Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 16 år, og jeg er i tvivl om min seksualitet. Jeg ved dog, at jeg i hvert fald ikke er heteroseksuel, og det har jeg faktisk vidst siden, jeg var omkring 10 år. Jeg er bare i tvivl om, hvorvidt jeg er biseksuel eller lesbisk.
Jeg har aldrig haft en kæreste, men jeg har flere gange været forelsket i piger. Jeg har derimod aldrig rigtig oplevet at være forelsket i en dreng. Ingen af mine venner eller min familie ved noget om det, men jeg kunne godt tænke mig at fortælle det til bare én person, så jeg ikke føler mig så alene.
Lige nu synes jeg, det er ret svært især når jeg for eksempel er til fester, og mine venner kigger på drenge og er interesserede i dem. I de situationer kan jeg godt føle mig lidt alene eller meget anderledes. Jeg er også bange for, at mine venner måske vil synes, jeg er underlig, eller at de vil se anderledes på mig, hvis jeg fortæller dem, at jeg er biseksuel eller lesbisk.
Jeg har brug for hjælp til, hvordan jeg kan fortælle det til nogle af mine nærmeste, selvom jeg stadig er i tvivl om, hvorvidt jeg er biseksuel eller lesbisk, hvem det kunne være bedst at fortælle det til, og om det overhovedet er en god idé lige nu.

(Pige, 16 år)
Kære dig
Det kan være svært at vide, hvordan og hvornår man fortæller sine nærmeste, at man er i tvivl om sin seksualitet.
Derfor er det også rigtig godt, at du skriver.
At dele det med nogen
Først og fremmest, vil jeg gerne starte med at rose dig for at skrive herind og dele det med os.
Det lyder til, at det er første gang du deler det med nogen, og det kræver mod.
Derfor skal du også vide, at vi her i Mindhelper, synes du er rigtig sej!
Fordi det er nemlig et menneskeligt behov at dele sine tanker og oplevelser, med dem man har tættest på.
Derfor giver det også super god mening, at du gerne vil dele det med dine nærmeste.
Er det vigtigt, om du er det ene eller det andet?
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om det er vigtigt for dig at sige, at du er det ene eller det andet?
Man må nemlig gerne dele sin seksualitet, selvom man ikke er 100% sikker på, hvad den er.
Den kan også ændre sig gennem hele livet.
Så hvis du føler, at du hele tiden er i tvivl, så ville jeg blot fortælle dem, det du har skrevet herind til os.
Nemlig, at du er i tvivl om din seksualitet, og at du ikke ved om du er til det ene eller andet.
Det er nok i sig selv.
Hvem skal du fortælle det til?
Du spørger også, hvem du skal fortælle det til?
Det er ikke så vigtigt, hvem du fortæller det til, men at det er nogen du stoler på og er tryg ved.
I dit brev, nævner du selv dine nærmeste som nogle, du gerne vil sige det til, og det giver god mening.
For vores nærmeste vil os ofte det bedste og vil gerne hjælpe os, når vi har brug for det. Derfor er de også gode at snakke med, hvis der er noget som fylder.
Og så kan I også blive tættere ved, at de lærer endnu mere om dig.
Hvordan skal du fortælle det?
I forhold til, hvordan du skal fortælle dem det, så synes jeg, at du skal sige det, som det er.
Fortæl dem, hvis du synes det er svært eller sårbart at snakke om. Eller hvis du ikke helt ved, hvordan du skal sige det.
Du kan fx sige: “Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal sige det her, men jeg er i tvivl om min seksualitet. Er det noget vi kan snakke om sammen?”
På den måde fortæller du dem, hvordan du har det, og at du er i tvivl om din seksualitet.
Hvis du synes at det kunne være rart, med flere råd til snakken, så prøv at læse vores artikel: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting.
Kontakt LGBT+ Rådgivningen
Det kan også være, at du synes det kunne være rart at starte med nogen, som ikke kender dig.
Hvis du synes det kunne være rart, så kan jeg varmt anbefale dig LGBT+ Rådgivningen.
Her møder du søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge om seksualitet.
Derfor kan de sikkert også hjælpe dig med, hvordan du får det sagt, hvem du skal sige det til, og hvornår det er en god ide at sige det.
Rådgivningen er for alle, der har spørgsmål om køn, krop eller seksualitet og ønsker at vende dem med nogen i et fortroligt rum.
Det kan nemlig være svært at stå med sådan nogle spørgsmål selv. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og hepper på di
De bedste hilsner fra en Mindhelper