Hej Mindhelper:)
Vi er en vennegruppe på 6. Vi har været venner i noget tid nu. Men for cirka 2 år siden startede der en ny elev i vores klasse. Lad os kalde eleven for Danny. Danny er faktisk virkelig sød. Men her for tiden har Danny og hans venner haft nogle skænderier så han er begyndt at være sammen med os.
Så vi bruger rigtig meget tid på at være sammen med Danny. Men det er som om at han prøver at splitte os ad. Han er faktisk mega irriterende men vi vil virkelig ikke såre ham så vi har prøvet at spørger en lærer til hjælp. Men vores lærer vidste godt at han havde lidt sværdet med at få venner.
Men hvad skal vi gøre? Skal vi bare ignorere ham? Skal vi søge hjælp? Eller skal vi bare leve med at han vil være sammen med os?
Mvh vennegruppe 6. Klasse

(13 år)
Hej vennegruppen fra 6.klasse
Det lyder til, at I står i en rigtig svær situation, hvor det kan være svært at vide, hvad man skal gøre. For på den ene side vil I gerne være søde overfor Danny, men på den anden side føler I også at han splitter jer ad.
Det kan godt være svært at starte i en ny klasse
De fleste der har prøvet at skifte skole ved, at det kan være rigtig svært at starte i en ny klasse. Ofte kender man ikke dem, man skal gå i klasse med, og dem der går der, kender jo allerede hinanden.
Derfor er det også rigtig godt at høre, at Danny er faldet godt til i jeres klasse og har nogle gode venner, som han har brugt tid med de sidste 2 år.
Hvad synes I om Danny?
Men nu hvor Danny og hans venner har haft skænderier, virker det til, at han gerne vil bruge mere af hans tid med jer i stedet. I har måske virket rigtig søde og sjove at være sammen med, og derfor vil han gerne være en del af jeres gruppe.
I skriver, at Danny både er virkelig sød, men at han også samtidig er mega irriterende. Jeg kommer derfor til at tænke på, hvad I rent faktisk synes om Danny?
For nogle gange kan man godt synes, at nogle personer både er super søde og sjove at være sammen med, men at de også nogle gange kan være hammerirriterende. Og det kan være enormt forvirrende.
Derfor giver det også god mening, hvis I har været i tvivl om, hvad I skulle stille op med Danny.
Hvad skal I gøre?
I spørger om, hvad I skal gøre med Danny? Skal I ignorere ham, søge mere hjælp til situationen eller bare acceptere, at han nu er del af jeres gruppe?
Selvom det ville være nemmere, hvis jeg bare skrev: “Jeg ved lige præcis, hvad I skal gøre!”, er jeg desværre nødt til at skrive, at det gør jeg ikke. I sådan nogle situationer her, er det kun jer som ved, hvad der er det rigtige at gøre.
Det er nemlig jer, der kender vennegruppen bedst og ved, om Danny kunne være en del af gruppen eller ej. Derfor er mit bedste råd til jer også, at mærke godt efter, om I rent faktisk kan se Danny være del af gruppen. Måske er han faktisk sød nok og skal bare lige have en chance.
Hvis ikke, så kan I jo starte med at snakke med Danny om, hvorfor han ikke er venner med de andre mere? For er Danny og de andre uvenner for evigt eller er det noget som går over igen?
Hvis det er noget der går over igen, så kan det være der ikke går så lang tid før, at Danny ses med de andre i stedet. Og så løser problemet sig helt af sig selv.
Det er godt at I har snakket med jeres lærer – bliv ved med det
I skriver, at I har prøvet at snakke med jeres lærer, fordi I ikke har lyst til at såre Danny. Det fortæller mig først og fremmest, at I er en rigtig sød og betænksom vennegruppe.
Fordi selvom I måske synes han er irriterende, vil I heller ikke bare ignorere ham eller såre hans følelser. Det er mega sejt af jer og det skal I have stor ros for.
For det andet, så er det altid en god ide, at snakke med ens lærer om de problemer man har i klassen. De fleste lærere vil gerne deres elever det bedste og vil derfor gøre alt hvad de kan for, at de har det godt.
Derfor synes jeg også, at I skal blive ved med at snakke med jeres lærer om, hvordan I skal tackle den her situation med Danny. Måske har de nogle gode råd til, hvad I kan gøre, hvis I prøver at snakke med dem igen.
Det kan være svært at vide hvad man skal gøre, hvis der pludselig er en ny person i ens vennegruppe. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til jer, som I kan bruge. Jeg sender de bedste tanker jeres vej og håber I finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper