet andre sexuelle ting. Men jeg har aldrig rigtig været klar til at have sex. Dog er jeg begyndt nu at tro at jeg er klar, jeg er bare bange for, hvis jeg kommer til at fortryde det efterfølgende. Hvad skal jeg gøre eller tænke?

(17 år)
Kære dig,
Det kan være en rigtig stor ting, første gang man kan have sex. Og det er helt normalt at tænke over, om man mon er klar.
Der er intet rigtigt eller forkert
Først og fremmest skal du vide, at der ikke er noget rigtigt eller forkert tidspunkt for, hvornår man skal føle sig klar.
Det er nemlig meget forskelligt fra person til person, hvornår de har sex første gang.
Nogle har sex første gang, når de er 15 år, andre når de er 20 år. Der er ikke noget af det, som er et mere rigtigt tidspunkt end det andet. Det handler om, hvordan man selv har det med det.
Er du klar?
Du skriver, at du er begyndt nu at tro, at du er klar. Men at du er bange for, at du kommer til at fortryde det efterfølgende.
Selvom det kunne være rart, kan jeg desværre ikke fortælle dig, om du er klar eller ej. Eller om du vil fortryde det efterfølgende.
Det er kun dig, som kan tage den beslutning.
Men jeg vil rigtig gerne hjælpe dig godt på vej og komme med nogle forslag til, hvilke overvejelser du kan gøre dig.
Hvordan træffer man et svært valg?
Nu tænker du måske “Jeg laver ikke andet!”, men jeg vil alligevel råde dig til at mærke godt efter.
Mærk godt efter nede i maven, og gør dig nogle tanker om, hvorfor du gerne vil prøve at have sex, og hvad der holder dig fra at gøre det.
For når jeg læser dit brev, så lyder det til at du har en sød kæreste, som du er i et trygt forhold med, og som du gerne vil have sex med. Og at det eneste der holder dig tilbage er tanken om, hvis du nu fortryder det.
Her kan du gøre dig nogle tanker om, hvad det er, som du ville fortryde hvis I havde sex?
Ville det være, at det var sammen med din kæreste? Ville det være, du ikke ventede længere tid? Eller noget helt tredje.
For hvis du kan få tænkt over, hvad det er helt præcist, du er bange for at fortryde, så kan du også bedre mærke efter, hvad du så skal gøre.
For-og-imod listen kan hjælpe dig på vej
En god måde at gøre det på, er ved at lave en for-og-imod-liste. Her kan du skrive ned, hvad der taler for og imod, at du har sex med din kæreste.
På den måde mærker du ikke kun godt efter, hvad du føler, men du får også skrevet det ned, så du bedre kan skabe overblik.
Du kan også prøve at læse vores artikel om at træffe et valg. Her får du en 5-trins guide til at træffe den svære beslutning.
Det er okay at stoppe midt i det hele
Du skal også vide, at sex ikke er noget, hvor man skal gå fra A til B.
Altså, selvom du måske siger, at du er klar, eller fortæller din kæreste, at du gerne vil prøve at have sex, så må du altid sige nej bagefter.
For sex er ikke noget, man skal gøre, bare fordi man siger, at man gerne vil.
For tit er der mange følelser i spil, når man skal have sex, og selvom man måske rigtig gerne ville, inden man går i gang, så kan det være, at man efter noget tid kan mærke, at det vil man ikke alligevel.
Og det er helt okay.
Du kan for eksempel prøve at læse Sexliniens artikel om sex første gang
I den er der nemlig nogle gode råd til, hvad man kan overveje, når man skal have sex første gang.
Tal med din kæreste og dine venner om det
En sidste ting jeg vil foreslå dig, er at tale med dem omkring dig om det.
Du kan for eksempel prøve at snakke med nogle af dine venner om det. Det kan være nogle af dem selv har prøvet at have sex første gang, eller måske også tænker på det.
Sammen kan I tale om, hvad I måske er nervøse eller spændte på.
Det kan uanset hvad være en rigtig god ide at tale med andre, når der er noget, som man er i tvivl om.
For tit når man siger ting højt, så bliver det nemmere at mærke efter, hvordan man har det med det.
Jeg tænker også, det kunne være en rigtig god ide, hvis du taler med din kæreste om det.
Det kan være han også har tænkt på det, men måske også selv er i tvivl.
Så kan det være rart for jer begge at finde ud af, hvad den anden tænker.
Det kan være mega spændende, men også nervepirrende, når man skal beslutte, hvornår man skal have sex første gang. Så jeg håber at mit svar har hjulpet dig, og så sender jeg dig en masse gode tanker og god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper