Hej Mindhelper
Jeg føler mig virkelig som et skyggebarn, ved ikke om det er det rette term. Har nok altid været det, men altid slået det lidt hen. Her på det sidste har jeg dog virkelig haft det svært og følt mig som skyggebarn. Min lillesøster har det svært, er i mistrivsel og er født med en række fysiske sygdomme. Hvilket betyder at hele mit liv har meget handlet om hende, indlæggelser og hvad hun har kunnet formå. Jeg har altid gemt mine egne følelser for omverdenen og mine forældre, hvilket jo så også gør at de ikke ved jeg har haft det svært. Har både været deprimeret og selvskadene uden de ved det, har holdt en stor facade på. Min søster derimod siger alt til især vores mor, hvilket jo så også gør hun bliver opdaget i sine problemer og dermed går meget tid med hende og hendes problematikker. Lige for tiden fylder min søster ret meget, da hun har nogle sygdomsproblematikker som lægerne ikke kan finde ud af. Hver dag græder hun og der er sygehus besøg ugentligt. Jeg føler mig overset og aldrig rigtig grebet af mine forældre. Hvordan deler jeg det her med veninder, uden at fylde og tage plads? Vil jeg kunne få noget gratis hjælp af en form?

(Pige, 21 år)
Kære dig
Når man har gået hele sit liv og skjult sine følelser, så kan det være en stor omvæltning at få sagt det højt og sat ord på dem. Jeg synes det er mega sejt, at du tager dig af dig selv nu, for du skal bestemt ikke gå med det hele alene.
Det er godt du skriver
Jeg kan læse på dit spørgsmål, at det fylder meget hos dig lige nu, at du aldrig rigtig har følt dig grebet i dine følelser, eller følt at der var plads til, at du kunne have det svært.
Men du skal vide, at alle mennesker har ret til at blive set, hørt og holdt af. Også dig.
Så jeg er rigtig glad for, at du har skrevet herind og taget første skridt i den retning. Det er virkelig sejt gået.
Du fylder ikke
Og du skal også vide, at du hverken fylder for meget eller tager for meget plads ved at dele, hvordan du har det.
Og jeg er sikker på, at gode veninder vil se på det på samme måde. Du kan prøve at tænke på det omvendt. Hvordan ville du reagere, hvis en af dine veninder sagde, at de havde det svært. Ville du så tænke, at de fyldte for meget?
Det ville jeg bestemt ikke. Tværtimod ville jeg se det som en stor tillidserklæring, at de turde dele det med mig.
Sådan snakker du med dine veninder om det
Men hvordan kan du så dele det med dem?
Faktisk kommer jeg til at tænke på, at du kunne vise dem dit spørgsmål her til os?
Jeg synes nemlig at du beskriver rigtig godt, hvordan det har været, og er, at være dig. Og også hvilke tanker og følelser du går rundt med.
Du kan også prøve at læse vores artikel om at snakke med venner om svære ting. I den deler vi nemlig en masse tips til, hvordan man kan tage hul på en svær samtale.
Træd ud af skyggerne
Og igen vil jeg bare slå fast, at der er plads til dig og dine følelser.
Selvom andre mennesker kan have det svært, så betyder det ikke, at man ikke også selv må have det svært.
Du har ligeså meget ret til at få hjælp som alle andre.
Der er massere af gratis hjælp derude
Du spørger også, om der er et sted, du kan få hjælp. Og det er der bestemt.
Her vil jeg helt kort nævne tre steder.
Har du hørt om headspace?
Headspace er en organisation som hver dag arbejder for at hjælpe unge, som har brug for nogen at tale med.
De har en masse søde og dygtige frivillige rådgivere, som altid står klar til at lytte.
Det er helt gratis, og du kan være anonym, hvis du har brug for det.
Du kan både chatte med dem eller få fysiske samtaler i en storby nær dig.
Kontakt foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
Du skriver, at du har kæmpet med selvskade og depression.
Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade er eksperter i selvskade. Så hvis det stadig er noget, som lurer hos dig, så kan jeg varmt anbefale dig at kontakte dem.
Her kan du både skrive til dem, chatte med dem, ringe til dem, få personlige samtaler og endnu mere.
Det er gratis, og du kan være anonym, hvis du har brug for det.
Tag fat i din kommune eller læge
Her til sidst vil jeg også foreslå dig at undersøge, hvilke tilbud din kommune har.
For de fleste kommuner har rådgivnings- og hjælpetilbud til unge under 25 år.
Du kan både undersøge det ved at søge på nettet. Fx ved at skrive “rådgivning [din kommune] unge under 25 år”, eller “psykologhjælp [din kommune] unge under 25 år”.
Du kan også få en tid hos din læge, og tale med dem om det. Læger har nemlig ofte viden om, hvilke tilbud kommunen har.
Når man har gået hele sit liv og følt, at man ikke kunne sige sine følelser højt, så er det vigtigt at man får talt med nogen om det. Derfor håber jeg også, at mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper