Hej
Jeg er bange, for at blive måske smidt ud af min studiegruppe. Jeg er ikke den person du skal gå til, hvis du ville have 12 eller noget i den stil, men jeg er med på at levere en godt produkt til eksamen og undervisningen.
Dog har jeg svært ved at holde koncentration over længere tid og ville tit, sidde og lege med mit hår eller pille ved ting. Dog syntes en fra min gruppe, at jeg ikke repskere andre, f.eks. hvis vi møder praktikanter eller andre mennesker og skal bruge det til undervisningen, hvilket er forståeligt nok.
Dog sidder jeg i en position, hvor at hvis jeg bliver smidt ud af gruppen, så ville andre nok ikke have mig i deres gruppe og hun er i den position, hvor at hun kan sige en sætning og alle er enige med hende. Hvilket er grunden til at et tidligere medlem fra vores gruppe ikke længere er på studiet.
Jeg ønsker ikke at skabe problemer og jeg ved ikke hvad jeg kan gøre, men jeg er bange en dag, hvor at de beder mig om at gå. Jeg ved ikke hvad de andre syntes, da der er stilhed og nogle andre der nikker og siger ja. Jeg har hellere ikke spurgt dem, men det er så det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre og bliver mere og mere bange og stressede over, hvad jeg skal gøre.

(20 år)
Kære du,
En god studiegruppe kan betyde rigtig meget for, hvordan det er at være på sin uddannelse. Derfor kan jeg også godt forstå, at det kan fylde meget, hvis ikke man helt ved, hvordan man står i gruppen.
Hvordan skaber man enighed i studiegruppen?
Det lyder til, at du lige nu er meget usikker på, om du kan risikerer at blive smidt ud af din studiegruppe.
Det lyder ikke som en særlig rar følelse at gå rundt med.
Jeg kommer til at tænke på, om dig og din gruppe har lavet en ‘gruppe-kontrakt’, dengang I lavede jeres studiegruppe?
En gruppe-kontrakt handler om, at man skriver ned, hvordan man gerne vil have gruppen skal fungere.
Det kan fx være, at man skriver ned, hvor ofte man vil mødes, hvilke forventninger man har til hinanden, hvordan man opbygger sine studiegruppe-møder osv.
Grunden til en gruppe-kontrakt kan være rigtig god at lave er, at alle i gruppen så ved, præcis hvad man forventer af hinanden. Og hvis man bliver i tvivl, kan man altid gå tilbage og se, hvad man aftalte i starten.
At føle sig tilpas i gruppen
En gruppe-kontrakt kan også sørge for, at alle føler, der er plads til dem i gruppen.
For hvis man fx har brug for flere pauser, fordi man har svært ved at koncentrere sig i længere tid, så kan man sørge for, at sådan noget bliver skrevet ind i aftalen.
Hvis ikke du og din gruppe har sådan en kontrakt, så tænker jeg, det kunne være et rigtig godt sted at starte.
Så kan du både bruge kontrakten, som en grund til at få talt om jeres gruppe. Men det kan også være en måde at sørge for, at I alle kan være tilpasse i gruppen og vide, hvad der forventes af jer.
Pauser er vigtige for koncentrationen
Du nævner også, at du kan have svært ved at koncentrere dig.
En måde du kan prøve at komme koncentrationsbesværet til livs på, kunne for eksempel være ved at foreslå, at I sørger for at holde regelmæssige pauser i din studiegruppe.
En god tommelfingerregel kan være at arbejde 25 minutter og så holde små pauser på 5 minutter imellem.
Det kan nogle gange være lidt svært i grupper, hvor man jo er flere om at arbejde sammen. Så kan man tale om, hvad der kan fungere i stedet. Det kunne fx være 45 minutters arbejde med 10-15 minutters pauser mellem.
Tal med din studiegruppe
Jeg tænker noget der kunne være rigtig godt at gøre, er at bryde tavsheden i gruppen.
Fx ved at foreslå for de andre, at I tager en snak om, hvordan I synes gruppen skal fungere. Og få det skrevet ned, så I har det sort på hvidt.
For dig kunne det måske især være rart at vide, hvad I forventer af hinanden. For måske kan det tage noget af presset fra dig.
Og samtidig kan det jo også være, at du åbner for, at nogle af de andre i gruppen kan dele deres oplevelse.
Det er jo ikke sikkert, at du er den eneste der synes det er svært at være i gruppen. Men det er ofte lettere at begynde at snakke om, når der er en som tør starte samtalen.
Mærk efter
Når jeg læser dit spørgsmål, så får jeg lidt en følelse af, at du er meget bange for at blive smidt ud af din studiegruppe. Og at det er noget, du går og tænker meget over.
På den ene side tænker jeg, at det kunne løses ved at snakke med din studiegruppe og lave en gruppe-kontrakt.
På den anden side, får jeg lyst til at spørge, om det er en studiegruppe, du gerne vil være i?
Studier kan være stressende nok i sig selv. Men hvis man også skal gå og konstant bekymre sig om, om ens studiegruppe kunne finde på at smide en ud af gruppen, så lyder det som noget, der kan presse en yderligere.
Det kan sagtens være, at du generelt nyder at være i din studiegruppe. Og på nogle studier er det et krav, at man er i en gruppe. Og det i sig selv kan gøre det endnu sværere.
Men jeg synes også, det er værd at overveje, om du kan forestille dig at være i din studiegruppe resten af studietiden, hvis ikke den her følelse ændrer sig?
Tal med nogen om det
Inden du taler med din studiegruppe, kan det også være en god ide at tale med nogle andre om det.
Fx nogle af dine venner, som ikke er en del af gruppen.
For så kan du måske både blive mere klar over, hvordan du selv har det. Men også blive klar over, hvordan du bedst kan gribe samtalen an.
Det kan jo være dine venner har forslag til, hvordan du kan starte samtalen på en god og naturlig måde.
Det gode møde
Et godt råd herfra er at huske at holde det, du siger, på egen banehalvdel og holde det konstruktivt.
Det kan du gøre ved at tænke ud fra spørgsmålene. “Hvordan oplever jeg gruppen?”, “Hvordan får vi den bedste studiegruppe?”, “Hvordan skaber vi et rum, hvor der er plads til alle?”.
Ved at tænke ud fra det, kommer du både ind på, hvordan du selv har det. Men det er også med en bevidsthed om, at I er en gruppe, der skal fungere sammen.
Det kan være rigtig svært at vide, hvordan man skal gribe det an, hvis man har problemer i sin studiegruppe. Så kan det være en god ide at få talt med gruppen om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg håber du finder ud af det med din gruppe.
De bedste hilsner fra en Mindhelper