Hey jeg er en helt normal pige vil jeg sige selv, jeg har bare et meget stort ønske om at komme herfra hvordan gør jeg det?

(Pige, 19 år)
Kære dig,
Det berører mig rigtig meget at læse, at du har et ønske om at komme herfra. For det må være en rigtig svær følelse at gå rundt med.
Men samtidig er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet ind til os, for du skal bestemt ikke gå med den tanke alene. Og jeg vil rigtig gerne lytte og hjælpe dig, så godt jeg kan.
Et signal om, at det er vigtigt at få hjælp
Livet kan til tider være helt vildt besværligt og hårdt at være i. Og nogle gange kan det ramme en så meget, at man kan få tanken, at det måske var bedre slet ikke at være her.
Det kan både være en helt vildt ubehagelig og svær tanke at få. Og selvom det kan lyde mærkeligt, så er selvmordstanker faktisk ikke helt unormale.
De kan være et signal til en selv om, at man har brug for hjælp til at håndtere det, som er svært i livet lige nu. Og selvom jeg godt ved, at det ikke tager tanken fra dig, så er det måske rart at vide.
Der er håb
Jeg er rigtig ked af at læse, at det er sådan du har det lige nu. Men hvor er jeg glad for, at du har skrevet til os. For det første synes jeg, at du er helt vildt modig og sej. Og at du skriver, viser også, at du stadig har et håb om, at der er hjælp at få. Og det skal du vide, at der er!
For bare det at sige det højt, er første skridt mod at få hjælp og få det bedre.
Her til at starte med, vil jeg bare sende dig det største virtuelle kram, og fortælle dig, at du er virkelig sej!
Følelser kan ændre sig, uden at vi ligger mærke til det
Har du nogensinde hørt om, at når man ser på noget hver dag, så ligger man ikke mærke til, at det ændrer sig?
Fx når man har købt nye sko, og de med tiden bliver mere og mere beskidte. Hvis man sammenlignede dem efter 1 år, med dengang man købte dem, ville forskellen være enorm, men man har ikke lagt mærke til det, som året er gået.
Sådan kan det faktisk også være med følelser. Nogle gange oplever vi mennesker, at vi med tiden bliver mere og mere pressede og kede af det. Men fordi det sker over lang tid, så ligger vi ikke rigtig mærke til det, før vi har det virkelig skidt.
Hvad fylder i dit liv?
Så selvom du skriver, at du egentlig er en helt normal pige, så kommer jeg alligevel til at tænke på, om der er noget i dit liv, som fylder meget lige nu?
For at være ‘helt normal’ er sådan en underlig størrelse – og selvom jeg er sikker på, at du på alle leder og kanter er nøjagtig, som du skal være, så er det ikke meningen at man skal gå rundt med tanker om, at komme herfra.
Det er et tegn på at, der er noget, som er svært i dit liv, som du har brug for hjælp til at klare.
Der er hjælp at få!
Jeg ville ønske, at jeg bare kunne fjerne dine svære følelser og i stedet fylde dig med kærlighed og hjertevarme. For du fortjener at have det godt.
Men selvom jeg ikke kan det, så skal du vide, at der er hjælp at få.
Sig det højt
Det første og vigtigste skridt du kan tage, er at få sagt det her højt til nogen. Du har allerede sagt det højt her til os, og det er virkelig godt gået!
Jeg kommer derfor til at tænke på, om der mon er en person i dit liv, som du stoler på, og som du tænker kan være god at tale med?
Det kan være en i din familie, en søskende, en god ven, en kollega, en lærer, en underviser eller en helt anden.
Det vigtigste er, at du får det sagt højt, så personen kan hjælpe dig og være der for dig. For du skal ikke gå med de her tanker alene. Det er vigtigt, at du får hjælp til at bære dem. For alle mennesker har brug for hjælp nogle gange, og så er det helt vildt vigtigt, at vi tør række ud efter den.
Jeg kan anbefale dig at læse vores artikel om at snakke med en ven om svære ting. For I den kommer vi nemlig med forslag til, hvordan du kan fortælle en anden person, hvordan du har det.
Tag til lægen
Jeg tænker også, at det er vigtigt, at du taler med din læge. For din læge kan hjælpe dig med, hvad næste skridt kan være, så du kan få det bedre.
Læger ved både noget om, hvilken hjælp du kan få i din kommune, men de kan også være rigtig gode at snakke med, fordi de ved mere om, hvilke skridt I sammen kan tage herfra.
Hvis du ikke vil til lægen alene, så spørg en du stoler på, om de vil tage med dig og støtte dig. Det kan virkelig være guld værd.
Ring til Livslinien
Du skal vide, at der er mennesker, som du kan ringe til, som 100% anerkender dine følelser, og som rigtig gerne vil hjælpe dig.
Livslinien kan du ringe til hver eneste dag hele året mellem kl. 11-05 på 70 201 201. Og på den anden side af røret sidder fantastiske rådgivere, som utroligt gerne vil hjælpe. Og de er vant til at snakke om svære emner, så du kan være helt ærlig.
For du skal ikke gå igennem de her følelser og tanker alene. Husk der altid er hjælp at hente.
Du skal i hvert fald vide, at jeg hepper på dig, og jeg tror på dig. Jeg sender dig de bedste tanker, og håber, at du får den hjælp, som du har brug for.
Hvis du er i krise eller har selvmordstanker
Hvis du er i krise eller har selvmordstanker, så er det vigtigt, at du får hjælp.
Du kan altid kontakte din egen læge inden for lægens åbningstid eller ringe til lægevagten:
- Region Hovedstaden: 1813
- Region Sjælland: 1818
- Region Midtjylland: 7011 3131
- Region Nordjylland: 7015 0300
- Region Syddanmark: 7011 0707
Hvis du er i akut fare, så er det vigtigt, at du ringer 1-1-2.
På www.selvmordsforebyggelse.dk kan du, dine pårørende og fagpersoner finde viden og gode råd.
Alle mennesker fortjener at få hjælp, når de har brug for det. Også dig.
Mange gode tanker fra Stephanie