Kære mindhelper
Jeg har for nogle år siden oplevet at venner jeg troede var mine rigtig gode venner vendte mig ryggen og opdagede dette ved at jeg tilfældigvis støtte på dem, hvor de var sammen uden at have inviteret mig. Jeg lovede mig selv at jeg ikke ville lade det påvirke mig og derefter finde nogle nye og bedre venner. Men lige siden den dag har jeg begyndt at overtænker og fået lavt selvværd, da jeg nu er bange for at mine venner en dag vil vende mig ryggen. Jeg føler aldrig jeg kan slappe af i sociale situationer fordi jeg er bange for at begå en fejl og de derefter ikke vil kunne lide mig. Det er begyndt at fylde rigtig meget for mig at folk skal kunne lide mig. Dette gør mig meget usikker på mig selv, og tit ender det ud i akavet samtaler fordi jeg ikke kan slappe af og siger noget som igen vil få mig til at føle at modtageren ikke syntes om mig eller mit svar. Lige nu oplever jeg at en god veninde som jeg lige har fået et begyndt at give mig en kold skulder og ikke opsøger mig. Jeg spurgte hende om jeg har gjort noget og hun svarer derefter nej og jeg skal stoppe med at overtænke. Men føler stadig at hun giver mig en kold skulder og opsøger de andre i min gruppe i stedet

(20 år)
Kære dig,
Det lyder som en rigtig svær situation, du står i. For jeg kan godt forstå, at det ikke er rart aldrig at kunne slappe af i sociale situationer og frygte at begå fejl.
Det giver mening
Først og fremmest synes jeg, at det du skriver giver rigtig god mening.
De fleste ville blive kede af det, hvis de opdagede, at alle deres venner samledes uden de blev inviteret. Men der er ikke noget mærkeligt i, at venner ses lidt på kryds og tværs uden hele gruppen er samlet. Men hvis det er den samme person, som altid udelukkes, så kan det være rigtig ubehageligt.
Og så er det jo ikke mærkeligt, at det er noget, der har fyldt hos dig siden. Men når jeg læser dit brev, så lyder det også til, at frygten for at miste dine venner efterhånden fylder rigtig meget hos dig. Måske også mere end hvad der er rart at være i.
Når usikkerheden tager over
Du skriver, at du lovede dig selv, at du ikke ville lade det som skete med dine venner påvirke dig. Men alligevel har du været usikker lige siden.
Og sådan er det faktisk ofte med følelser. Uanset hvor meget vi tænker ‘det her skal IKKE påvirke mig!‘, så er det ikke altid sådan, vi har det i virkeligheden.
Du kan forestille dig, at du går rundt med et sår fra oplevelsen, hvor dine venner vendte dig ryggen – og det sår er ikke helet helt endnu. Og hver gang du så oplever noget, som minder dig om oplevelsen, så ripper det lige lidt af sårkanten op igen. Det tager tid at lære at stole på andre venner igen.
Kommer dine usikkerheder til at stjæle scenen i dine venskaber?
Hvis man går rundt med en usikkerhed i sine venskaber er det helt almindeligt, at man har behov for at tjekke rigtigt meget ind med sine venner.
Måske du har stillet dine veninder nogle af de her spørgsmål;
”Er du sur på mig?”, ”Har jeg gjort noget galt?”, ”Kan du bedre lide dem end mig”, ”Hvem skal du være sammen med i weekenden? Må jeg komme med?”
Det er nemlig rigtigt rart af få bekræftet, at der ikke er noget galt. Så får man ro i kroppen igen. Men. Det har desværre nogle gange en negativ bagside.
Ens veninder kan godt synes, at det er lidt irriterende at skulle afkræfte ens usikkerheder igen og igen. Derfor kan man risikere, at det har modsatte effekt – at ens mange spørgsmål og tjek-ind’er skubber ens veninder væk fra en.
Man kan sige, at usikkerhederne kommer til at stjæle scenen fra alt det sjove i et venskab og for den ligeværdighed, som skal være mellem veninder.
Man kan lære at slappe af i sine venskaber
Et venskab skal gerne være noget, som alle kan slappe af i. Så hvis man kommer til at stjæle scenen med sine usikkerheder, så kan ingen slappe af.
Et råd til dig er derfor at træne at slappe af i dine venskaber. Det tager tid, men det kan lade sig gøre.
Først og fremmest skal du huske på, at dine veninder godt kan lide dig. For ellers havde de slet ikke startet venskabet op med dig til at begynde med. De vil dig sikkert rigtigt gerne. Og når tankerne og bekymringerne rammer dig, så prøv at træne at vente med at reagere på dem.
Træk vejret roligt ned i maven et par gange. Og overvej så ’er det måske bare min usikkerhed, som taler?’.
Forsøg så at give slip på den og vend fokus tilbage på dine veninder, og det i laver sammen i stedet. På den måde bliver det nemmere for dig og dine veninder bare at ’være’ sammen. Med tiden tror jeg, du vil opleve, at det bliver nemmere og nemmere at slappe af og slippe bekymringen.
Ingen mennesker er perfekte
Og husk på, at alle mennesker har fejl og mangler, og at det er helt normalt. Det har dine venner også.
Men nogle gange kan vi kigge på andre mennesker og tænke, ‘hun har bare styr på sit liv, hun er aldrig usikker‘. Men i virkeligheden har alle mennesker perioder og tidspunkter, hvor de er usikre.
Og det kan være rart at huske på. For lige nu går du hele tiden og er på vagt, når du er sammen med andre, fordi du er bange for at lave fejl. Men fejl er en del af det at være menneske. Og faktisk også noget af det, som gør os til de mennesker vi er!
Og når vi tør vise, hvem vi er, med de fejl vi nu måtte have, så viser vi både andre mennesker, hvem vi er, men vi viser også, at det er okay at lave fejl.
Så husk på, at dine veninder også bare er mennesker, og at de også laver fejl.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper