Hej Mindhelper
Hej mindhelper
Jeg går i 2g og jeg har det super svært fordi jeg aldrig kan huske hvad jeg lære i undervisningen, hvad jeg læser og nogle ikke en gang hvad jeg har haft i 1 modul. Det irriterer mig super meget. Jeg er ordblind, men hvilket altså på at det har en betydning. Har i nogle gode råd?

(17 år)
Kære dig,
Det kan være rigtig ubehageligt at føle, at man ikke kan huske noget af det, som man lærer i undervisningen.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Det kan være rigtig ubehageligt at føle, at man glemmer alt det man lærer.
For det ene øjeblik kan man sidde og følge med, og føle at det hele giver mening. Og det næste øjeblik, har man glemt det hele.
Det kan være rigtig hårdt og forvirrende. For hvornår ved man, om det man hører i undervisningen sætter sig i hukommelsen eller ej?
Det er tanker som disse, der kan fylde rigtig meget. Og når man går i 2.g og ens uger er fyldt med opgaver og undervisning, så giver det rigtig god mening, hvis det fylder meget hos dig.
Prøv at tage en snak med din lærer
Du spørger, om vi har nogle gode råd til hvad du skal gøre?
Mit første gode råd til dig er, at tage en snak med en af dine lærere. Fortæl dem, at du er ordblind og har svært ved at huske alt det, som I har om i undervisningen.
De fleste undervisere har prøvet at have elever med ordblindhed før. Derfor har de ofte nogle gode råd til, hvad man kan gøre for at kunne følge bedre med.
Har du snakket med en studievejleder?
Mit andet gode råd til dig er at kontakte en studievejleder på din skole.
Studievejledere ved nemlig rigtig meget om, hvilken hjælp der er at hente, hvis man er ordblind.
Det kan fx være nogle læseprogrammer, som gør det nemmere for dig at læse lektier. Eller længere tid til eksamen.
Hvis du ikke ved, hvem der er din studievejleder, så prøv at spørge en af dine undervisere. Så kan de finde ud af det for dig.
Strategier du kan bruge
Hvis du synes det kunne være rart med nogle gode råd og strategier, som du kan bruge i skolen, så kan jeg varmt anbefale dig Ordblindeforeningens Guides til studerende.
Her finder du en guide til ordblinde fyldt med gode studie- og notatteknikker.
I guiden kan du også læse mere om, hvorfor det nogle gange er sværere for ordblinde at huske end andre.
En anden fed ting ved Ordblindeforeningens hjemmeside er, at du kan få læst alt op.
Så hvis du synes det virker uoverskueligt at skulle læse det hele, så kan du få læst det hele op ved at trykke på en knap.
De vil altid hjælpe hos Ordblindeforeningen
Noget som Ordblindeforeningen også tilbyder, er deres vejledningscenter.
Her kan du ringe ind og snakke med rådgivere, som ved alt om hvad det vil sige at være ordblind.
Hvilke udfordringer der kan være, og hvor du kan få den hjælp, du måske har brug for.
Det er gratis, og du kan ringe til dem mellem mandag og torsdag.
Det kan være både drænende og irriterende at føle, man glemmer alt det, som man lærer i undervisningen. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper