Kære brevkasse
Jeg er bange for mad. Jeg spiser stadig mad, men hver gang jeg har spist noget, får jeg det dårligt med mig selv. Jeg synes min krop er tyk. Jeg synes jeg tager på af at spise. Jeg vil ikke tage på. Jeg vil blive ved med at veje under et bestemt antal kilo. Hvis jeg spiser, skal jeg ud at gå eller forbrænde nogle kalorier på en anden måde. Jeg er bange for mad. Jeg er bange for mig selv.

(Pige, 15 år)
Kære du
Når man er bange for mad og for sig selv, kan det være rart at snakke med nogen om det.
Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det er super sejt!
Hvorfor er det vigtigt at spise?
Selvom det måske synes at give sig selv, så kan man nogle gange godt glemme, hvorfor det er vi spiser?
Vores krop er nemlig lidt ligesom en bil. Den har brug for benzin til at køre.
For os mennesker er den benzin mad.
Så uden benzin (mad), kan vores kroppe ikke køre og gøre det, som den skal.
Hvorfor kan man blive bange for mad?
Men hvis vores krop har brug for mad, hvordan kan det så være, at nogle bliver bange for mad?
En af grundene kan være, at man sætter lighedstegn mellem vægt og sundhed.
Altså: jo mindre man vejer, jo sundere er man.
Det er helt forkert.
Faktisk så handler sundhed mere om, hvordan man har det, og om man kan gøre det man vil. Ikke om tallene på en vægt.
Når mad og vægt overtager
Og nogle gange, så tager tankerne om vægt og mad så meget over, at det fylder hele ens hverdag.
Man tænker over alt mad, man putter i kroppen, man tæller kalorier og holder regnskab.
Det kan være spændende og sjovt i starten, men ofte så har det, det med at tage over.
Og hvis det tager så meget over, at det fylder hele ens liv, så kan det udvikle sig til en spiseforstyrrelse.
Hvis det lyder bekendt, så kan du prøve at læse vores artikel: Spiseforstyrrelser – det her skal du vide. Her fortæller vi en masse om, hvad spiseforstyrrelser er, og hvorfor nogle mennesker udvikler dem.
Du er ikke alene
Selvom det ikke er rart, at der er andre, som er bange for mad, kan det være rart at vide, at man ikke er alene.
For det er du ikke.
Der er rigtig mange andre, som enten er bange for mad, eller har et lidt kompliceret forhold til det.
Du kan fx læse vores interview med Julia, der fortæller om, hvordan mad endte med at styre hele hendes liv.
Til sidst i interviewet fortæller Julia om, hvordan hun fik det bedre og fandt vejen tilbage til livet.
Der er håb
Det er også vigtigt for mig at sige, at du godt kan få det bedre.
Du har taget første skridt ved at skrive til os.
Det er rigtig sejt af dig.
Det betyder også, at du gerne vil have det bedre, og kunne tænke dig at få hjælp. Heldigvis er der massere af hjælp at hente.
Du skal bare blive ved med at række ud efter den.
Snak med dine forældre
Når man er bange for noget, kan det være rart at snakke med andre om det.
Derfor synes jeg også, at du skal snakke med dine forældre om, hvordan du har det med mad.
Det kan være, at de har nogle gode råd til, hvad du kan gøre for at få det bedre med mad.
Og selv hvis de ikke har det, så er det vigtigt at fortælle andre det, når man har det svært.
Tag et smut forbi lægen
Når man får det dårligt efter hver gang man har spist, så er det vigtigt at få det tjekket af en læge.
Derfor synes jeg også, at du skal spørge dine forældre, om ikke de vil tage med dig en tur til lægen.
Læger ved nemlig rigtig meget om kroppen. Derfor kan de også hjælpe dig med at få det bedre med mad og blive mindre bange for det.
Du kan prøve at læse vores artikel: Alt du skal vide om at gå til lægen. Her kommer vi med gode tips og råd til, hvad man skal gøre.
Kontakt foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
Nogle som også kan være rigtig gode at snakke med, er foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
Her møder du søde og dygtige rådgivere, som ved rigtig meget om, hvad det vil sige at være bange for mad.
Derfor kan de også være gode at snakke med, hvis din frygt for mad og dig selv bliver ved. Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
De har også nogle gode artikler på deres hjemmeside om frygt for mad og spiseforstyrrelser generelt.
Det kan være rigtig ubehageligt at være bange for mad. Derfor håber jeg også, at du får snakket med nogen om det og får den hjælp, du vil have. Jeg sender de bedste tanker din vej
De bedste hilsner fra en Mindhelper