Hej Mindhelper
På det senste har jeg haft en kæmpe frygt for søvn paralyse, altså at når man halvt sover halvt vågen så kan man ikke bevæge sig eller skrige men bagefter ser man tit skikkelser og hører hvisken, jeg har aldrig prøvet det men frygten for det skræmmer mig

(Pige, 13 år)
Kære dig
Det kan være rigtig ubehageligt og drænende at gå og frygte, at noget bestemt vil ske.
Derfor er det også rigtig godt, at du har valgt at dele det med os. Så går du ikke med det alene.
Når vi er bange for, at noget skal ske
De fleste af os kender det godt.
Vi har hørt om noget farligt, og nu kan vi næsten ikke tænke på andet.
For hvad nu hvis det sker for mig? Og hvad kan jeg gøre for at undgå det?
Tanker som disse begynder at fylde mere og mere. Og lige pludselig, begynder vi at ændre måden vi lever på, for at undgå det vi frygter.
Men jo mere vi prøver at undgå det, jo mere tænker vi også på det. Og jo mere vi tænker på det, jo mere prøver vi at undgå det.
Og vupti, så er en ond spiral født.
Hvem får søvnparalyse?
For nogen er det man frygter en kræftsygdom, et jordskælv, en bilulykke eller noget helt andet.
Men for dig, er det søvnparalyse.
Du skriver, at du har aldrig har oplevet det før. Men det betyder ikke, at man ikke kan være bange for det alligevel.
Selvom jeg rigtig gerne vil fortælle dig en masse om søvnparalyse, så ved vi her i Mindhelper simpelthen ikke nok om det.
Derfor kan jeg heller ikke sige, om der er risiko for, at du får det eller ej.
Dog kan jeg læse, at der er mange eksperter som mener, at hvis man lever et sundt liv med rigelig søvn og motion, så mindsker det risikoen for søvnparalyse.
Snak med dine forældre
Hvis du synes, det kunne være rart, at vide mere om hvad søvnparalyse er, og hvem der får det, så kan det være en god start at snakke med dine forældre om det.
Du kan fx fortælle dem om din frygt for søvnparalyse og spørge, om det er noget, de har hørt om.
Hvis ikke de har det, så kan det være, at I sammen kan sætte jer ned og læse om det.
De fleste forældre vil gerne deres børn det bedste. Derfor vil de også ofte gøre, hvad de kan for, at deres børn føler sig trygge og sikre.
Snak med dine venner om det
Et andet rigtig godt sted at starte, er at snakke med dine venner om det.
Det altid en god ide at få sagt sin frygt højt til andre.
For ofte så har vores frygt det med at vokse sig større og større inde i hovedet. Og hvis vi ikke siger det højt, så kan det begynde at fylde mere og mere i os.
Derfor kan det være en rigtig god ide, at dele det med nogen.
Bekymringer skal ikke altid have plads
Hvis vi går hele livet og er bange for ting, som kan ske, så kan det ende med at styre vores liv og fylde rigtig meget.
Derfor kan det være en god ting at lære at give slip på bekymringer om ting, som ikke er sket for os før.
Hvis de ting som vi bekymrer os om sker, så kan vi gøre noget ved det, når de sker. Men indtil da, kan det være godt ikke at give dem for meget plads i ens tanker.
For jo mere plads vi giver vores bekymringer, jo mindre plads er der til at det sjove.
Hvis du kunne tænke dig at læse mere om, hvordan man håndterer sine bekymringer, så kan jeg varmt anbefale dig at læse vores Artikel om at håndtere bekymringer
For det kan nemlig være rigtig træls i længden at gå og frygte at få søvnparalyse. Derfor håber jeg også, at mit svar til dig, kan hjælpe dig med at få mere ro på. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper