Hej Mindhelper. Jeg er en dreng(?) på 17 år. Jeg har været udenfor undervisningssystemet i nogle år og mit liv står lidt stille, fordi jeg har meget svært ved at forlade mit hjem.
Jeg skriver til jer fordi jeg søger rådgivning om især 3 ting:
Hvordan man bliver bedre til at forstå sig selv
Hvordan man åbner op til sin familie
Hvordan kommer man generelt videre i livet
Jeg føler mig forvirret. Jeg har svært ved at koncentrere mine tanker. Jeg tænker for tiden meget over min kønsidentitet, fremtid, OCD,
(mild) selvskade, (sjældent) selvmord og meget andet.
Det ville hjælpe mig en del hvis jeg kunne snakke med min familie om det, men jeg har svært ved at beskrive mine tanker og følelser, og jeg ved ikke hvor jeg skal starte.
Jeg har prøvet at blive bedre til at reflektere indad, og det har tydeligt hjulpet, men jeg mangler stadig nogle brikker i puslespillet. Det føles lidt som om min hjerne er tåget. Jeg kan mærke at noget ikke rigtigt passer, men kan ikke sige præcist hvad det er. Det bedste jeg kan beskrive det som, er en indre tomhed. I stedet for at føle noget, bliver det bare til en slags depression. Jeg ville ønske at jeg kunne få følelserne ud.
Jeg håber I kan hjælpe.

(Et andet køn, 17 år)
Kære dig
Det kan være svært at finde hoved og hale i det hele, når man har meget på tallerkenen. Og når jeg læser dit brev, så føles det som om, at det har du.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har valgt at dele det med os.
For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Der er meget der fylder
Selvom vi rigtig gerne vil svare på alt, du spørger om, så har vi desværre ikke plads til det i svaret her.
Men vi vil selvfølgelig gerne svare på så meget som muligt.
Så hvis ikke du føler, at du har fået svar på det, du har brug for, så må du endelig skrive ind til os igen. Vi vil nemlig rigtig gerne hjælpe dig godt videre.
Når bægeret flyder over
Når vi har en milliard tanker og ting der fylder, så kan det blive rigtig overvældende.
Og så kan det være rigtig svært at vide, hvordan man skal sætte ord på det. For hvor skal man starte?
Derfor kan jeg også godt forstå, at du synes det er svært, at få følelserne ud.
Hvordan taler man med sin familie?
Jeg er helt enig i, at det er en rigtig god ide at tale med din familie.
Du skriver, at du har svært ved at beskrive dine tanker og følelser, og at du ikke ved, hvor du skal starte.
Men når jeg læser dit brev, så beskriver du det rigtig godt her.
Derfor kommer jeg til at tænke på, om det kunne være en mulighed at vise din familie dit spørgsmål til os?
Så kan de læse dine ord, og så kan det være der, hvor I starter jeres samtale?
At bede om hjælp
En rigtig god måde at starte snakken på, er ved fx at sige:
“Jeg har rigtig meget der fylder for tiden. Men jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal få det sagt. Vil I ikke prøve at hjælpe mig?”
På den måde, får du bedt din familie om hjælp. Og får sagt, at du har svært ved at sætte ord på det.
Ofte så kan det være nemmere at få sagt sine følelser højt, hvis der er nogle, som spørger ind til dem.
Tag en smut forbi lægen
Når man har tanker om selvskade, selvmord, kønsidentitet og meget mere, så kan det være en rigtig god ide at tage et smut forbi lægen.
Så det synes jeg, at du skal gøre.
Læger ved nemlig rigtig meget om både kroppen og hovedet.
Derfor kan de også hjælpe dig med at få den hjælp, du måske har brug for.
Både i forhold til kønsidentitet, men også i forhold til tanker om selvskade, selvmord og den indre tomhed.
Hvis du ikke ved, hvordan du kommer til lægen, så kan du læse vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært eller spørge dine forældre, om de vil tage med dig.
Hvordan kommer du afsted?
Du skriver, at du har meget svært ved at forlade dit hjem.
Så hvordan kommer du til lægen?
Her kan det være rart at have sine forældre med. De kan både hjælpe og støtte dig i at komme ud af huset og komme til lægen.
Men hvis du tænker, at det bliver helt umuligt, så kan man også bede om en videokonsultation.
Det betyder, at man ringer til sin læge over video og har samtalen hjemmefra.
Det er også en mulighed.
Har du hørt om LGBT+ Rådgivningen?
Her til sidst, vil jeg høre om du kender til LGBT+ Rådgivningen
Hos dem bliver du mødt af en masse dygtige og søde vejledere, som er vant til at snakke med unge om køn, krop og seksualitet.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du er i tvivl om din kønsidentitet, og føler dig forvirret.
Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til det.
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man føler ens liv står stille. Derfor håber jeg også, at mit svar kan hjælpe dig. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper