Hej Mindhelper
Sidste år gik jeg på gymnasiet i N, det gik godt, men jeg mistede alt form for motivation i lockdownen. Det gik også dårligt derhjemme. Min fars firma gik dårligt og mor er bipolar og arbejdsløs, så i perioder er det svært. Min bedste ven droppede ud og flyttede til K. Det virkede tiltalende. Så jeg tog en drastisk beslutning, droppede ud og flyttede med. Så startede jeg på en hf herinde, men det gik virkelig dårligt, jeg følte mig utrolig ensom. Så efter et par måneder, skiftede til 1.g på et andet gym, det fungerede ikke, så fik jeg en plads i 1.g i N. Da jeg fik det tilbud, havde jeg følt mig ensom og lost længe, jeg savnede min familie og det er dyrt at bo i K. Så jeg prøvede at flytte tilbage. Men det fungere ikke, de er alle sammen meget yngre end mig, og intet er som sidste år, jeg har ændret mig meget, og føler mig for gammel til 1.g. De griner hele tiden, og det plejede jeg også, men ikke nu. Jeg snakkede med den hf jeg oprindeligt gik på herinde, jeg har fået lov at fortsætte. Går begge steder lige nu, pendler frem og tilbage. Jeg føler mig lost og syg, ved ikke hvor jeg skal gå i skole, eller bo. Jeg vil gerne tage gym, men det funger ikke

(18 år)
Kære Du
Jeg har anonymiseret nogle af de ting du har skrevet i dit brev. Det er for, at brevkassen skal være så anonym som muligt, så det håber jeg er okay med dig.
Det lyder som en ret kaotisk situation du er i lige nu. Og jeg kan sagtens forstår, at du føler dig lost. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Mange skift, kan være svært
Du skriver, at du har skiftet mellem flere forskellige gymnasier og byer i løbet af det sidste år. Og at du ikke rigtig føler, at der er nogle af skolerne, der fungerer helt for dig. Det lyder hammer frustrerende. For hver gang man skifter gym eller flytter, så kan det føles som en stor omvæltning. Og hvis man har en masse store omvæltninger lige efter hinanden, kan man godt blive ret presset. For så har man måske ikke mega meget overskud til at finde sig til rette det nye sted, fordi man allerede har brugt rigtig meget energi på de sidste store skift.
Derfor tænker jeg også, at det er helt naturligt, hvis du føler, at det er svært at være i. Og hvis du synes, det kan være svært at finde hoved og hale i det hele. For hvis man har kørt derud af med 110 i timen, så kan man nogen gange glemme at få passet ordentligt på sig selv imens. Når man så stopper op og sætter farten ned igen, så kan det godt føles lidt som om, at følelserne kommer skyllende ind over en. Og så kan man måske blive lidt ked af det og forvirret. Er det mon noget du kan genkende?
I tvivl om Gym
Du skriver også, at du ikke føler det fungerer med gym lige nu. Og det er ikke en fed følelse at have. For ofte bruger man rigtig meget tid på gym, og så kan det være ret hårdt, hvis ikke det fungerer for en.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har overvejet at vente med gym? Jeg kan selvfølgelig ikke sige, hvad der ville være bedst for dig at gøre – det er kun dig der kan mærke det. Men nogen unge kan synes, at det er meget godt at vente et år eller to med at tage gym, hvis de har lidt meget om ørene. Så tager de måske bare hf i stedet, og det er der massere der gør, også når de er i tyverne, og er smadder glade for det.
Snak om det
Jeg kommer også til at tænke på, om du taler med nogen, om hvordan du har det? For ellers tror jeg måske, at det kunne være rart for dig at gøre. Det kan nemlig lette lidt på ens tanker, hvis man får fortalt nogen om dem. Og hvis man har det svært, er det vigtigt ikke at gå med tingene alene. Så måske har du en god ven, en forældre, eller en helt tredje, der kunne være god at snakke med? De fleste mennesker tæt på en, vil nemlig rigtig gerne lytte, hvis man går og tumler med nogle svære tanker og beslutninger.
Studievejledningen
Det kan også være en god ide at hive fat i en studievejleder, når man ikke synes, det fungerer i gym. For studievejlederne er der netop for at hjælpe, når der er noget på gym, der er svært. De ved en masse om, hvilke muligheder der er. Og vil som regel gøre deres bedste for at hjælpe, så man ikke skal klare det hele selv.
Lægen
Det er også altid godt at tage et smut forbi ens læge, når man har det svært og føler sig syg. For lægen ved en masse om, hvordan vi mennesker fungerer, både udenpå og indeni. Og hvis man går og føler sig lidt ved siden af sig selv eller ikke synes, man har det så godt, så er det vigtigt at få tjekket op på det. For lægen kan nemlig hjælpe med at finde ud af, hvad man kan gøre, for at få det bedre.
Hvis du har lyst, kan du læse denne her artikel, om at gå til lægen, når man har det svært. Den kan være meget rar at have i baghånden.
Headspace
Du er også altid mere end velkommen, til at tage fat i Headspace. Headspace er et sted man kan komme som ung, og tale om det der fylder for en. Hos Headspace arbejder der nemlig nogle hammer dygtige og flinke frivillige, som altid er klar med et lyttende øre. De er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige ting. Og de vil gøre deres bedste for, at det bliver en god oplevelse at komme der. Så dem kan jeg virkelig også anbefale dig.
Det kan være rigtig hårdt, at gå igennem en masse store skift på kort tid. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så krydser jeg fingre for, at der snart komme lidt mere ro på din situation.
De bedste hilsner fra en Mindhelper