Hej Mindhelper
Jeg har kæmpet med selvskade siden jeg var 13 er nu 14 snart 15 jeg begyndt med det på grund af min mors forhold med en misbruger der bode hjemme hos os i lange perioder han var der og så var han der lige pludselig ikke de skændes rigtig meget dagen og natten jeg kunne mange gange ikke sove fordi jeg var bange for han ville gøre min mor fortræd og at jeg så ikke kunne nå at hjælpe hende han bor ikke hos længere men de snakker stadig sammen jeg er et sted nu hvor jeg gerne vil prøve at blive clean fra slevskade mit mål er at holde mig clean hele december så jeg tager lidt af gangen og vis det ikke Løkkes så beder jeg endelig om hjælp en af mine veninder hved om det og er rigtig sød til at hjælpe mig når jeg har det sværest jeg har også haft rigtig slemme selvmordstanker og har haft skrevet breve jeg har generalt brug for at snakke med nogen jeg en psykolog er ikke en mulighed med mine forældre siden jeg ikke er 15 i nu har i nogle måder jeg kan prøve at holde mig clean på jeg er nemlig blevet slemt afhængig af det og kan nærmest ikke gå en dag uden at selvskade jeg er 2 dage clean vis jeg ikke selvskader i dag jeg hved det ikke lyder som meget med det er stort for mig

(Pige, 14 år)
Kære du,
Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at jeg synes du er utroligt stærk og sej.
Det ér en stor ting!
Du har ikke selvskadet i flere dage. Det er bestemt ikke en lille ting, det er virkelig stort og utroligt sejt gået. For at stoppe med at selvskade er bestemt ikke nemt.
Så at du har gået flere dage uden at selvskade er virkelig imponerende. Og det er bestemt noget, du skal klappe dig selv på skulderen for!
Og at du skriver til os viser også, at du rigtig gerne vil have det bedre. Det er virkelig godt gået.
Hvordan stopper man med at selvskade?
Som du selv skriver, så kan man som menneske faktisk godt blive afhængig af at selvskade.
Og derfor er det heller ikke så underligt, at det kan være svært at stoppe med det.
Men det er heldigvis muligt!
Det er vigtigt at få hjælp
Det vigtigste man skal gøre, når man selvskader og har selvmordstanker, er at fortælle det til nogen.
Men det kan være svært, hvis man ikke ved, hvem man skal sige det til.
Du nævner, at du har en god veninde, som har hjulpet dig før. Selvom du skriver, at du først vil tage fat i hende, hvis det ikke lykkes at holde dig clean. Så vil jeg alligevel foreslå, at du allerede fortæller hende det nu.
For kloge mennesker fra universitet har nemlig fundet ud af, at når vi har venner og familie som kan støtte os, når vi har det svært, så er der meget større chance for, at vi lykkedes.
Derfor betyder det også, at hvis din veninde kan støtte dig den næste tid, så er der faktisk endnu større chance for, at du kan holde dig clean.
Tag fat i foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
Som du også selv skriver, så er noget som kan hjælpe rigtig meget, når man selvskader, at snakke med en psykolog.
Og det er nemlig rigtigt, at det er vigtigt at tale med en som ved meget om selvskade, når man prøver at komme ud af det.
Derfor vil jeg foreslå dig at kontakte foreningen spiseforstyrrelser og selvskade.
Dem kan du kontakte helt selv, der behøver ikke være en voksen med. Du kan både chatte med dem, ringe til dem, skrive til deres brevkasse eller få et fysisk møde med dem.
De er virkelig søde, og så er de vant til at hjælpe personer som selvskader.
Gør noget andet end selvskade
Når du kan mærke, at du får lyst til at selvskade, så kan du i stedet prøve at gøre noget andet.
Der findes en app der hedder SAFE, som Danmarks Regioner er gået sammen om at lave.
Den er lavet til personer som selvskader, men som gerne vil prøve at stoppe, ligesom du gerne vil.
I appen er der en masse forskellige forslag til, hvad du kan gøre, når du får lyst til at selvskade.
Den kan jeg virkelig varmt anbefale. Og du kan både hente den til Apple og Android.
Fortæl det til en voksen du stoler på
Her til sidst tænker jeg også på, om der mon er en voksen i dit liv, som du kan tale med om det her?
Det betyder ikke så meget, hvem det er. Det vigtigste er, at det er en du stoler på og er tryg ved.
Det kan være din lærer, en pædagog i skolen, en i din familie eller en helt anden.
For når man selvskader og gerne vil stoppe, så er det vigtigt, at man fortæller det til en voksen. For så kan de nemlig hjælpe en med det.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal gribe det an, så kan jeg varmt anbefale vores artikel om at tale med forældre om svære ting. Selvom artiklen skriver ‘forældre’, så kan man sagtens bruge rådene til at tale med andre voksne.
For når man har det svært, og gerne vil stoppe med at selvskade, så er det meget vigtigt, at man får talt med nogen om det. Jeg håber mit svar kan hjælpe dig, og så sender jeg dig en masse god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper