Hej Mindhelper
jeg tror at jeg er ved at udvikle en spiseforstyrrelse og måske depression. jeg er en pige på tretten, jeg har en familie massere a venner og alt hvad jeg har brug for, så jeg har det som on at jeg bare vil have opmærksomhed og at jeg ikke her ret til at have det sådan her. men for et par måneder siden begynde jeg at få det rigtig dårligt mentalt og begyndte blandt andet at skære i mig selv. jeg har aldrig rigtig kunnet lide hvordan jeg ser ud, og har altid gerne have villet være tyndere selvom jeg ikke er tyk, jeg er 164 cm høj og vejede 58 kg da jeg startede og brugte xs-s i tøj så jeg var helt normal, men jeg så folk online som var meget tyndere end mig og ønskede jeg så sådan ud, så jeg begyndte at træne hver dag, tælle kalorier og spise mindre. nu spiser jeg højst 2 måltider og omkring 600-800 kalorier om dagen og hvis jeg kommer ti at spise for meget bliver jeg så sur på mig selv og har næsten et angst anfald, nogen gange vil jeg enda få mig selv til at kaste det op. jeg ved ik om jeg faktisk er ved at få en depression fordi jeg er ikke ked af det hele tiden, jeg er også glad nogen gange, og min hjerne bliver ved med at sige jeg bare faker det. jeg ved ik hvad jeg skal gøre.

(13 år)
Kære dig,
Det lyder til, at du går igennem en rigtig svær periode lige nu. Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet ind til os, for det skal du bestemt ikke gå igennem alene.
Alle har ret til hjælp
Først og fremmest synes jeg, at det er virkelig sejt, at du har skrevet ind til os.
Det første skridt til at få det bedre og få hjælp er nemlig ved at sige det højt.
Og du skal vide, at alle mennesker har ret til at få hjælp, når de har det svært. Det har du også.
Den onde spiral
Alle mennesker kan opleve perioder i deres liv, hvor de er mere triste end normalt.
Men for nogen personer fortsætter de svære perioder.
Og det er for nogen mennesker her, at man kan udvikle en spiseforstyrrelse eller depression.
For mange med spiseforstyrrelse gælder det nemlig, at spiseforstyrrelsen bliver en måde at håndtere de svære følelser på.
Så når man måske ikke har det godt indeni, og ikke rigtig ved, hvad man skal gøre ved det. Så kan man prøve at kontrollere noget andet. Fx hvor meget og hvad man spiser.
Men spiseforstyrrelser bliver let en ond spiral.
Kroppen har brug for benzin
For når man stopper med at spise, fordi man har det skidt, så bliver man ofte også meget mere træt.
Man kan se menneskekroppen lidt som en bil. Den skal have benzin på for at kunne køre.
Benzinen for os er mad. Så når vi ikke spiser, har vi intet benzin at køre på, og så bliver vi helt vildt trætte.
Og når man er trist og ikke spiser, så bliver man også rigtig træt. Og så kan det føles rigtig svært, hvordan man skal gøre noget ved det.
Fortæl det til en voksen
Men det er vigtigt at gøre noget ved det.
Det aller vigtigste man skal gøre, når man har det svært og er begyndt at selvskade, og måske også mistænker, at man er ved at få en spiseforstyrrelse, er at sige det til en voksen.
Ofte kan en voksen i ens liv hjælpe en med at finde ud af, hvordan man bedst får den hjælp.
Det kunne for eksempel være en forældre, en lærer, en i din familie eller en helt fjerde. Det vigtigste er, at det er en voksen du stoler på.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal fortælle om det til en voksen, så kan du vise dem det spørgsmål, du har sendt til os her.
Det beskriver nemlig virkelig godt, hvilken situation du står i.
Ellers kan du også læse vores artikel om at snakke med forældre om svære ting. Artiklen bruger ordet forældre, men man kan sagtens bruge rådene uanset, hvilken voksen man taler med.
Få en tid ved lægen
Et rigtig godt sted at starte, for at få hjælp, er hos lægen.
Læger ved nemlig rigtig meget både om kroppen, men også om at have det svært. Så de ved også ofte, hvem der kan være rigtig gode at tale med.
Du kan godt tage til lægen alene, men det er vigtigt at huske, at lægen kan blive nødt til at fortælle dine forældre om, hvordan du har det.
Derfor kan det også give mening at tage til lægen sammen med dine forældre eller en anden voksen.
Hvis du er i tvivl om, hvad du skal sige til lægen, eller hvordan du skal gribe det an, så kan du prøve at læse foreningen spiseforstyrrelse og selvskades artikel om at tage til lægen.
I den kommer de med en masse gode råd til, hvad du kan overveje.
Få hjælp hos foreningen spiseforstyrrelse og selvskade
Udover at skrive artikler om spiseforstyrrelser og selvskade, så kan du faktisk også få en masse hjælp hos foreningen spiseforstyrrelse og selvskade.
Rådgiverne ved utroligt meget om netop det, og så er de virkelig dygtige og rare at snakke med.
Du kan både ringe til dem, chatte med dem, skrive til deres brevkasse  eller på SMS. Du kan også få fysiske samtaler med dem i deres lokaler.
Der er generelt utroligt meget hjælp at hente. Så du skal ikke tøve med at kontakte dem.
Det kan være virkelig svært, når man tror man måske er ved at udvikle en spiseforstyrrelse og har det svært, men ikke helt ved, hvad man skal gøre.
Så er det vigtigt, man taler med en voksen om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig, og jeg sender dig en masse helende og god energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper