Hej Mindhelper
Jeg har så meget stress omkring min karaktere, om jeg kunne komme ind på pædagoguddannelse på KP til sommer, det har ikke gået så godt med mine eksamen indtil videre, så jeg virkeligt stress og sætte meget pres på mig selv. Jeg ved ikke rigtig hvad for en gennemsnit man skal have for komme ind, (har prøvet og undersøge, ingen rigtig specifikt svaret) så derfor vil jeg spørger her om hvad skal ens karakteregennemsnit være for komme ind via kvote 1 på pædagoguddannelse på KP( minimums karakterer gennemsnit)?

(Pige, 18 år)
Kære dig
Karakterer kan fylde enormt meget.
Især hvis man skal bruge dem til at komme ind på sin drømmeuddannelse.
Hvorfor er karakterer stressende?
Men hvorfor kan det være så stressende at tænke på ens karakterer?
Som du allerede er inde på i dit spørgsmål, så er du bekymret for, om du har gode nok karakterer til at komme ind på pædagoguddannelsen.
Og når vi har noget på spil, så kan det godt betyde, at man bliver mere stresset over resultatet.
Derfor giver det også god mening, at du føler dig stresset lige nu.
Karaktergennemsnittet på pædagoguddannelsen
Du spørger, hvad karaktergennemsnit man skal have, for at komme ind på pædagoguddannelsen på KP?
Den bedste måde at finde ud af det, er ved at gå ind på UddannelsesGuidens hjemmeside.
Her finder du de officielle tal om karaktergennemsnit og lignende for alle uddannelser i Danmark.
Hvis du søger oppe i hjørnet på “pædagog” og så ruller ned og vælger “professionsbacheloruddannelse pædagog”, så kan du finde sidste års gennemsnit.
Det gør du ved at klikke på “adgangskvotient” og finde den del af KP, som du gerne vil ind på.
Hvad vi finder på UG
Når jeg læser på hjemmesiden, kan jeg under “adgangskvotient” på pædagoguddannelserne på KP læse, at der står “AO”.
Det betyder: “alle optaget”.
Så hvis du sidste år havde bestået en gymnasial uddannelse, så kunne du søge ind på kvote 1 og komme direkte ind.
Det betyder at deres samlede gennemsnit var over 02.
Du kan også søge ind, hvis du har en relevant erhvervsuddannelse eller har læst gymnasiale enkeltfag. Så er det blot vigtigt, at du har bestået Dansk A, Engelsk B, Samfundsfag C og et Valgfrit fag på C-niveau.
Hvem kommer ind?
Så hvad er snittet på kvote 1?
Sådan som jeg læser det på UG’s hjemmeside over adgangskvotienter på KP, så kom alle ind sidste år.
Det vil sige, at sidste år, kom alle ind der havde et snit over 02.
Men det kan ændre sig fra år til år.
Derfor er det vigtigt at tjekke hvert år man søger, om det har ændret sig fra år til år.
Hvis du stadig er i tvivl
Hvis du sidder med flere spørgsmål, kan det være en god ide at snakke med nogen, som ved alt om uddannelser og karaktergennemsnit.
Og det er UddannelsesGuiden.
Hos UddannelsesGuiden’s eVejledning, kan du få svar på det meste om uddannelser og deres adgangskrav.
Derfor kan de også være gode at snakke med, hvis du stadig er i tvivl, om du kan komme ind, eller hvordan du søger kvote 2.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper