Hej. Jeg er en pige på 17 år, og jeg har det underligt. Jeg har det rigtig ofte som om, at det hele egentlig kan være lige meget. At det ville være meget bedre, hvis jeg ikke var her længere. Jeg føler hele tiden, at jeg gør et eller andet forkert, det er som om, at jeg ikke kan vinde. Jeg mistede et fantastisk venskab for 4-5 måneder siden, og skyldfølelse sidder dybt inde i mig. Det eneste, der nok ville kunne få mig til at have det bedre, skulle være, at alt blev godt igen mellem hende og jeg, for det æder mig op indefra. Jeg havde det enormt skidt i maj, det startede også inden da, men det tog bare til. Men i denne periode, glemte jeg hvordan man er en god veninde, især over for hende, og det kunne/kan hun ikke tilgive. Vi er i samme vennegruppe (vi lærte hinanden at kende på efterskole, som var inden sommerferien), og vi ser derfor hinanden engang imellem til fester, men vi snakker aldrig sammen. Jeg savner hende helt sindssygt meget, og jeg får det helt skidt, når jeg så ser hende, fordi hun slet ikke virker påvirket af det overhovedet. Jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op. Den skyldfølelse gør bare alting i livet mere farveløst, og jeg er ked af det hver dag.
Hjælp 🙁

(17 år)
Kære dig,
Det lyder til, at tingene har været svære, siden du mistede venskabet til din veninde. Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart at gå med en konstant skyldfølelse.
Hjertesorg i venskaber
Lige nu er du ked af det hver dag, og skyldfølelsen fylder rigtig meget.
Skyld kan virkelig fylde meget hos os mennesker. For i de fleste situationer vil vi gerne handle på en rigtig og god måde. Og når vi så føler, at vi har handlet forkert, så kan det gøre helt vildt ondt indeni.
I dit tilfælde har du mistet din veninde oveni, og du savner hende helt vildt.
Det lyder som nogle rigtig svære følelser at gå med, og jeg kan godt forstå, at de fylder.
Samtidig tænker jeg også, at det giver rigtig god mening.
Vi glemmer nogle gange, hvor ondt det kan gøre at miste en god ven.
Når folk mister deres kærester, fordi den ene slår op. Så er det ofte indlysende for os, at det jo gør helt vildt ondt. Men det er vigtigt at huske, at hjertesorgen kan være mindst ligeså stor, hvis ikke værre, når vi mister en rigtig god ven.
Alle laver fejl
Når jeg læser dit brev, så synes jeg det virker til, at du er ret hård ved dig selv.
Selvom du i perioden, hvor du havde det svært, ikke var den veninde, du gerne ville have været overfor din veninde, så er det vigtigt at huske, at vi alle begår fejl eller i perioder er dårlige venner.
Jeg kan selv tænke tilbage til flere perioder, hvor jeg ikke har været en særligt god ven overfor mine venner.
Men selvom vi kan lave fejl, og være dårlige venner, så betyder det ikke, at vi er dårlige mennesker.
Og det er vigtigt at huske på, at vi mennesker gør det bedste vi kan, med det vi har.
Det lyder ikke som om, at du har prøvet at være en dårlig veninde med vilje. Tværtimod, når jeg læser dit brev, så lyder du som et utroligt samvittighedsfuldt menneske.
Derfor håber jeg også, at du vil prøve at se dig selv med milde øjne. Du gør det bedste du kan.
Hvad kan du gøre?
Men hvad kan du så gøre herfra?
Som jeg ser det, har du to muligheder.
Du kan vælge at prøve at tage fat i din veninde, og se om I kan få talt ud om situationen. Du kan også prøve at slutte fred med, at I ikke er veninder lige nu.
Tal med din veninde
Lige nu lyder det til, at noget af det, som også gør dig ked af det er, at din veninde ikke virker til at være påvirket af jeres brud.
Samtidig er du også rigtig tynget af den skyldfølelse du har.
Hvis du vælger at tale med din veninde, så er der måske nogle ting, som du i hvert fald kan få talt med hende om.
Det er jo ikke sikkert, at hun er ligeglad med jeres brud. Alle mennesker håndterer brud forskelligt. Nogen gør det ved at trække sig og kan derfor virke mere ‘kolde’. Men det betyder ikke, at de ikke er påvirkede af situationen.
Her kunne det måske være rart at finde ud af, hvad hun tænker.
Samtidig kan det også være en mulighed for dig, for at fortælle om den skyldfølelse du går rundt med.
Det er ikke sikkert hun er klar til at tilgive, men derfor kan det stadig være rart at kunne dele, at det ikke har været din mening at gøre hende ondt eller være en dårlig veninde.
Giv slip på venskabet for nu
Det er også en mulighed at bruge noget energi på at give slip på venskabet for nu, og fokusere på dig selv.
På den måde kan du få noget tid til at få det bedre, og ikke hele tiden fokusere på, om I kan blive venner igen.
For nogle mennesker tager det også tid at tilgive andre. Men det betyder ikke, at det aldrig sker. Det kan være din veninde blot skal have noget tid, før hun er klar til at prøve at blive venner igen.
Man kan se venskaber lidt som to togspor der kører ved siden af hinanden. Nogle gange skilles de for en periode, og nogle gange finder de sammen igen.
Det kan jo også være, at du med tiden finder ud af, at der er andre venskaber du hellere vil bruge tiden på, og at du derfor måske selv ender med ikke at have lyst til at blive venner igen.
Tal med andre om de svære følelser
Det vigtigste du kan gøre for dig selv, også for at beslutte, hvad du skal gøre herfra, er at tale med andre om det.
Sørg for at snakke med dine andre venner om alle de her tanker og følelser. For det kan være alt for hårdt at gå med alene.
Og det kan jo også være, at en af dine venner har et andet godt råd til, hvad du kan prøve at gøre.
Tag fat i Girltalk
Og hvis du har brug for at tale med nogen, som slet ikke kender dig. Så kan jeg varmt anbefale GirlTalk.
GirlTalk hjælper hver dag unge piger, som har det svært, og har brug for at tale med nogen om det.
De har både en brevkasse, en chat og forskellige forløb man kan starte i hos dem. Det kan jeg varmt anbefale.
Det kan nemlig være mega svært, når man har brudt med en god veninde og er rigtig ked af det. Så er det vigtigt, at man får talt med nogen om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse positive og helende tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper