Hej Mindhelper
Har så meget på hjertet og jeg kan virkelig ik rumme det det fylder mere og mere hver dag er det som om at der bliver sat en mursten mere i tasken hvorfor kan jeg ikke bare være glad forstår ik hvordan Lykke følels som sårn ik fordi jeg ik kan være glad men sorgen fylder bare meget mere det en knude og den bliver bare større og større for hver dag der går har haft denne tunge fornemmelse tiden jeg var 6-7 år har os haft et stof mistbrug men har været clean i 3 år nu og hver dag frygter jeg inderligt for at falde i vil ikke skuffe min mor hvem er jeg til at være skyld i hende tåre er ik noget er et 0 hvordan kan jeg skuffe den eneste kvinde jeg virkelig holder af hun har kæmpet røven ud af bukserne for at holde mig i live da jeg var lille ik fordi jeg vil tage mit eget liv men ønsker døden har jeg altid gjordt forstår ik hvorfor jeg længes efter den når det ville knuse min mor til døden har ingen ide hvorda. Folk kan leve på denne forfærdige jord folk er så falske og overfladiske kan det ik har slet ik lyst til at være her mere

(22 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du går igennem en virkelig svær tid lige nu. Jeg synes det er virkelig sejt, at du har skrevet ind til os, og jeg er rigtig glad for, at du har gjort det. For du skal ikke gå med de tanker og følelser alene.
Det giver mening
Jeg synes det giver rigtig god mening, at du lige nu ikke rigtig ved, hvad du skal gøre.
For hvis man har gået det meste af livet uden at føle, at man har kunne slappe af og være glad, så er der intet at sige til, at man bliver udmattet og presset.
Du er virkelig sej
Når jeg læser dit brev, så får jeg lyst til at fortælle dig, at jeg synes, du er helt vildt sej.
Det kræver en kæmpe viljestyrke at komme ud af et misbrug, og endnu mere at holde sig clean bagefter. Og det har du gjort, også selvom livet har været svært.
Og selvom du lige nu har det rigtig svært, så tænker du stadig over, at du ikke vil såre din mor eller skuffe hende. Det synes jeg vidner om, at du besidder utroligt meget empati og omsorgsfuldhed.
Du har taget første skridt
Det kan være mega svært at række ud efter hjælp, når man ikke har det godt.
Men det har du gjort nu. Og det skal du virkelig klappe dig selv på skulderen over!
Du skal vide, at selvom livet føles tungt og svært lige nu, så er der rigtig mange steder, du kan få hjælp. Og derfor kan det også blive lettere.
Tag til lægen
Først og fremmest tænker jeg, at det er vigtigt, du kommer til lægen.
Hvis man har gået det meste af sit liv og haft det skidt, så er det vigtigt at få den hjælp, man har brug for.
Læger ved rigtig meget om, hvor man kan få hjælp, ikke bare når man er syg i kroppen, men også hvis man har brug for at tale med nogen.
Samtidig er du også under 25 år. Og de fleste kommuner har ofte tilbud som fx rådgivning eller psykologhjælp til unge under 25 år.
Netop dét kan du tale med din læge om. For uanset hvor du bor, så er der helt sikkert hjælp at få.
Tal med dem omkring dig
Du nævner, at du ønsker døden, men at du ikke kunne finde på at tage dit eget liv.
Når man har selvmordstanker, så er det virkelig vigtigt, at man får sagt det højt til nogen. Også selvom man ikke har planer om at begå selvmord.
For det er nogle alt for svære tanker at gå med alene.
Det kan være du har en god ven eller en i din familie, som du stoler på, som du kan fortælle det til.
Hvis du ikke ved, hvad du skal sige, så kunne det fx være:
“Jeg har det rigtig svært for tiden, og nogle gange synes jeg, at livet er virkelig svært at være i. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre, men jeg vil virkelig gerne tale med dig om det.”.
Uanset hvad kan det være en virkelig god ide at tale med en i din omgangskreds om, hvordan du har det. For det kan hjælpe utroligt meget, når vi har mennesker tæt inde på vores liv, som kan hjælpe os, når vi har det svært.
Ring til Livslinien
Hvis du ikke føler, at du kan tale med nogen i din omgangskreds, så kan jeg varmt anbefale dig at ringe til Livslinien.
Du kan ringe til dem alle årets dage mellem kl. 11-05. De er vant til at tale med mennesker, som går igennem noget svært og måske også døjer med selvmordstanker.
Derfor kan de også ofte hjælpe dig til, hvad der kan give mening at gøre, for at få den rette hjælp.
Du kan altid blive hørt
Hvis du har brug for at tale anonymt med nogen, så kan jeg varmt anbefale Hørt.
Hørt er en organisation som døgnet rundt hjælper unge, der har det svært. Du kan tage fat i dem, uanset hvad du bøvler med.
Og det gode ved Hørt er, at du kan ringe eller skrive til dem uanset tidspunkt og dag. Deres chat og telefonrådgivning har nemlig døgnåbent.
Har du hørt om Sorglinjen?
Her til sidst hæfter jeg mig ved, at du skriver, at sorgen i dit liv er blevet større og større. Jeg ved ikke her præcis, hvilken type sorg du mener.
Men hvis din sorg handler om, at du har mistet nogen, eller du er tæt på nogen, som er meget syg, så skal du vide, at du kan kontakte Sorglinjen.
Du kan både ringe til dem, sende en SMS, chatte eller skrive til deres brevkasse.
Rådgiverne er selv personer der har prøvet at miste, og derfor ved de også, hvordan det føles, og hvor svært det kan være.
Når livet føles som en tung rygsæk, der kun bliver tungere og tungere, så kan jeg godt forstå, at det er helt vildt svært, hvad man skal gøre. Men det er vigtigt at huske, at der er rigtig mange steder, du kan få hjælp.
Jeg ønsker dig alt det bedste, og jeg håber mit svar kan lede dig på den rigtige vej, så du kan få det bedre.
Husk at du altid må skrive igen, hvis du skulle få brug for det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper