Halløj, jeg er for ikke super lang tid siden flyttet ca 3000 km væk hjemme fra. Allerede før jeg flyttede kæmpede jeg voldsomt meget med ensomhed, så meget at jeg kunne se en skikkelse for mig.. (ikke skizofreni men mere “jeg læser en bog og kan se det for mig”) jeg er nervøs for min ensomhed kun bliver værre i og med jeg intet netværk har her, hvordan kan jeg mindske ensomhed der ikke vil væk?

(Pige, 20 år)
Kære du,
Ensomhed kan være en rigtig svær og ubehagelig følelse at gå med. Og når man så samtidig flytter langt væk fra sin omgangskreds, så kan jeg godt forstå, at du er i tvivl om, hvordan du skal gribe det an.
Hvordan kan du mindske ensomheden?
Du spørger ind til, hvordan du kan mindske ensomheden, når nu du er flyttet et sted hen, hvor du ikke rigtig har et netværk.
Jeg vil prøve at komme med nogle forslag, for der er nemlig flere ting, som du kan prøve at gøre.
Hold kontakten med dem derhjemme
Først og fremmest tænker jeg, at en god måde at sørge for at føle sig forbundet med andre mennesker, når du ikke har et netværk i det nye land, er at sørge for at holde kontakten med venner og familie derhjemme.
Det kan du fx gøre ved at have faste dage og tidspunkter, hvor du ringer hjem og taler med dem. En grund til at det er smart fx at aftale et nogenlunde fast tidspunkt eller dag er, at når man lever i forskellige lande, så er det ikke altid, at man laver de samme ting på de samme tidspunkter.
Så ved at have en nogenlunde fast dag, så er det nemmere at holde fast i aftalen.
Og når man er langt hjemmefra, så kan det være rigtig rart at høre, om nogle af de ting man kender. Fx hvordan ens familie har det, hvad de går og laver, og om nye ting der er sket siden sidst.
Samtidig kan de også høre, om alt det du oplever så langt væk hjemmefra.
Meld dig ind i klubber
Jeg tænker også, at en god måde at få et nyt netværk på, er ved at opsøge det aktivt.
Når man kommer til et nyt land, så skal man selv ligge en indsats for at lære folk at kende. For man har jo ikke rigtig nogle bekendtskaber i forvejen, som kan introducere en.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om der mon er nogle klubber eller andre aktiviteter, som du kan melde dig til?
Det kunne fx være en løbeklub, strikkeklub, debatklub eller en gamerklub. Det kunne også være der var en lokal sportsklub, et lerværksted eller noget helt andet.
Fælles interesser er nemlig et rigtig godt udgangspunkt for at møde nye mennesker.
Opsøg venskaber på arbejde
Hvis du har et arbejde, så kunne det også være et sted at opsøge nye venskaber. Hvis du taler med en kollega, som du kan mærke virker flink, så kunne det være en mulighed at høre, om de kunne have lyst til at lave noget sammen udenfor arbejdet.
Hvis ikke du har et arbejde, så kunne du overveje at få et. Det kan nemlig også være en god måde at møde nye mennesker på.
Opsøg andre danskere
En tredje ting du kan overveje, er at finde andre danskere, der hvor du bor.
Det kan man fx gøre ved at se, om der findes nogle grupper enten på internettet eller måske på opslagstavler på offentlige biblioteker eller lignende.
Hvis du leder efter nogen på nettet, kan man ofte søge efter ‘danskere i X-land’. Så dukker der nogle gange grupper op, hvor man kan skrive til andre, som også er flyttet til det land.
Det er selvfølgelig altid vigtigt at have sin fornuft med sig, når man søger efter grupper på nettet, fordi man selvfølgelig aldrig ved, hvem der er med i dem.
Hvis du vil læse flere råd til, hvordan du kan tackle ensomheden, så kan jeg også varmt anbefale dig at læse vores artikel om ensomhed. I den kommer vi nemlig også med råd til, hvordan du kan blive bedre til at snakke med nye mennesker.
Det kan være rigtig svært at flytte til et nyt land, hvis man ikke helt ved, hvordan man kan håndtere ikke at blive ensom, når man ikke kender nogen.
Derfor håber jeg også, at mit svar kan hjælpe dig på vej. Jeg sender dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper