Hej Mindhelper
Mit navn er XX. Jeg er færdig med 9. klasse og arbejder lige nu i en tøjbutik i XX. Tidligere har jeg klaret mig godt i skolen, men i 8.–9. klasse mistede jeg motivationen og fik ikke ydet mit bedste. Det fortryder jeg i dag.
Jeg skal op til optagelsesprøve i april og juni og vil rigtig gerne forberede mig grundigt – især i matematik, dansk, engelsk og fysik. Min drøm er at starte på gymnasiet efter sommerferien og klare prøven rigtig godt.
Jeg søger derfor hjælp til en målrettet plan – gerne som “skole derhjemme” – med struktur og lektier fordelt på hvert fag, så jeg ved, hvad jeg skal arbejde med hver dag.
Kan I hjælpe mig jeg har bare virkelig svært ved at komme igang med at læse op til den optagelsesprøve og føler at der ligger et kæmpe pres på mig hvis jeg ikke består?
Med venlig hilsen
XX

(Dreng, 16 år)
Kære du,
Først og fremmest har jeg slettet dit navn. Det har jeg gjort, så du kan være så anonym som muligt. Det håber jeg er okay.
Det er godt gået
Hvor er det sejt og fedt, at du har fundet ud af, hvad du vil, og nu gerne vil gøre dit bedste for at komme derhen.
Vi kan alle sammen gøre ting, eller have perioder i vores liv, som så senere påvirker os. Det kan man fortryde på bagkant, men så handler det om at finde ud af, hvordan man så kan gribe situationen an.
Selvom du ikke kan komme direkte ind på gymnasiet, så kan du heldigvis tage optagelsesprøven. Og det er mega sejt gået, at du vil forberede dig godt, så du kan forfølge din drøm om at starte på gymnasiet!
Hvordan kan vi hjælpe?
Det kan være virkelig svært at nå i mål med noget, hvis man ikke har en plan. Derfor giver det også god mening, at du gerne vil lægge en plan, så du ved, hvordan du skal læse op.
En god eksamensplan handler meget om, hvem man selv er, og hvad man har mest brug for at øve sig på.
Det ved kun du om dig selv. Derfor kan vi desværre ikke give dig en direkte plan. Men vi vil gerne give dig tips til, hvordan du selv kan komme godt i gang med at lave en.
Lav en god plan
Der findes mange måder at lave en god plan på.
Men først skal man have styr på det helt grundlæggende. Det handler om at få et overblik over, hvor meget tid man har, og hvor meget af den tid man vil bruge på at læse op til hvert fag.
Du nævner selv, at man i prøven skal op i dansk, engelsk, matematik og fysik.
Derfor kunne det være en idé, hvis du fik skrevet ned, hvor meget tid du vil bruge på hvert fag.
Brug gamle opgaver
Når du så skal til at læse op til hvert fag, så kan du med fordel gå tilbage og finde nogle af de opgaver du lavede i 9. klasse.
Så kan du nemlig få en fornemmelse af, hvad niveauet cirka er. Hvis ikke du har gamle opgaver eller andet liggende, så kan du også prøve at spørge nogle af dine gamle klassekammerater, om de har gemt nogle af dem.
Jeg vil også lige slå et slag for, at du kan finde eksempelopgaver til alle 9. klasse fag. Dem har Børne- og Undervisningsministeriet nemlig lagt op, så man kan øve sig derhjemme.
Dem kan jeg også anbefale dig at tage et kig på.
Tal med en studievejleder
Når man har brug for hjælp og råd, inden man skal til en prøve, så kan det være rigtig rart at tale med en studievejleder.
Studievejledere ved nemlig rigtig meget om, hvordan man kan læse op.
Hvis man går på en uddannelse, så er der altid en vejleder på skolen. Så skal man blot spørge en af sine lærere, hvem det er.
Hvis man ikke går på en uddannelse, så kan man altid tage fat i UddannelsesGuidens eVejledning.
Her sidder der nemlig en masse søde vejledere, som ved rigtig meget om både at læse op til optagelsesprøven til gymnasiet, men også hvilke muligheder for hjælp der kunne være.
Du kan både ringe til dem, chatte med dem, booke et møde eller sende en mail til dem. Så hjælper de dig godt på vej.
Tal med dine venner
Her til sidst tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du fik talt med dine venner om optagelsesprøven.
Det kan måske være, at du har en god ven, som klarede sig godt i 9. klasse? Kan du mon spørge personen, om de vil hjælpe dig med at læse op? Eller om de har et godt råd til, hvad du kan prøve at fokusere på?
Nogle gange kan det nemlig føles rigtig uoverskueligt at læse op alene. Men så er det en rigtig god idé at spørge andre om hjælp eller råd.
Det gælder også ens familie eller bekendte. Husk, folk kan kun hjælpe dig, hvis de kender til din situation.
Jeg håber at mit svar kan lede dig i den rigtige retning, og så håber jeg, at du kommer godt igennem optagelsesprøven.
De bedste hilsner fra en Mindhelper