Kære mindhelper
Jeg er en pige på 13 og står i en svær situation. Der kommer lige en backstory
Så, i anden klasse skiftede jeg skole fra en folkeskole til lilleskole. I slut fjerde skiftede jeg fra lilleskole til en anden folkeskole men pigerne var simpelthen ikke særlig søde så endte med at skifte tilbage igen. Nu står jeg så i samme problem som for 2 år siden. Jeg savner noget andet. For det første, lilleskolen ligger langt væk. Drengene ser sygt ulækre og nørdede. Næste år skal vi gå i klasse med de kommende 6 klasser fordi det er sammenlagte klasser. Vi har ikke madkundskab eller HDS. Min bff er lige stoppet💔 og der er ingen tilsvarende klub for 4 klasse og over så jeg skal gå i klub med nogen jeg ikke kender fordi det er kommunalt. Og så gør lærerne ikke super meget ud af undervisningen og synes vi har nogle dårlige lærere. Ville vildt godt skifte skole men jeg vil ikke være sådan en der har skiftet skole mange gange og er det ikke også lidt mærkeligt at skifte skole når man lige er kommet tilbage. Chat gpt siger det er en ustabil skolegang når man har skiftet skole mange gange. Græder hver dag og fortæller det til min mor. Hvad skal jeg gøre??

(Pige, 13 år)
Kære du,
Det er bare en rigtig svær situation, når man ikke er glad for den skole, man går på. For hvornår giver det mening at skifte, og hvornår skal man måske prøve at få det til at fungere, der hvor man er?
Når det aldrig føles helt rigtigt
Jeg kan godt forstå, at det er virkelig frustrerende at gå med en følelse af, at du savner noget andet, og at det ikke føles som det helt rigtige for dig, der hvor du går i skole.
Og samtidig kan jeg også godt forstå dine tanker om, at det heller ikke er sjovt at skulle flytte skole ofte. For så når man heller aldrig rigtig at falde til.
Og så vil det føles som en hammer svær beslutning, om man skal blive eller prøve at flytte igen.
Hvad skal du gøre?
Du spørger, hvad du skal gøre. Og selvom jeg gerne bare ville give dig en opskrift på præcis, hvad det rigtige er for dig, så ved jeg det desværre ikke.
Men jeg vil gerne prøve at hjælpe dig med, hvad du i hvert fald kan overveje, inden du tager en beslutning.
Hvad er en god skole for dig?
Når jeg læser dit spørgsmål, så lyder det som om, at skolerne du har gået på aldrig rigtig har føles som det rette match for dig.
Men det er måske også vigtigt at huske, at det nok kan være svært, hvis ikke umuligt, at finde en skole, hvor alt er perfekt. For forskellige skoler kan forskellige ting.
Og derfor tror jeg det er vigtigt, at du får tænkt over, hvad en god skole er for dig?
For når du ved, hvad en god skole er for dig, så er det også lettere for dig at finde ud af, hvad det rette er at gøre.
Lav en liste
For at give dig selv et overblik, så kan det være en rigtig fin idé at lave en liste.
På listen kan du skrive, hvad det vigtigste ved en god skole er for dig.
Er det lærerne? Det faglige? Klassekammeraterne? Fagene? Fritidsaktiviteterne? Klubben? Omgivelserne? Eller noget helt andet?
Når du har skrevet de ting ned, som du synes er vigtige, så prøv at sæt ring om de ting, som er de aller allervigtigste for dig.
For så er det måske det, som du skal prioritere, når du vælger, om du vil blive på Lilleskolen, eller prøve noget nyt.
Giv det tid
Når jeg læser dit spørgsmål, så lyder det som om, at du lige er kommet tilbage til Lilleskolen. Er det mon rigtigt forstået?
Hvis det er det, så tænker jeg også, at det kan være en god idé at slå koldt vand i blodet og give dig selv lidt tid.
For hvis man har rykket rigtig meget skole, så kan man nogle gange ende med aldrig at nå at falde helt til. Og så kan det være let altid at tænke, at det at skifte skole, er den rette løsning, når tingene går lidt skævt.
Men nogle gange kan løsningen faktisk også være, at man giver sig selv tid og ro til at blive det samme sted, og se hvad man kan få ud af det.
Hvad vil du gerne have mere af?
Nogle gange kan man nemlig godt ændre lidt på tingene, der hvor man allerede er.
Du nævner fx, at I skal gå i klub med folk I ikke kender, fordi det er kommunalt. Kunne man mon spørge på skolen, om I selv kunne skabe en ny løsning?
Og hvis du ikke føler, at lærerne gør super meget ud af undervisningen, kunne du så snakke med dem om det? Det kunne måske være, at du kunne komme med nogle ideer til, hvad der kunne gøre den endnu bedre?
Nogle gange kan det i hvert fald hjælpe, hvis man prøver at tænke lidt ud af boksen og selv komme med forslag, for at gøre sin hverdag bedre og mere spændende.
Tag en god lang snak med din mor
Du nævner, at du allerede har talt med din mor. Det er jeg glad for at høre. For hvis der er noget, som går en på, så er det vigtigt, at man kan sige det højt.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon kunne lave nogle af de her øvelser sammen med din mor, så hun kan hjælpe dig?
Så kan I sammen lave en list over det, som er vigtigt for dig ved en skole. Og I kan også sammen tænke over, om der er ting I kan gøre, der hvor du allerede er, for at gøre det bedre.
På den måde får du både delt endnu flere af dine tanker med din mor. Men hvis det viser sig, at det bedste for dig er at skifte skole igen, så har din mor være med på hele rejsen og kan derfor formentlig bedre forstå dig og hjælpe dig.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal begynde samtalen med din mor, så vis hende dit spørgsmål til os. Og svaret. Så er jeg næsten sikker på, at hun vil forstå, hvordan hun kan hjælpe dig.
Tal med en god lærer på din skole
Og her til allersidst vil jeg også foreslå dig at dele dine tanker med en god lærer, som du stoler på, på din skole.
Fordi ofte så ved lærere bare en smule mere om vores muligheder, end vi selv gør. Og uanset hvad, så kan din lærer i hvert fald være mere opmærksom på dig og dine behov, når de ved, at du er meget i tvivl om, hvilken skole du skal gå på.
For oftest så vil vores lærere os det bedste. Men de kan kun hjælpe og guide os, hvis vi deler vores tanker og overvejelser med dem.
Jeg kan godt forstå, at det er et svært dilemma, du står i. Men jeg håber at mit skriv til dig her, kan hjælpe dig en smule nærmere, hvad der er det rette for dig at gøre.
Jeg sender dig en masse god energi, og så håber jeg, at du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper