Hej.
Jeg er en pige på 15 og jeg har et dilemma.
jeg har været venner med en pige siden jeg var 5. Men 2 år efter jeg skiftede skole(mobning) så faldt vi ud. jeg skrev til hende og spurgte om vi skulle lave noget og jeg fik ikke noget svar. det ville ske et par gange om månederne. jeg ville skrive til hende hvis jeg følte mig alene og bare ville snakke. og på et eller andet tidspunkt i syvende klasse, så knak filmen. jeg ved ikke hvad der skete men hun stoppede pludselig bare med at svare. vi skrev tillykke med fødselsdagen og sådan noget, men så heller ikke mere. og lige pludselig skrev hun at hun havde noget tøj der var for småt hvis jeg var interesseret. Jeg plejede altid at få hendes gamle tøj. og i dag skrev jeg at jeg savnede hende og at hun er en fantastisk person. og jeg spurgte om hun ville have lyst til at lave noget når der ikke var lockdown med det der corona længere. jeg sagde at der ikke ville være noget pres.
nu venter jeg bare på et svar fra hende.

(Pige, 15 år)
Hej Pige på 15 år
Årh jeg synes du er mega sej, når jeg læser dit brev. For det er hammersvært at miste ens veninde og man kan komme til at savne hende super meget. Og det kan være mega svært lige at finde ud af, om man kan blive veninder igen eller hvad man skal gøre. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Du har gjort det helt rigtige
Det lyder til at dig og din veninde har været rigtigt tætte engang, men at det desværre gik lidt i stykker efter du flyttede skole. Det er jo mega ærgerligt, når det ender sådan og derfor kan jeg sagtens forstå, hvis du blev glad, da hun skrev til dig om tøjet. For det kunne godt tegne på, at hun måske gerne vil i kontakt med dig igen. Og hvordan søren håndterer man så lige det? Når jeg læser dit brev, så tænker jeg, at du har klaret det mega flot og gjort det helt rigtige. Du har skrevet til din veninde og fortalt hende at du synes hun er en fantastisk person, at savnede hende og om hun kunne tænke sig at mødes efter lock-downen. Men at din veninde ikke skulle føle sig presset. Det må have været en rigtig sårbar situation for dig, at skulle skrive den besked. Derfor kan du også klappe dig selv på skulderen, for det var rigtigt sejt.
Jeg er næsten sikker på, at det må være svært for dig, at vente på at høre tilbage fra hende. Men du har gjort dit bedste nu for at få kontakt til din veninde igen. Og så er der nok ikke så meget andet at gøre end at vente på at hun svarer tilbage og krydse fingre for, at hun gerne vil ses igen. Hvis hun ikke svarer eller ikke vil ses, så er der nok ikke så meget at gøre. Men så ved du i det mindste, at du gjorde det bedste du kunne, for at få det til at fungere igen.
Snak med nogen om det
Hvis du har en anden god veninde eller måske en forældre, som du er tryg ved at snakke med, så kunne du måske fortælle dem om situationen? Det kan være rigtigt rart at have nogle at støtte sig til, hvis man sidder i en situation, hvor man måske er rigtig nervøs for, hvordan ens veninde vil reagere. Så kan de også hjælpe dig med at skrive nogle gode beskeder til din veninde, hvis hun svarer tilbage. Måske kunne det være rart for dig?
Det er en rigtig sårbar situation, hvis man prøver at tage kontakt til en veninde, som man er faldet lidt væk fra. Men det lyder til, at du har klaret det rigtig flot. Så krydser vi bare fingre for, at din veninde også gerne vil starte venskabet op igen. Jeg hepper på dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper