Hej Mindhelper
Jeg har det svært. Vi får besøg af min bedstemor i weekenden som er meget kritisk overfor alle, hun hører ikke efter, hun tror hun ved bedst. Hun kommenterer på alt. F.eks. hvor meget mad jeg spiser. Jeg bliver vred, sidste gang svarede jeg igen, hvor hun sagde at det var ikke ment sådan. Er det ok at svare igen?

(Pige, 24 år)
Kære dig
Det kan være ganske ubehageligt, hvis en person i vores familie kommenterer, på alt vi gør.
Derfor forstår jeg også godt, at det fylder meget for dig, at din bedstemor kommer på besøg.
Er det okay at svare igen?
Til at starte med, vil jeg svare på dit spørgsmål, om det er okay at svare igen?
Det helt korte svar er: ja, det er det.
Men det måske lidt klogere og kompliceret svar er: at det handler mere om, hvordan man gør det.
For selvom du har ytringsfrihed og må sige, hvad du vil, så er det ikke sikkert, at din bedstemor reagerer lige godt på alt.
Hvordan kan man svare igen?
Derfor kan du gøre dig nogle overvejelser om, hvordan du kunne tænke dig at svare hende, når hun fx kommenterer på, hvor meget du spiser.
Forestil dig at hun kommenterer på, hvor meget du spiser. Og forestil dig så, at du svarer én af følgende:
“Nu stopper du fandme med de kommentarer bedstemor!”
Eller
“Vil du være sød at lade vær med at kommenterer på, hvor meget jeg spiser?”
Som du nok godt selv kan regne ud, er den ene mere aggressiv end den anden. Den første optrapper en konflikt, mens den anden pænt (men også bestemt) spørger bedstemor, om hun vil stoppe med kommentarerne.
Jeg siger ikke, at der er én rigtig måde at sige fra på. Men det kan være værd at overveje, om man vil optrappe konflikten eller prøve en at finde en løsning sammen.
Hvorfor skal man sætte grænser?
Når jeg læser dit spørgsmål, kommer jeg også til at tænke på, hvordan du har det med at sætte grænser?
For når du fortæller om din bedstemor, så lyder det til, at hun får kommenteret på nogle ting, som du ikke synes er særligt rart.
I sådanne nogle tilfælde, kan det være at rart at få sagt fra og sat nogle grænser for, hvordan andre mennesker skal behandle dig.
Hvis du er i tvivl om, hvorfor det kan være en god ide at sætte grænser, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: Derfor er det vigtigt at kunne sætte grænser
For selvom det kan være svære at sætte grænser overfor mennesker vi elsker, er det stadig vigtigt, at vi gør det. Ellers bliver de ved med at gøre eller sige ting, som vi ikke synes er rare.
Hvordan sætter man grænser?
Hvis du læser artiklen og tænker: “Okay, jeg er nødt til at blive bedre til at sætte grænser. Hvordan gør man?”, så har vi også en rigtig god artikel til det.
Artiklen hedder: Pas på dig selv – lær at sætte grænser, og handler om konkrete råd og metoder du kan bruge, hvis du har svært ved det.
Man kan nemlig sagtens sætte grænser på en god og sund måde, uden man behøver at blive uvenner.
Så selvom det måske virker skræmmende eller grænseoverskridende at sige fra overfor din bedstemor, så tror jeg på, at du kan gøre det på en fin og god måde.
Prøv at snakke med dine forældre om det
En anden rigtig god ide, kan være at snakke med dine forældre om det.
De kender din bedstemor rigtig godt og kan måske være med til at bakke dig op, hvis du vælger at sige fra overfor hende.
Det kan også være, at de har nogle gode råd til, hvordan du kan sige fra, eller hvad du skal gøre næste gang, hun kommenterer på dig.
I kan også snakke om, hvad I skal gøre, hvis du vælger at sige fra igen, og det ender med, at hun bliver vred.
Snak med dine venner om det
Her til sidst kommer jeg til at tænke på, om du har snakket med dine venner om det?
De fleste kender til situationen. De har en bedstemor, en onkel eller en anden familiemedlem, som føler, at de kan sige, hvad de vil.
Derfor har de sikkert også nogle gode råd eller ideer til, hvordan du kan gribe situationen an.
Og selv hvis de ikke har det, så kan det være rart at dele sine frustrationer med nogen. For når man siger ens bekymringer højt, kan det være med til at skrue ned for dem og danne et overblik over hele situationen.
For det kan være hammersvært at vide, hvad man skal gøre, hvis ens bedstemor er kritisk over for alt og alle. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber I får en god weekend.
De bedste hilsner fra en Mindhelper