Hej
Jeg kæmper med at være meget social og være meget alene. Jeg har en hverdag der er præget af at være sammen med mennesker, men også at have nogle alene-dage, hvor ensomheden virkelig rammer.
Jeg oplever ikke at jeg er ensom, når jeg er sammen med mine venner, men når jeg er alene kommer den buldrende. Det er en ret ny følelse for mig at være i, og jeg har meget svært ved at tackle den. Jeg bliver bange for at det kun bliver værre, jeg prøver at lægge planer, når ensomheden rammer, men mine venner kan typisk ikke med så kort varsel og deres “afvisninger” påvirker mig meget og det føles som om at jeg bliver mere og mere ensom, des flere jeg kontakter.
Har I nogle gode råd til at blive bedre til at være alene? Og gode råd til hvordan jeg kan få mere selvværd og en større tro på mig selv? Og hvordan kan jeg lære min krop, at jeg faktisk har mange søde venner og at det er okay at være alene og være rolig i det?

(25 år)
Kære du,
Ensomhed kan være en virkelig svær følelse at sidde med. Derfor kan jeg også godt forstå, at du ikke helt ved, hvordan du skal tackle den.
Du er ikke alene
Først og fremmest skal du vide, at du ikke er alene. Rigtig mange mennesker oplever i løbet af deres liv ensomhed, i større eller mindre grad.
Og faktisk viser undersøgelser, at hver fjerde unge kvinde og hver femte unge mand viser tegn på ensomhed.
Selvom det måske ikke hjælper på din følelse af ensomhed, så kan det være rart at vide, at du ikke er alene.
Jeg har også selv haft perioder, hvor jeg var ensom, så jeg kan sagtens forstå, at den påvirker dig.
Hvorfor rammer ensomheden, når man er alene?
Du skriver, at du egentlig har ret mange gode mennesker i dit liv. Og du er ikke ensom, når du er sammen med dine venner. Men når du så er alene, så rammer følelsen virkelig.
Selvom vi rationelt godt ved, at vi har masser af gode relationer i vores liv, så kan vi stadig blive usikre og føle os alene.
Og nogle gange bliver det mest tydeligt, når vi er fysisk alene.
Og det kan, som du selv skriver, sagtens hænge sammen med vores selvværd og vores opfattelse af os selv.
For hvis vi ikke selv føler, at vi er gode nok, som vi er, så giver det jo meget god mening, at vi kan blive usikre og ensomme, når vores venner ikke er der til at huske os på det?
Selvværd og ensomhed
Og hvad gør man så?
Som du selv skriver, så kan et godt sted at starte være at arbejde på sit selvværd.
Faktisk har vi en rigtig fin artikel om netop det. I artiklen kommer vi med nogle tips til, hvad du kan prøve at gøre, for at styrke dit selvværd.
Men udover artiklen, så vil jeg også lige komme med to andre forslag til dig.
Styrk dit selvværd med andre
En af de bedste ting du kan gøre, både for at få det nemmere med ensomheden, men også for at styrke dit selvværd, er at tale med dine venner om det.
For når vi deler vores følelser med andre, og siger dem højt, så anerkender vi os selv for, hvordan vi har det. Og det er rigtig godt for vores selvværd.
Samtidig, så giver vi også vores venner muligheden for at hjælpe os. For det kan de kun, hvis de ved, hvordan vi har det.
Del ensomheden og bliv fri af den
Og så kan det også hjælpe på ensomheden. For ofte opstår ensomhed også, hvis ikke vi føler os forbundet med de mennesker, vi har omkring os.
Men når vi tør dele, hvordan vi har det, så styrker vi forbindelsen til andre, og det kan gøre, at vi føler os mindre alene.
Og husk: rigtig mange mennesker kender følelsen af at være ensom. Og måske vil du endda opleve, at dine venner kan genkende dine følelser. Måske har de endda råd til, hvad du kan prøve at gøre.
Hvad kan du gøre, når du føler dig ensom?
Det kan også være rart at tænke på, hvad du kan gøre, når du står i en situation, hvor du føler dig ensom.
Giv følelsen plads
Først og fremmest kan du øve dig i at give plads til følelsen, når den kommer. I stedet for at prøve at flygte fra den, så prøv at lade den være der, som den er.
Husk på, at følelsen ikke er farlig. Selvom den kan være rigtig ubehagelig at være i. Ofte har følelser det også med at gå over igen, når vi giver dem plads til at være der.
Brug din vejrtrækning til at falde til ro
En anden aktiv ting du selv kan gøre, er at bruge din vejrtrækning til at falde til ro.
Vejrtrækningsøvelser virker nemlig rigtig godt, hvis vi har en svær følelse.
I vores artikel om vejrtrækningsøvelser, kan du finde flere forskellige, du kan prøve af.
Og hvis ikke du allerede kender den, kan du også prøve at tjekke vores app Ro ud. I den er der nemlig også en masse øvelser. Og du kan både hente den til iPhone og Android.
Psykiatrifonden kan være gode at tale med
Hvis du har brug for andre perspektiver, så kan jeg varmt anbefale dig at læse Psykiatrifondens artikel om ensomhed. I den kommer de nemlig med en masse gode råd.
Udover det, kan du også få rådgivning hos dem, hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig.
Psykiatrifonden rådgiver både på chat, telefon og via deres brevkasse. Og så ved de rigtig meget om ensomhed, og hvad man kan gøre ved det.
Ensomhed skal man ikke gå med alene. Derfor håber jeg også, at mit svar kan hjælpe dig på vej. Jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper