Hej, jeg bor meget langt væk fra alle jeg kender. Jeg er dermed meget nervøs for mine venner og bekendte “glemmer” mig eller at jeg ikke længere er en del af ligningen. Jeg er nervøs for de ikke har lyst til at mødes med mig når jeg kommer på besøg. Jeg føler heller ikke jeg kan snakke med dem om det for deres liv skal jo fortsætte selv om jeg ikke fysisk kan være til stede, jeg har ikke lyst til at belaste dem med noget så “åndssvagt”. Har i nogen godt tips til at mindske min frygt?
De bedste hilsner, XXXX

(Pige, 20 år)
Kære du
Det kan være svært at rejse langt væk fra ens venner, og dem man kender.
Får man dem at se igen? Hvordan holder man kontakten? Glemmer de mig?
Det er nogle af de spørgsmål, man hurtigt kan tænke på. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Venskaber og relationer når man rejser
Når man rejser langt væk, rejser man ikke kun væk hjemmefra, men også fra ens venner og familie.
Man kan frygte, at deres liv går videre, uden man er en del af det, fordi man er væk.
Men her er det er vigtigt at have tiltro til relationen.
For selvom man fysisk er langt væk fra hinanden, så betyder det ikke nødvendigvis, at man bliver en dårligere ven. Eller et dårligere familiemedlem.
Tværtimod, kan mange nogle gange mærke, hvor stærk relationen er, når man kommer væk fra hinanden. For så mærker man lige pludselig, hvem man savner, og hvor meget man savner dem.
At være i hinandens liv, uden at være der fysisk
Når det så er sagt, så kan det stadig være rigtig hårdt at være langt væk fra dem, man holder af. Og det du føler er bestemt ikke åndsvagt.
Tværtimod er det helt normalt.
Heldigvis kan man sagtens være en del af hinandens liv, selvom man ikke ser hinanden fysisk. For venner og relationer er nemlig ikke defineret ud fra, hvor tit man ser hinanden.
Ofte er venskaber og relationer til for at være der for hinanden.
Så selvom du ikke ser dem fysisk, kan du stadig være der for dem. Du kan ringe til dem, skrive med dem eller generelt tjekke op på, hvordan de har det.
Det er lige så meget en god ven eller familiemedlem, som at gå en tur sammen.
Giv slip på bekymringerne
Du spørger, om vi har nogle gode tips til at mindske frygten.
Det har vi.
Faktisk har vi samlet de bedste af dem i vores artikel: Skru ned for bekymringerne.
Her lærer du hvordan, at du kan skrue ned for bekymringerne ved at undersøge dem som en detektiv.
For ligesom en detektiv har gode redskaber til at løse en sag eller forbrydelse, findes der gode redskaber til at mindske frygten og bekymringerne.
Tal med dine venner om det
Noget som kan være en stor hjælp, når man rejser væk og frygter at miste kontakten er at tale med dem derhjemme om det.
Fortæl dem, at du er bange for at miste kontakten, og at det betyder meget for dig, at I ikke gør det.
En god måde at komme det i forkøbet på, er ved at lave faste aftaler med dem derhjemme.
Det kan være, at I aftaler at snakke sammen den første mandag hver måned, eller at du kommer hjem på besøge en gang om måneden.
På den måde garanterer du, at du får set dem du holder af, og at I ikke mister kontakten.
For selvom man sagtens kan holde kontakten, kan det også være skræmmende at være langt væk, fra dem man holder af. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper