Hej Mindhelper.
Jeg er en pige på 18 år og jeg har en storesøster der snart bliver 24.
Min søster har fået sig en kæreste og han er mega sød. Deres forhold er litterally alt hvad man kan drømme om, de har endda planer om at blive gift. Problemet her er dog at min søster har fået en meget dårlig vane.
Hun er begyndt at opføre sig som en ”pick me” når hendes kæreste er til stede. Når jeg siger ”pick me” mener jeg ikke sådan noget med baby stemme og at opføre sig cute foran ham, det er jeg ærligt talt ligeglad med.
Det bedste eksempel jeg har er, da jeg var til et event og jeg lånte hendes blazer. Jeg havde sprayet en tung parfume på, så den havde en meget stærk duft. Da jeg så gav den tilbage (hendes kæreste var også på besøg på det her tidspunkt) lugtede hun til den og lavede et sjovt ansigts udtryk, jeg spurgte så hvorfor, hvor hun derefter sagde at jeg stank af trampertøs. Så gav hun så blazeren til sin kæreste og spurgte ”lugter den ikke?”.
Andre gange har hun også lavet sjov med mine karaktere og hvordan jeg er bange for at kører bil.
Jeg har bemærket at hun KUN snakker på den måde til mig når han er her, jeg forstår det bare ikke.
Har i nogle gode råd, tak på forhånd!!

(18 år)
Kære dig,
Det lyder som en svær situation, du står i lige nu. Jeg er glad for, du har skrevet ind til os, så vi kan finde ud af, hvordan du kan håndtere situationen med din søster.
Det giver mening
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at din søster siger en masse ting til dig, som du faktisk ikke synes er særligt rare. Er det mon rigtig forstået?
Hvis det er, så giver det rigtig god mening, at du ikke ved, hvad du skal gøre.
For hvorfor siger hun det kun, når hendes kæreste er der? Og hvad skal du gøre ved det?
Hvad skal du gøre?
Der er ikke en opskrift på, hvad der er det rigtige eller forkerte at gøre, hvis nogen siger noget ubehageligt til dig.
Der er mange måder at reagere på.
Nogle svarer igen, nogle siger ingenting og andre gør lidt en blanding af de to.
Der er ikke noget der er mere rigtigt end andet. Så længe at man selv har det godt med at være i situationen.
Og når jeg læser dit brev, så lyder det ikke til, at du synes den måde din søster taler til dig, er særlig rar. Derfor vil jeg nu prøve at komme med nogle råd til, hvad du kan gøre.
Når andre overskrider vores grænser
På det du skriver, lyder det til, at din søster faktisk siger nogle ret grænseoverskridende ting til dig, når hendes kæreste er på besøg.
Når andre overskrider vores grænser, så føles det rigtig ubehageligt. Det kan være man bliver ked af det eller vred.
Grænser handler helt grundlæggende om, hvordan vi vil have, at andre mennesker er overfor os, og hvad vi selv synes er okay og ikke okay.
Og lige nu lyder det til, at du bestemt ikke synes det er okay, den måde din søster er overfor dig på.
Derfor er det måske tid til, at du får sat en grænse overfor hende.
Lær at sætte grænser
Men hvordan sætter man lige en grænse?
Det er ikke altid lige nemt, men det er vigtigt at gøre, både for din egen og din søsters skyld.
Det er vigtigt for din egen skyld, fordi det kan være rigtig ubehageligt, hvis en anden bliver ved med at være grænseoverskridende. Og det er vigtigt for din søster, fordi hun måske slet ikke er klar over, at det faktisk er ubehageligt for dig, når hun er på den måde.
I vores guide til at sætte grænser, har vi skrevet en trin for trin manual til, hvordan du kan sætte en grænse. Den kan jeg varmt anbefale dig.
Snak med din søster
En af trinene i guiden, er blandt andet, at få talt med din søster om det.
Det kan måske virke skræmmende eller ubehageligt. Men som sagt kan det være, at din søster slet ikke har tænkt over den måde, hun er på overfor dig.
Og så kan det være, at hvis du fortæller hende det, at hun bliver mere bevidst om det og stopper øjeblikkeligt.
Der er desværre også en chance for, at hun bliver sur eller ked af det. Derfor kan det være en rigtig god ide at gribe samtalen an på den helt rigtige måde.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du gør det, så kan jeg varmt anbefale dig vores guide: Lær at håndtere konflikter. Red venskaberne. Her skriver vi vores bedste råd til at gribe den svære snak an på den bedst mulige måde.
Snak med dine forældre
Mit sidste råd til dig er, at snakke med dine forældre om det.
Det kan være rigtig svært at gå med svære følelser og tanker alene. Derfor er det ofte en rigtig god ide at snakke med ens forældre om det.
De fleste forældre vil gerne deres børn det bedste. Derfor tænker jeg også, at du kan prøve at snakke med dem om, hvordan du har det med din søster, og hvad du skal gøre ved det.
Det kan være at de også har lagt mærke til hendes opførsel og tænker det samme som dig.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal fortælle dem det, så kan du altid vise dem det brev, som du har sendt til os. Her forklarer du det rigtig fint.
Det kan være rigtig forvirrende at opleve, at ens søster snakker grimt til en, når hendes kæreste er der. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper