Hej brevkasse Jeg er en 25 år ung knejt der altid har haft smilet på læben. Jeg har de sidste par måneder unden jeg selv ved hvorfor, haft det svært ved at ja bare smile. Jeg føler mig faktisk ikke særlig glad overhovedet. Jeg har for nyligt fået en pige ind i livet som jeg er vildt glad for, men jeg har stadig vildt svært ved at være glad. Et godt eksempel kan være hvis vi har været sammen og hun siger hun elsker mig, normalt ville jeg næsten skrige af glæde, men i stedet tror jeg bare ikke på at hun elsker mig. Det er ikke kun hende men selv mine forældre og venner. Jeg føler bare jeg er lidt ligegyldig og at jeg ikke rigtig kan få min gnist igen. Tak for at lytte.

(Dreng, 25 år)
Kære du,
Når det føles som om, at man har mistet sin gnist, og livet føles anderledes, end det plejer, så kan det være rigtig frustrerende.
Derfor er jeg også virkelig glad for, at du har skrevet til os. For du skal ikke gå med de tanker og følelser alene.
Følelser er som en rutsjebane
Selvom livet nok ville føles nemmere, hvis man bare kunne være glad hele tiden, så er det desværre ikke altid sådan.
Vores følelser har det med at gå op og ned i perioder. Derfor er det også helt normalt, hvis man har en periode, hvor man føler sig mere trist end normalt.
Det kan der være mange årsager til, men ofte vil de perioder også går over af sig selv igen. Nogle gange kan det dog tage lidt tid.
Men, man skal selvfølgelig ikke gå og være trist og nedtrykt i lang tid. Så er det vigtigt, at man gør noget ved det, og får den hjælp, som man har brug for.
Første skridt er overhovedet at opdage det
Det vigtigste skridt man kan tage mod at få det bedre, er at opdage, at man har det svært. Det kan måske lyde helt grundlæggende, men det kan faktisk være ret svært.
Mennesker kan gå i lang tid og have det svært eller være nedtrykte, men det kan tage tid, før de faktisk opdager, at det er dét, som er på spil.
Så bare det, at du nu har opdaget det, og også gør noget ved det, er super sejt gået. Og du har allerede gjort noget aktivt ved at skrive ind til os. Det vidner også om, at du rigtig gerne vil have det bedre.
Sig det højt
Mit vigtigste råd til dig, er at fortælle dem omkring dig, hvordan du har det.
For det er noget, som vi ved virker. For hvis vi går med virkelig svære tanker og følelser alene, så har de det med at fylde mere og mere.
Når jeg læser dit spørgsmål, så lyder det til, at du har nogle gode venner, familie og er begyndt at se en pige, som du er rigtig glad for. Det lyder også til, at de holder rigtig meget af dig.
Derfor tænker jeg også, at de ønsker dig alt det bedste, og ønsker, at du skal have det godt. Men den eneste måde de kan hjælpe dig på, er hvis du deler med dem, hvordan du har det.
Hvis du ikke helt ved, hvordan du skal fortælle dem det, eller starte samtalen. Så tænker jeg, at du sagtens kan vise dem det, som du har skrevet til os.
Her beskriver du nemlig rigtig fint, hvad der fylder hos dig.
Gør gode ting for dig selv
En anden ting du kan gøre, er at huske at gøre gode ting for dig selv. Forkæl dig selv, og gør ting, som gør dig glad.
For når vi har det svært, så er det nogle gange noget, vi glemmer.
Nogle gange kan man ikke altid mærke de gode følelser, hvis man er i en nedtrykt periode. Også selvom man gør gode ting for sig selv. Hvis du kan genkende det, så skal du vide, at det er helt normalt.
Men selvom vi ikke kan mærke det, så er det vigtigt alligevel at blive ved. For de vil komme tilbage igen, hvis vi bliver ved med at gøre gode ting for os selv.
Hvis du vil læse om flere ting, som du kan gøre, for at få det bedre, så kan du læse vores artikel om tristhed. I den kommer vi nemlig med flere gode tips til, hvad man kan gøre, hvis man har det svært.
Hvis det bliver ved
Hvis man er nedtrykt i lang tid, og det ikke går væk, så kan man begynde at overveje, om det kan være tegn på en depression.
Så er det vigtigt, at man får den hjælp og støtte, som man har brug for.
Hvis du er i tvivl, om det kunne være det, som er på spil, så kan du prøve at læse vores artikel om depression. Her kan du både læse mere om, hvad det er, og hvad man kan gøre ved det.
Tag en snak med lægen
Hvis du tænker, at det kan være en depression der er på spil, så kan det være en rigtig god ide at tage forbi din læge og snakke med dem om det.
For læger ved ikke kun noget om fysiske sygdomme, de ved også, hvad man kan gøre, hvis man mistænker en depression.
Det kan være rigtig frustrerende, når man er trist og ikke rigtig ved hvorfor. Så er det vigtigt, at man får talt med sine nærmeste om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper