Hej Mindhelper
Jeg er i et dilemma. Jeg går i øjeblikket i en sprogklasse på STX (1.g), men jeg trives virkelig ikke, og ved at jeg vil væk fra denne klasse til sommer. Jeg havde en vennegruppe her på gym, men den gik i opløsning for et par måneder siden, da nogle stykker ikke gad det mere, de hang ikke ud med sådan nogle som mig, var det de sagde. Vi havde det ellers mega fedt og sjovt sammen. Jeg har dog stadig et par venner, og jeg vil gerne flytte over i deres klasse efter sommer, det er en aftale der er lavet med kontoret. Men min far har lige foreslået en HF (som en af mine bedste veninder skal gå på næste pr også). Man kan gå på en linje der er meget skuespillerfokuseret, og jeg ønsker at blive international skuespiller en dag, så dette ville jo være et godt forslag til mig. Jeg er dog også meget akademisk anlagt og har altid været god fagligt, også selvom min ADHD og andre mentale lidelser har været lidt et problem. Jeg ved ikke hvad jeg bør gøre, flytte klasse, eller flytte til HF. Jeg tror jeg ville være gladere på HF men jeg tror jeg ville få mere faglig viden af at bare flytte klasse. Hvad synes i jeg bør gøre. Har også hørt der er flere queer people på HF, hvilket også er en bonus.

(Pige, 16 år)
Kære dig,
Jeg kan godt forstå, at det er lidt af et dilemma du står i. Men jeg synes, du har gjort dig mange megagode tanker om det allerede.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig med at komme tættere på en beslutning som du kan blive rigtig glad for!
Den rette hylde
Du har allerede besluttet dig for, at du skal væk fra den klasse du går i nu til sommer. Så langt, så godt!
Jeg er ked af at høre, din vennegruppe gik i opløsning… det lyder som om, de måske ikke har været særligt søde ved dig til sidst. Så var de nok ikke de rette venner for dig alligevel.
Men nu står du og skal vælge mellem at skifte klasse – over til nogle andre venner – eller at skulle på HF med fokus på skuespil. Spændende!
Plusser og minusser
Et dilemma som dit kalder jo på den klassiske for/imod liste med plusser og minusser for hver ting. Du er allerede lidt i gang i din besked:
På STX har du nogle venner, som du kan komme i klasse med og du bliver måske udfordret mere fagligt, hvilket også betyder noget for dig.
På HF går en af dine gode veninder, og du kan spille skuespil som er noget du drømmer om at gøre meget af i dit liv.
Lyt til dig selv
Noget, jeg virkelig ligger mærke til er at du skriver: “Jeg tror jeg ville være gladere på HF, men jeg tror jeg ville få mere faglig viden af at bare flytte klasse.”
I den sætning er det tydeligt, hvad der taler for og imod de to forskellige uddannelser. Spørgsmålet er så, hvad du kan mærke, der trækker mest i dig lige nu.
Er det at blive fagligt udfordret eller at være et sted, hvor du er mest glad?
Akademisk anlagt
Jeg synes det er totalsejt, at du er akademisk anlagt og at du har interesser både i akademi og skuespil – der behøver det ene nemlig overhovedet ikke at udelukke det andet.
Jeg ved ikke præcist, hvad forskellen på STX og HF er rent fagligt, men jeg ved, det faglige niveau på gymnasiet, helt generelt afspejler hvad man selv ligger i det.
Så på den måde tænker jeg, at du kan opnå at blive fagligt udfordret hvor end du er, hvis du opsøger det.
Keep going!
Du virker som om du har hovedet godt skruet på og har mange drømme og tanker! Jeg tror, du kommer til at klare dig rigtig godt uanset hvad du vælger.
Om det er mangfoldigheden og kunsten på HF eller fagligheden på STX, det kender du kun selv svaret på.
Alverdens held og lykke til dig!
Bedste hilsner,
Aske 🙂