Hej jeg gå til terminsprøver lige nu og bliver meget nervøs og angst.
Føler tit at det hele bliver uoverskueligt. Har brug for at snakke med nogle omkring min følelser og mine daglige bekymringer. Mine forældre er der 100% og vil gerne støtte mig. Men det er ikke alt de forstå omkring hvad jeg gå igennem. Håber i kan hjælpe mig.

(Pige, 15 år)
Kære du,
Det giver rigtig god mening, at terminsprøverne er noget, man kan blive nervøs over.
Hvorfor kan man blive angst og nervøs inden terminsprøver
Test, eksamener og terminsprøver er alt sammen en del af at gå i skole. Men selvom det ikke er noget, som vi kan komme udenom, så kan det stadig være mega ubehageligt.
Og det giver ret god mening. For når man skal til en prøve, så kan man let få en følelse af, at man bliver vurderet.
Og når vi bliver vurderet, så kan vores krop faktisk gå i en form for overlevelsestilstand.
Det gør den, fordi den bruger alt sin energi på at præstere. Måske kender du det med, at man kan få hjertebanken, at ens hænder kan ryste, eller man kan have sindssygt mange tanker i hovedet, der kører rundt.
Hvad kan du gøre for dig selv?
Men, hvad kan man gøre, når man bliver helt vildt nervøs for terminsprøverne?
Her på Mindhelper har vi skrevet en artikel om det at have eksamensangst. For det er der faktisk rigtig mange der oplever.
I artiklen kommer vi også med nogle redskaber til, hvad du kan gøre, hvis det sker.
Skriv angsten væk
Et af rådene i artiklen handler om at skrive angsten væk. For kloge mennesker, som bruger alt deres tid på at forske i eksamensangst, har faktisk fundet ud af, at det at skrive eller tale højt om sin angst, gør den mindre.
Det kan lyde ret vildt, at bare det at skrive om, at man er bange for en eksamen eller prøve, kan gøre frygten mindre. Men det er faktisk det, de fandt ud af.
Der er ikke nogen rigtig eller forkert måde at skrive om angsten på, det handler blot om at skrive ned, hvilke følelser og tanker du sidder med.
Tal med dine venner om det
Et andet råd i artiklen handler om at tale med andre om nervøsiteten og angsten.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du mon taler med nogle af dine venner eller klassekammerater om terminsprøverne?
De har prøvet det selv, så de ved præcis, hvad du taler om. Det kan være, at du kender nogen, som der ligesom dig heller ikke synes prøver er særligt fedt. Så kan det være rigtig rart at vide, at du ikke er den eneste der går med den følelse.
Og hvis du kender nogen, som ikke er nervøs for terminsprøverne, så kan det være, at de har nogle gode råd til, hvad du kan forsøge at gøre, for at få det nemmere med det.
Tal med en studievejleder eller din lærer
En tredje ting du kan forsøge, er at tale med din lærer eller en studievejleder.
Nogle gange kan det gøre ens nervøsitet mindre, hvis man inden prøven har talt med sin lærer om det. Både fordi det er rart at få sat ord på. Men også fordi din lærer faktisk kan hjælpe dig og støtte dig under prøven, hvis du bliver helt vildt nervøs.
På din skole har I formentlig også en studievejleder, eller en anden person som er vant til at hjælpe elever, som har brug for vejledning.
De kan være rigtig gode at tale med, hvis man er nervøs for terminsprøverne. For de fleste skoler har faktisk ofte nogle kurser eller andre hjælpemidler til elever, som bliver nervøse til prøver og eksamen.
Hvis du er i tvivl om, hvem der er studievejleder på din skole, så kan du altid spørge en af dine lærere, de ved det helt sikkert.
Tag fat i GirlTalk
Hvis du har brug for at tale med nogen, som ikke kender dig, men som altid vil lytte, så kan jeg varmt anbefale GirlTalk.
GirlTalk hjælper nemlig hver dag piger, som har brug for en at tale med. Der er intet som er for stort eller småt. Og vejlederne er utroligt søde og imødekommende.
Du kan både chatte med dem eller skrive til deres brevkasse, og du kan være ligeså anonym, som du har lyst til at være.
For når man er nervøs for terminsprøverne, så er noget af det bedste man kan gøre at fortælle andre om det.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og jeg sender dig en masse god energi, og håber du kommer godt igennem terminsprøverne.
De bedste hilsner fra en Mindhelper