Hej.
Jeg og flere personer tror jeg har en spiseforstyrrelse, jeg er glad for at de vil hjælpe mig med det men hvis jeg kommer ud af det er jeg bange for at jeg ville blive ked af det og ikke at være så tynd som jeg er / blir.

(14 år)
Kære du
Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man tror man har en spiseforstyrrelse. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind.
Det skal du bestemt ikke gå med alene.
Sejt du rækker ud
Først og fremmest, vil jeg starte med at rose dig for, at du skriver herind. Det at du skriver ind viser, at du gerne vil gøre noget for at få det bedre.
Derfor skal du også have et kæmpe skulderklap herfra.
Det giver mening
Du skriver, at du er bange for at du vil blive ked af det, hvis du kommer ud af din spiseforstyrrelse.
De fleste som har en spiseforstyrrelse gør det for at få kontrol. Både over deres følelser og krop.
Derfor synes jeg også, at det giver god mening, når du skriver, du er bange for at blive ked af det eller blive mindre tynd.
Men selvom spiseforstyrrelse kan føles som om, at man har kontrollen, og man måske ikke føler, der er noget farligt I det, så er der mange, der bliver rigtig syge af det.
Derfor er det meget vigtigt, at du får hjælp og ikke går med det alene.
Hvis du har lyst til at læse om, hvor vigtigt det kan være at snakke med andre om det, så kan du læse vores interview med Julia. Her fortæller hun om hendes oplevelser med spiseforstyrrelser.
Fortæl personerne omkring dig om dine tanker
En af de bedste ting du kan gøre, for at få hjælp, er at snakke med nogle voksne om det.
Du skriver, at der er flere personer, som tror at du har en spiseforstyrrelse, og at du er glad for, at de vil hjælpe dig.
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du snakkede med dem om, hvad du kan gøre.
Og hvis du ikke har lyst til at snakke med dem om det, så synes jeg at du skal snakke med dine forældre om det.
Det vigtigste er nemlig ikke, hvem du taler med, men at du ikke går med det alene.
Hvad skal du sige til dem?
Hvis du ikke helt ved, hvad du skal sige til dem, så kan du starte med at fortælle dem, hvad du har skrevet til os.
Her beskriver du rigtig fint, hvordan du har det med deres bekymring, og hvad du selv er bange for.
Du kan også prøve at læse vores artikel: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting. Her finder du nogle rigtig gode råd til, hvordan du kan gribe snakken an.
For selvom det måske kan virke svært, så er det lettere at få hjælp, når andre ved hvad vi går og tænker på.
Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
Hvis du synes, at det kunne være rart at snakke med nogen, som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale Foreningen spiseforstyrrelser og selvskade
Her møder du en masse dygtige og søde rådgivere, som er vant til at snakke med unge om spiseforstyrrelser. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis man tror man har en spiseforstyrrelse, men er bange for hvad der sker, når man kommer ud af det.
Du kan ringe til dem, chatte med dem eller tage en videosamtale med dem. Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Det kan være rigtig svært at vide, hvad man skal gøre, hvis man mistænker at man har en spiseforstyrrelse. Men heldigvis er der mange steder man kan få hjælp.
Derfor håber jeg også, at der er noget mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper