Hej Mindhelper
Hej Brevkasse. Mit navn er XXXX. De seneste dage har mig og min ven XXXX fået mega meget skældud af vores lærere. Vi spillede bold og så blev der skrevet hjem. Og nu legede vi med vand og læreren råbte af os og der sker hele tiden. Vær sød at hjælp,Vh XXXX & XXXX

(13 år)
Kære I to
Først og fremmest vil jeg starte med at sige, at jeg har slettet jeres navne. Dette har jeg gjort for at holde jer så anonyme, som muligt. Jeg håber det er okay.
Når det så er sagt, så er det aldrig rart at få skældud af sine lærere. Det kan være rigtig ubehageligt og særligt, hvis der bliver skrevet hjem til ens forældre.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at I har skrevet herind.
Når lærere skælder ud
Vi har allesammen brug for at føle, at vi hører til, og at det er rart at gå i skole. Derfor er det heller ikke særligt sjovt at føle, at ens lærere er efter en, eller at de ikke kan lide en.
For selvom lærere godt må skælde ud en gang imellem, så skal det også være fair over for eleverne.
Og lige nu lyder det til, at I ikke synes de behandler jer særlig fair. Er det rigtigt forstået?
Når situationen opleves forskelligt
Vi mennesker har det med at opleve ting og situationer helt forskelligt. Hvad der for nogle virker som en leg mellem venner, kan for andre ligne en værre gang ballade.
Derfor kan to mennesker, som begge har set eller været i en bestemt situation, godt have set situationen helt forskelligt. Jeg tænker, at det måske er det, som er sket mellem jer og jeres lærere?
Hvis det er, så skal I vide at det er helt normalt. Vi mennesker misforstår hele tiden hinanden. Derfor ender vi tit med at blive uvenner over ting, som meget hurtigt kunne blive løst, hvis bare vi snakkede med hinanden.
Kan I snakke med jeres lærere?
Derfor tænkte jeg på, om I eventuelt kunne have mod på at tage en snak med jeres lærere?
Det kan være at de misforstår, hvad det er I render rundt og laver. Og derfor ender med at skælde jer ud over noget, som I måske slet ikke skal skældes ud for?
På den viser I også, at I godt kunne tænke jer at finde en fælles løsning, som lærerne også bliver glade for.
Hvis I ikke helt ved hvordan I skal gribe samtalen an, så kan jeg varmt anbefale jer at læse vores artikel: Sådan snakker du med dine forældre om svære ting. Selvom artiklen er lavet til forældre, står der stadig en masse gode råd, som I kan bruge.
Har I snakket med jeres forældre om det?
Nu tænker jeg, at I måske allerede har snakket med jeres forældre, da jeres lærere har skrevet hjem til dem.
Men hvis I har mod på det, så tænker jeg, at det kunne være en god ide, at prøve at snakke med jeres forældre igen.
Prøv at fortælle dem det, som I beskriver i jeres brev til os. At I får mega meget skældud af jeres lærere og at I føler, at det sker hele tiden.
Det kan være at de kan hjælpe jer med at finde en løsning, eller tage en snak med jeres lærere om, hvad problemet er.
Lige meget hvad er det vigtigt at få snakket med en voksen om det. For selvom I er mega seje for at have skrevet ind til os, så er det ikke noget, som I skal gå alene med.
Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til jer, som I kan bruge. Jeg sender de bedste tanker jeres vej, og håber I finder en løsning.
De bedste hilsner fra en Mindhelper