Hej
det er mig som skrev at jeg virkelig har det svært. Det hele startede for 3 år siden da jeg mistede min mor hun dødede af kræft i lungerne. Halvt år senere er jeg bare begyndt med at have det svært og jeg er ikke den person jeg plejede at være. Det var virkelig hårdt at se hende dø på den måde hun dødede på.

(16 år)
Kære dig
Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet herind igen. Det kan være rigtig svært at dele det som er svært, så jeg er rigtig glad for, at du har haft mod til at dele mere af din historie med os.
Det kan være rigtig hårdt og svært at miste nogen, som man elsker. Så det giver rigtig god mening, at det stadig er noget som påvirker dig.
Når ens forælder dør
At miste en af sine forældre er en kæmpe sorg. Og den kan vare i rigtig lang tid. Lige meget hvor gammel man er, når det sker, så kan det føles enormt uretfærdigt og urimeligt.
Også selvom ens forælder var syg, og man måske var blevet forberedt på, at de ville dø, så kan det stadig komme som et chok, og gøre rigtig ondt, når det sker.
Derfor er det også helt naturligt, at det stadig er svært her 3 år efter.
Men det er vigtigt for mig at sige, at selvom det hele kan føles enormt svært og uoverskueligt lige nu, så kan det godt blive bedre.
Du er ikke alene
Det er vigtigt for mig at fortælle dig, at du ikke er alene. For hvert år mister omkring 6000 unge en af deres forældre.
Og selvom det ikke ændrer på, at din mor ikke længere er her, så kan det være rart at vide, at de følelser du går med, står du ikke alene med.
Faktisk har flere andre skrevet til os, fordi en af deres forældre desværre er gået bort.
Du kan for eksempel prøve at læse en, der skrev til os, fordi vedkommende også mistede sin mor til kræft. Du kan også prøve at læse interviewet med Frederikke, som mistede sin mor, da hun selv var 14 år.
Hvad kan du selv gøre?
Selvom det føles svært lige nu, så kan det godt blive bedre. Nogle kloge mennesker sagde engang, at tiden læger alle sår.
Det vil sige, at selvom alting er svært lige nu, så bliver det ofte nemmere med tiden.
Det betyder ikke, at du en dag helt glemmer, at din mor er død. Men det betyder, at med tiden vil smerten blive lettere at leve med.
I artiklen jeg anbefalede ovenfor, om Frederikke, synes jeg, at hun beskriver det rigtig godt. Hun siger nemlig blandt andet sådan her om savnet til sin mor:
“Jeg mangler hende til at guide mig. Men jeg ved, at hun altid er hos mig – ligegyldigt hvor jeg er henne, så vil hun altid være hos mig. Og så har jeg en ide om, at hun bare er taget i forvejen og venter på, at jeg en dag kommer op til hende. Hun har aldrig forladt mig. Ikke sådan rigtig.”
Men selvom tingene bliver lettere med tiden, så vil jeg nu komme med nogle forslag til, hvad du selv kan gøre, for at få det bedre.
Tal med nogen om det
Når man mister en af sine forældre, så giver det rigtig god mening, at man bliver virkelig ked af det, og får det rigtig svært.
Men når man går og har det svært, så er det rigtig vigtigt, at man får sagt det højt til nogen.
Og for igen at hive fat i Frederikke, så er det faktisk også det, som hjalp hende rigtig meget i sin sorg. Hun siger sådan her:
“Det løsnede at tale om det. Ja, det gjorde ondt, og jeg græd helt vildt, men jeg havde det meget bedre bagefter”
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du taler med nogen om din sorg, og alt det som skete med din mor?
Hvis ikke, så kan jeg virkelig varmt anbefale dig at tale med nogen om det.
Det kunne være en i din familie, en god ven eller en helt tredje.
Grunden til, at det er vigtigt at vi får sagt det højt, når vi har det svært, er, at det ellers kan komme til at fylde rigtig meget inde i os.
Find støtte hos andre der også sørger
Når man har mistet sin mor til kræft, så kan det være rart at tale med nogen, som forstår den situation man står i.
For selvom mennesker der ikke har mistet en forældre godt kan prøve at sætte sig ind i, hvordan det må være, så vil de aldrig 100% kunne forstå det.
Og her kan jeg varmt anbefale dig at tjekke Kræftens Bekæmpelses sorggrupper ud.
Her kan du finde den kommune, du bor i, og tjekke hvilke tilbud der er.
I de fleste kommuner er der tilbud, hvor man kan mødes med andre børn og unge, der har mistet en af deres forældre til kræft.
Du kan også få rådgivning af Kræftens Bekæmpelse, hvis du har brug for at tale med nogen. Så kan du ringe til kræftlinjen.
Tag et smut til lægen
Det er helt naturligt, at føle sorg og have det svært efter ens mor er død af kræft.
Men hvis du føler, at det bliver ved med at være rigtig svært, og du føler, at du får det sværere end du har det nu, så kan det være en god ide at tage et smut forbi lægen.
Læger ved nemlig rigtig meget om, hvordan kroppen og hovedet reagerer, når man mister en person, man holder af.
Derfor kan de være rigtig gode at snakke med, hvis man føler at man har brug for hjælp eller man bare får det værre og værre.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal gribe det an, eller hvad du skal sige til lægen, kan du prøve at læse vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært. Her kan du få svar på de typiske spørgsmål om at tage til lægen.
Og hvis du gerne vil læse flere råd til, hvor du kan få mere hjælp og flere gode råd, så kan du læse vores artikel: Min mor eller far er død.
I den har vi nemlig samlet vores allerbedste råd, og der er flere, end jeg har kunne nå at give dig med her.
Det kan være rigtig svært og hårdt at miste sin mor til kræft. Derfor håber jeg også, at der er nogle af mine råd som du kan bruge. Jeg sender god energi din vej og sender dig de bedste tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper