Hej, hvordan coper jeg med skole? Jeg går i 3.g og havde min første skole dag igår, og jeg kan det ikke. dynamikken i klassen er så dårlig. Jeg kan seriøs ikke beskrive det, for de fleste er mennesker i klassen er objektiv søde og nice osv. Men der er bare sådan en grå sky over mig hver gang jeg kommer ind i klassen. Jeg er faktisk ikke er jeg udbrændt af skole dissideret, men jeg har virkelig har håbet i lang tid at den her følelse for min klasse ville ændre sig i 3.g. Det tror jeg bare ikke den gør. Jeg havde virkelig forventet i 1.g at jeg ville komme i klasse hvor der ikke ville være en dag hvor jeg ikke grinte, men det hele er bare en performance. Skal jeg vitterlig bare indse at de her mennesker skal jeg bare kunne holde ud 7 timer om dagen i 200 dage mere, for jeg er ved er knække sammen ved tanken om det. Altså tanken om at jeg bare skal lave skole arbejde og det er det eneste der skal holde mig igang. Det dræner min kreativitet, min væremåde, min lyst til at lave noget med nogle. Jeg ved at man kan have føles af at tiden flyder af sted i skole, fordi det gjorde i folke skolen og da jeg havde timer på efterskolen. Jeg var færdig af grin stort set hver lektion.

(19 år)
Kære dig,
Jeg kan godt forstå, at det må være rigtig svært, når det konstant føles som om, at der er en grå sky over dig, når du er i klassen. Og hvad gør man så?
Det giver mening
Når jeg læser dit spørgsmål, så kan jeg virkelig godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre.
Lige nu lyder det som om, at du ikke rigtig trives i din klasse, i hvert fald socialt. Og det kan jeg godt forstå er svært at være i.
For selvom gymnasiet selvfølglig handler om at lære, så er det også meget mere end det. For det er mega vigtigt for os mennesker, at vi har nogle gode mennesker, vi kan støtte os op ad, når vi skal igennem noget der kræver meget energi. Og det gør gymnasiet.
Men skal man bare bide tænderne sammen og komme igennem gymnasiet, hvis man ikke kan lide at være i sin klasse?
Eller hvilke muligheder er der overhovedet?
Jeg vil prøve at foreslå nogle ting, du kan overveje, og som forhåbentlig kan hjælpe dig med at gøre, hvad der er rigtigt for dig.
Tag det sidste år ud
Én mulighed er at tage gymnasiet færdigt i den klasse du er i, og slutte fred med, at tingene er som de er.
Der er kun ét år tilbage, og måske kan det være okay at gøre det færdigt. Samtidig kan et år også føles som virkelig lang tid, hvis man ikke har det godt.
Derfor kommer jeg også til at tænke på, om det kunne være en mulighed for dig at skifte klasse? På den måde kan du færdiggøre gymnasiet, men måske komme ind i en klasse, hvor du har mulighed for at skabe nogle nye relationer?
Hvis det er noget, du godt kunne se som en mulighed, så kan du tale med din studievejleder om det. Hvordan du kontakter vedkommende, kommer jeg ind på senere i svaret her.
Stop og mærk efter
En anden mulighed kan være, at du dropper ud, tager en pause eller laver noget andet.
Der kan være rigtig mange grunde til, at man dropper ud.
Det kan være at man synes det sociale er dårligt, man føler sig presset fagligt eller man er presset mentalt.
Derfor er der også nogle, som vælger at droppe ud eller tage en pause i form af orlov.
Hvis det er noget du overvejer, kan det være en rigtig god ide at snakke med din studievejleder. De kender alle reglerne for orlov, genoptagelse på gymnasiet og lignende.
For selvom det kan være rart at klemme ballerne sammen og få sin studentereksamen, så er den ikke meget værd, hvis man går helt ned med flaget i processen.
Tal med en studievejleder
Lige meget hvad du vælger, så er det altid en god ide at snakke med en studievejleder, hvis man er i tvivl om sit studie.
Studievejledere er vant til at snakke med elever, som er i tvivl om de skal droppe ud eller ej. Derfor kan de være rigtig gode at snakke med.
De ved også rigtig meget om, hvilke muligheder der er, og om der er noget hjælp du kan få, som ville gøre din sidste tid på gymnasiet bedre.
Hvis du ikke ved, hvem din studievejleder er, så prøv at spørg en af dine lærere. De ved ofte, hvilken studievejleder der er koblet til jeres klasse.
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med en studievejleder, som ikke kender dig eller din klasse, så kan du også kontakte Uddannelsesguidens eVejledning
Du kan chatte med dem, ringe til dem eller booke et videomøde. Det er gratis og de har åbent mandag til fredag.
Få hjælp hos headspace
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogen om dynamikken i din klasse eller om, hvordan du har det, så kan jeg varmt anbefale dig headspace
Hos headspace møder du en masse søde og dygtige rådgivere, som er vant til at snakke med unge, som har det svært.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du føler gymnasiet dræner din kreativitet, din væremåde og din lyst til at lave noget med nogen.
Du kan chatte med dem, ringe til dem eller mødes med dem fysisk i de fleste større byer. Det er gratis, og du kan være lige så anonym, som du har lyst til.
Det kan være rigtig svært at stå i en situation, hvor man har svært ved at se sig selv færdiggøre gymnasiet. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber at du træffer den rette beslutning for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper