Hej Mindhelper
Jeg har over de seneste år overvejet min kønsidentitet og er kommet til konklusionen at jeg ikke har det behageligt med min krop og mit køn. Min bedste ven er selv transkønnet og har været igennem Center For Kønsidentitet systemet og alt der medfølger og er nu startet på hormoner, jeg har været der for min ven siden før transitionen så jeg kender delvist processen. Jeg ønsker medicinsk og kirurgisk behandling, men jeg ved at jeg starter sent som 19 årig, at ventelisten er lang, at det komplicerer sagen at jeg har autisme, ADHD, OCD og er aromantisk + aseksuel. Uanset hvad kommer processen af min transition til at tage lang tid og være hårdt arbejde, men pga. de tidligere nævnte faktorer er jeg bange for at det bliver endnu hårdere og at jeg risikerer ikke at få hjælp overhovedet. Den eneste der hved hvordan jeg har det er den tidligere nævnte ven, så jeg er endnu ikke ude af “the closet”. Det hele er bare meget svært at overskue og jeg får det værre og værre jo længere tid jeg venter med at gøre noget. Hvad burde jeg gøre og hvad kan jeg forvente hvis jeg spørger til medicinsk og kirurgisk hjælp fra CKI?

(19 år)
Kære du,
Når du kan mærke, at du ikke har det behageligt med din krop eller dit køn, så giver det rigtig god mening, at du gerne vil undersøge, hvad du kan gøre.
Det, du skriver, giver god mening
For som du selv skriver, så har man i Danmark mulighed for at få kønsbekræftende behandling, når man kan mærke, at det køn man er født med, ikke er det rigtige.
Men det er også en svær proces. For som du skriver, så kan den tage rigtig lang tid, og der er mange ting, som man ikke kan vide på forhånd.
Her er hvad vi kan hjælpe dig med
Vi vil utroligt gerne hjælpe dig videre. For når man er i tvivl om sin kønsidentitet, så er det vigtigt, at man får den rådgivning og hjælp, som man har brug for.
Derfor er det også virkelig sejt og godt, at du rækker ud efter hjælp. Desværre kan vi ikke fortælle dig, hvad du burde gøre. Og vi kan heller ikke fortælle dig, hvad du kan forvente, hvis du søger hjælp hos Center for Kønsidentitet.
For vi ved desværre ikke nok om det. Og det er en meget individuel proces, som ser forskellig ud, fra person til person. Derfor er vil vi hellere sende dig i retningen af nogen, som ved mere end os.
Prøv at kontakte LGBT+ rådgivningen
Jeg vil derfor på det varmeste anbefale dig at hive fat i LGBT+ Danmark. De har nemlig LGBT+ Rådgivningen, hvor du kan få en masse råd og sparring til din situation.
Du kan både ringe til dem, chatte med dem, sende en mail eller få en personlig samtale. De ved en masse om, hvad det vil sige at transitionere. Og sammen kan I også tale om, hvad du kan forvente, hvis du søger om behandling.
Derudover har de også skrevet en rigtig god artikel om adgangen til kønsbekræftende behandling i Danmark. Artiklen besvarer en del gode spørgsmål, så den kan jeg også anbefale dig at kigge på.
Du kan starte med at snakke med din læge
Du kan også overveje at tage til din læge og tale med dem om det. For det kan være at din læge kan gøre dig klogere på processen, og hvad du kan forvente.
Derudover er det også din læge, som skal give dig en henvisning til behandling hos Center for Kønsidentitet. Hvis du i sidste ende vælger, at det er det rette for dig.
Husk på, du behøver ikke vide alt på forhånd, inden du tager til lægen. Du kan sagtens tage til lægen, for at blive klogere på, hvad hele processen kan indebære. Du behøver ikke at have besluttet dig for, om du vil henvises videre, inden du taler med din læge.
Bliv ved med at tale med din ven om det
Jeg er glad for at høre, at du har din bedste ven, som du kan tale med. Jeg vil også anbefale dig at blive ved med at tale med din ven om det.
For det er bestemt ikke en situation, som man skal stå i alene. Jeg tænker også, at din ven måske kan gøre dig endnu klogere på, hvad du kan forvente af processen. Nu hvor din ven har været igennem den.
Uanset hvad, så er det super godt, at have mennesker omkring os, som forstår vores situation.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig, så du kan få den rette rådgivning. Og så håber jeg, at du finder ud af, hvad det rette er for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper