Hej Mindhelper
Jeg skriver, fordi jeg har været igennem en meget stor omvæltning i min hverdag. Jeg er flyttet til et nyt område samtidig med, at et nyt semester startede, uden at have haft en pause mellem eksamen og flytning.
Det har været en meget belastende overgang for mig, og selv efter tre måneder har jeg stadig ikke fået etableret en stabil hverdag og rutine igen. Jeg oplever, at alt fylder meget, og jeg føler mig ofte overvældet og ked af det.
Jeg har autisme, hvilket gør, at jeg er særligt afhængig af forudsigelighed og struktur. Derfor giver det mening, at så store og samtidige ændringer påvirker mig så kraftigt. Jeg kan mærke, at jeg sætter meget høje forventninger til mig selv i forhold til min hverdag og studie, hvilket gør det endnu sværere, når jeg ikke kan leve op til dem.
Jeg oplever også, at mine tanker fylder meget, især når jeg ikke får nok ro. Samtidig er jeg bekymret for, at der går for lang tid, før jeg finder tilbage til en følelse af stabilitet, da jeg føler mig bagud med mit studie.
Jeg er dog begyndt at blive mere opmærksom på mine behov og kan mærke, at jeg skal reducere mit mobilforbrug og være mere bevidst om, hvad jeg har brug for i hverdagen for at finde

(23 år)
Hej du,
Jeg er glad for, du skriver!
Du virker som om, du har god indsigt i hvad dine udfordringer er, og hvad du kan gøre for at hjælpe dig selv videre.
Stadig håber jeg mit svar til dig kan hjælpe dig endnu mere til at finde stabiliteten i dit liv igen.
Mange ting på samme tid
Det giver – som du også selv siger – rigtig god mening, at du bliver påvirket af de store forandringer du for nyligt er gennemgået, når du har autisme.
Faktisk vil jeg sige, at hvis jeg selv var flyttet til et nyt område, haft eksamener og begyndt nyt semester lige oveni hinanden så ville den omvæltning også påvirke mig.
Det er helt naturligt at føle sig overvældet ovenpå den omgang, du har været igennem.
Lyt til dine egne behov
Men som du også skriver, er du allerede blevet mere bevidst om, hvad du har brug for.
Det er megagodt gået. Så er det også lettere for dig at finde løsninger.
Det er godt, du er mere opmærksom på dine behov. Og at du har skrevet herind til os, synes jeg også er tegn på, at du er motiveret til at finde de gode rutiner igen.
Selvom det godt kan tage noget tid at finde tilbage til en rolig hverdag ovenpå eksamener og flytning.
Sænk forventningerne (nogle gange)
Det er sådan set ikke en dårlig ting at have høje forventninger til sig selv. Men det vi skal huske er at justere forventningerne lidt, når vores omstændigheder ændrer sig.
I en periode med meget travlt og meget pres kan det være godt, at huske sig selv på at det er naturligt ikke at kunne leve op til helt samme forventninger, som hvis man var i en periode med gode rutiner og ro på.
Det kan selvfølgelig være svært at ændre på sine forventninger til sig selv, men måske kunne det være noget, som kunne give mening for dig mens du langsomt finder tilbage til stabiliteten i dit liv.
Ingen af os kan præstere på højniveau og indfri alle forventninger hele tiden – og det er også ok.
Snak med en studievejleder
Jeg læser i din besked, at følelsen af at være bagud på studiet fylder meget hos dig. Det kan jeg godt forstå. Hvis man føler man er to skridt bagud hele tiden, så er det også rigtig stressende.
Jeg tænker på, om der måske er en vejleder eller lignende på dit studie som du kunne skrive til eller tale med?
Det kunne være, at I sammen kunne lave en studieplan/struktur, som sikrede dig, at du fik nået de ting du skal inden eksaminerne.
At få et overblik kan hjælpe rigtig meget med følelsen af at være overvældet og måske være et godt skridt tilbage til struktur og rutine.
Du er sgu sej!
Til sidst vil jeg fortælle dig, at det er sejt, du tager kontakt til os. Jeg kan læse i din besked, at du er virkelig dygtig til at kende dine grænser og behov.
Det er en megagod ting at kunne.
Faktisk svarer du nærmest på alle dine egne problemer i din besked. Men du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for at tænke højt!
Og ellers håber jeg, at du får lagt en studieplan, lagt mobilen lidt væk, får mærket efter hvad der skal til for, at du kan få den rutine og ro i dit liv, som du har brug for.
Helt vildt mange hilsner,
Fra Aske 🙂