Hej jeg er en pige på 16 år: Jeg er kristen, døbt og konfirmeret men er begyndt at tvivle på min tro jeg kunne faktisk godt tænke mig at være muslim. Men mine forældre er meget kristene. De tager i kirke hver søndag og tvinger mig til at tage med, hvilke jeg ikke vil. Mine venner er også kristene, endda meget. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi jeg er mega bange for at jeg vil blive smidt ud hjemmefra eller at mine venner ikke vil være venner med mig mere. Hvad skal jeg gøre?

(16 år)
Hej med dig
Det kan være rigtig svært at vide hvad man skal gøre, hvis man tror på noget andet end ens forældre.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det lyder virkelig til, at du står i et svært dilemma.
Religion, venner og familie
Hvis du har svært ved at finde hoved og hale i det hele, så synes jeg at det giver rigtig god mening.
For på den ene side, vil du gerne prøve en anden religion ud, men på den anden side, er du også bange for hvad dine venner og familie tænker.
Du skriver også, at du er bange for at dine forældre smider dig ud hjemmefra, hvis du siger det til dem. Og hvad skal man så gøre?
For på den ene side har du ikke lyst til at miste dem, men på den anden side tvivler du på din tro og gider ikke tage i kirke med dem hver søndag.
I Danmark er der religionsfrihed
Her er det vigtigt for mig at sige, at vi her i Danmark har det der hedder religionsfrihed.
Det betyder, at man i Danmark må dyrke den gud, man vil, og holde gudstjeneste eller bede, som man vil, så længe man overholder de andre love vi har her.
Så du har altså en lovmæssig ret til, at tro på lige præcist det du har lyst til. Det kan dine forældre ikke bestemme.
Hvad gør man, hvis man er under 18 år?
Det de til gengæld godt kan bestemme er, hvilken religion du skal opdrages med, indtil du fylder 18 år.
For så længe du er under 18 år, så er det dine forældre der bestemmer.
Men selvom de fx vælger at opdrage dig kristen, så betyder det ikke, at du ikke gerne må være muslim og følge islam.
Det kan selvfølgelig godt være lidt forvirrende, at dine forældre godt må bestemme, at du skal tage med i kirke om søndagen, men de ikke kan bestemme, hvad du tænker, mens du er der.
Hvis du har lyst til at læse mere om det, så kan jeg varmt anbefale dig BørneTelefonens side om dine rettigheder til at vælge tro og religion.
Hvordan skal du snakke med dine forældre om det?
Det vil altså sige, at hvis du gerne vil stoppe med at gå i kirke om søndagen og skifte til at være muslim, så skal du snakke med dine forældre.
Det kan være rigtig svært at vide, hvordan man skal gribe sådan en samtale an. Eller om man overhovedet skal sige noget?
Men i den situation du står i lige nu, så lyder det til, at der ikke sker nogen forandring, med mindre du siger noget til dine forældre.
I vores guide: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting, har vi skrevet nogle rigtig fine råd til hvordan du griber sådan en samtale an.
Hvad kan du gøre, hvis de accepterer det?
Hvis de accepterer dit ønske om at blive muslim er det bare rigtig fedt.
Så kan de måske hjælpe dig med at kontakte en moské eller finde en imam, der kan fortælle dig mere om islam.
Hvad kan du gøre, hvis de ikke accepterer det?
Hvis de ikke accepterer det, så bliver du desværre nødt til at acceptere deres holdning og tage med dem i kirke hver søndag, indtil du fylder 18 år.
For efter du er fyldt 18 år, må de ikke bestemme over dig mere og du kan gøre hvad du selv vil.
Det betyder ikke, at du skal droppe at blive muslim. Heldigvis kan man sagtens være muslim uden at tage i moské eller snakke med en imam. Religion handler nemlig lige så meget om, hvad du føler og tænker om verdenen, som hvad du gør i dine hverdage og weekender.
Derfor kan man godt tage med sine forældre i kirke om søndagen og vide med sig selv, at man ikke er kristen, men rent faktisk er muslim.
Har du hørt om headspace?
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen om alt det her, som du ikke kender, så kan jeg varmt anbefale dig headspace.
Hos headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge om deres dilemmaer. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du stadig ikke ved, hvad du skal gøre.
Du kan fange dem på chatten eller ringe til dem på telefonen. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være hårdt at have lyst til at skifte religion, når alle ens venner og familie følger den samme tro. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder en løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper