Hej.
Jeg er bange for jeg har depression eller angst jeg har tit anfald i skolen ved dog ikke om det er angstanfald. Jeg har haft en periode med en lære der snakket bag om ryggen på mig brudte tilliden og efter det begynde jeg at snakke med en pædagog det blev bedre da hun snakkede med læren men alligevel ikke. Jeg holder alle mine fælder inde og fortæller dem ikke heler ikke mine forældre, har svært ved at komme om morgenen og får anfald tit, men her for nylig prøvede jeg at sige det til en anden lære men det er som om nå jeg tænker på hvad der er galt ved jeg det ikke så når læreren eller pædagogen spøger ved jeg det ikke. Jeg er træt af at have det sådan.
Jeg har haft selvskade tanke men har aldrig gjort det tror måske jeg har en let spiseforstyrrelse.
Jeg er træt af at have det sådan.

(14 år)
Kære dig
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, når man ikke har det godt, men ikke helt ved, hvordan man skal sige det højt.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker og følelser med os. Dem skal du bestemt ikke gå med alene.
Du er sej
Først og fremmest vil jeg starte med at rose dig for at have rakt ud og fortalt dine lærere, hvordan du har det.
Det kræver virkelig meget mod og kan være rigtig svært.
Derfor er det også super sejt, at du har gjort det!
Det giver mening
Det lyder til, at der er flere ting der fylder hos dig lige nu. Og samtidig ved du heller ikke helt, hvad du skal gøre.
Og den følelse kan jeg godt forstå. For hvad skal man gøre, når man har svært ved helt præcist at mærke, hvad der er galt, når ens lærer spørger.
Jeg vil prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre i mit svar til dig her.
Hvad sker der, når man holder sine følelser inde?
Det lyder til, at du bøvler med nogle svære følelser for tiden. Men samtidig har du svært ved at tale med dine lærere og forældre om det, selvom du har prøvet.
Og nu føler du også, at du har lidt svært ved at mærke præcis, hvordan du har det, når dine lærere spørger.
Og det synes jeg faktisk giver god mening.
For når vi ikke taler om vores følelser og fortæller andre, hvordan vi har det, så kan vi godt selv blive usikre på, hvad der egentlig er på spil. Fordi vi går med følelserne selv uden at sige dem højt.
Og det kan også være, at vi får det sværere med tiden, fordi vi går med tankerne alene.
Man behøver ikke vide præcis, hvad der er galt
Og når vi så er i tvivl om, hvad der præcis er galt, så kan vi få endnu sværere ved at sige det højt. Måske fordi vi bliver i tvivl om, hvad vi egentlig skal sige.
Og så kan det blive lidt en ond spiral, hvor vi har det skidt, men ikke fortæller andre om det.
Og her handler det om at bryde ud af den spiral. Og det kan vi kun ved at sige det højt.
Så derfor er det vigtigt for mig at sige til dig, at det er vigtigt at du får fortalt nogen, at du har det svært for tiden.
Og du behøver ikke vide hvorfor du har det svært. Du kan bare sige:
“Hej, jeg har det svært for tiden, og jeg har svært ved at mærke præcis hvorfor. Jeg ved bare, at jeg ikke har det godt indeni. Kan vi tale sammen om det, så jeg kan blive klogere på, hvad det mon handler om?”.
Kan du snakke med dine forældre om det?
Du skriver, at du holder alle dine følelser inde, og at du heller ikke fortæller dem til dine forældre.
Det kan være rigtig svært at fortælle sine forældre, at man har det svært.
Men jeg vil alligevel foreslå dig at tage en snak med dem, hvis du har mod på det. For selvom det måske føles som dine problemer, så er det ikke nogle, du skal gå med alene. Det er vigtigt at få hjælp af en voksen.
De fleste forældre vil deres børn det bedste. Derfor vil de ofte gøre alt hvad de kan for, at deres børn har det godt.
Men det kan de kun gøre, hvis de ved, hvordan deres børn har det.
Så hvis du har mod på at snakke med dem, så kan du fx læse vores artikel: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting. Her har vi samlet en masse gode råd til, hvordan du griber den svære snak an, så du kan få det bedre.
Følelser kan gå op og ned
Det er helt normalt for vores følelser at gå op og ned i perioder.
Der kan være perioder fyldt med følelser af angst og tunge tanker. Og der kan være perioder fyldt med glæde, smil og grin.
Begge dele er helt normalt.
Men hvis man oplever, at perioderne med angst og tunge tanker bliver ved med at fylde, så kan det være en god ide, at tage et smut forbi lægen med sine forældre.
De vil altid lytte hos headspace
Her til sidst, vil jeg høre om du kender til headspace
Hvis ikke, så kan jeg fortælle dig, at headspace er tilbud for unge, som har det svært og har brug for at tale med nogen.
En af fordelene ved headspace er, at du kan snakke med nogen, som ikke kender dig. Og at du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Du kan ringe til dem, skrive til dem eller mødes med dem fysisk i de fleste større byer. Her bliver du mødt af nogle rigtig søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, om det som er svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man har det svært og ikke føler, at man kan snakke med sine lærere eller forældre om det.
Det kan være hammersvært at føle, at man ikke har det godt, og ikke ved, hvordan man skal forklare det. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper