Hej Mindhelper
Jeg ved ikke hvorfor at jeg græder hver gang jeg er alene, men jeg smiler hver gang jeg er sammen med venner, hvad skal jeg gøre?…

(15 år)
Kære du
Det lyder godt nok svært, at du er ked af det så tit, når du er alene.
Når jeg læser dit brev, tror jeg godt, jeg kan sætte mig ind i, hvordan du har det. Det her med, at når der er gang i den med vennerne og der sker en hel masse, så er man glad og smilende og hygger rundt. Men når man så kommer hjem eller er alene i weekenden, så rammer sådan en mærkelig tristhed, som man måske ikke helt ved, hvor kommer fra.
Er det sådan du har det?
Nu spørger du, hvad du skal gøre ved det. Og det er lidt svært at komme med en masse gode råd, fordi jeg ikke helt ved, hvorfor du er ked af det. Og måske ved du det heller ikke helt?
Få bedre forståelse for tristheden ved at skrive dagbog
Jeg tror noget af det første, jeg vil sige er, at det ikke er helt unormalt at blive ked af det, når man er alene. Der kan være mange grunde til det. Én af dem er, at når man er alene, så slapper kroppen mere af og man kan bedre mærke, hvordan man har det.
Og hvis man så er træt, overstimuleret, lidt presset eller føler sig lidt ensom, så kan man godt blive ked af det. Så reagerer kroppen på, hvad der er sket i løbet af dagen og ugen. Det er der ikke noget farligt eller mærkeligt i, sådan er det for de fleste.
Men nogle gange er der mere på spil. Så prøv eventuelt at tænke lidt over, om der er noget bestemt i dit liv lige nu, som gør dig ked af det? Konflikter med venner eller familie. At du føler presset eller noget helt tredje?
En teknik for at få bedre forståelse for, hvad der sker, er at begynde at skrive dagbog. Når man skriver dagbog, er det nemlig nogle gange lidt nemmere at se, om der er noget bestemt på spil eller nogle mønstre i, hvornår man bliver ked af det.
Du kan læse meget mere om, hvorfor dagbogsskrivning er så godt for en i vores artikel om at skrive dagbog her.
Kan du snakke med dine forældre om det?
Jeg tænker, at det måske vil være godt for dig, at prøve at snakke lidt mere i dybden med nogle om, hvordan du har det. Et rigtigt godt bud kunne være dine forældre, fordi de sikkert kender dig godt, elsker dig og gerne vil hjælpe, hvis du fortæller, at du er trist i perioder.
Det kan være svært lige at finde ud af, hvordan man starter sådan en snak, men du kan læse mere om det her i vores guide til at tale med forældre om svære ting.
Du er altid velkommen til at kontakte headspace
Hvis du har mere lyst til at tale med nogle, der ikke lige kender dig, så kan jeg varmt anbefale headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning, som ligger i det meste af landet. Du kan både dukke op hos headspace og snakke med en frivillig der. Eller du kan skrive til dem på chatten. Begge dele er helt anonymt og gratis – og de er mega søde.
Find en headspace nær dig lige her
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig. Kram herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper