Hej mindhelper, jeg har valgt at skrive herind, da jeg har hørt mange gode ting. jeg skriver, fordi jeg ikke helt ved hvad jeg skal gøre af mig selv. Jeg er 19 år og bliver 20, og føler mine muligheder er begrænset. Jeg skal starte på hf til sommer som 19 årig først hvilke er meget sent. Jeg var frisør elev før, men blev fyret fra 1 dag uden noget grundlag. Jeg føler mig sindsygt langt bagud, da jeg har fundet ud af du skal starte tideligt med alting for at blive god. Jeg gik på en frisør skole, hvor jeg blev mobbet, så finder jeg en læreplads, hvor jeg virkelig får opløftet in selvtillid, starter på ny skole og det hele køre. Nu er jeg arbejdsløs går hjemme, og får penge offentligt, et er jeg glad for men skammer mig også over dette. Det er ikke sikkert jeg kommer ind på hf. Jeg har en autisme diagnose, som gør jeg ikke kan arbejde pt. Jeg føler jeg spilder tiden ved at gå hjemme, og opfylde mine rutiner jeg skal gøre siger mit hoved. Jeg har drømme om at flytte hjemmefra og rejse, men min økonomi er ikke til det. har i nogle forslag, eller råd til, hvordan jeg kan komme ud af mine dødssyge tanker, og få det bedre? undskyld for den meget lange besked mvh en bekymret mand på 19 år.

(19 år)
Kære du
Det kan være rigtig svært at vide hvad man skal gøre, hvis man går rundt med dødsyge tanker derhjemme.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening
Du skriver, at du føler dig langt bagud og at du føler, at du spilder din tid ved at gå hjemme.
De følelser synes jeg giver rigtig god mening.
For når man stopper på sin uddannelse, og skal til at finde ud af, hvad man så skal, så er det helt normalt, at have de følelser.
De fleste mennesker kan nemlig godt lide at vide, hvad de skal med deres liv, og hvad deres plan er.
Og når man så ikke helt ved det, så giver det mening, at man kan få følelsen af at være bagud eller spilde sin tid.
Du får snart afklaring
Men selvom du har det sådan lige nu, så kommer det ikke til at blive ved med at være sådan.
Du har søgt ind på en HF til sommer, og derfor vil du også få svar i løbet af denne sommer, om du er kommet ind eller ej.
Når du ved om du er kommet ind eller ej, så kan du lægge en plan for, hvad du så skal gøre.
Kan dine forældre hjælpe dig?
Du skriver også, at du gerne vil flytte hjemmefra, derfor tænker jeg at du bor hjemme. Er det rigtig forstået?
Hvis det er, så kan det være en rigtig god ide at snakke med dine forældre om, hvordan du har det og spørge, om de kan hjælpe dig.
Nogle gange kan man godt have pengene til at betale sin husleje, men måske har man ikke pengene til at betale fx et indskud til en lejlighed.
Hvis det er tilfældet for dig, kunne du spørge dine forældre, om de har mulighed for at hjælpe dig?
Selv hvis de ikke kan hjælpe dig økonomisk, kan det være rart at tale med dem, om der så er andre muligheder.
Tag en snak med dine forældre
Du kan helt konkret aftale en dag og et tidspunkt du gerne vil snakke med dem, og fx sige:
“Tak fordi I ville tale med mig. Lige for tiden har jeg en følelse af, at jeg spilder min tid ved at gå herhjemme. Jeg har et stort ønske om at flytte hjemmefra, eller komme ud og rejse. Vil I hjælpe mig med, hvordan jeg kan få mulighed for det?”
Ved at spørge dine forældre om hjælp, giver du også dem muligheden for at tænke over, hvilke løsninger der kan være.
Og så kan I sammen finde en løsning.
Uddannelsesguidens eVejledning kan hjælpe dig
Nogle som også kan hjælpe dig er Uddannelsesguidens eVejledning.
Her kan du chatte med deres rådgivere, skrive en mail til dem eller ringe ind på telefonen.
De er super søde, dygtige og vil altid gerne hjælpe, hvis man har et spørgsmål om uddannelser.
Derfor kan de også være rigtig gode at kontakte, hvis du har et spørgsmål om HF eller andre uddannelser.
Du kan fx sige til dem: “Hej, hvad gør jeg, hvis jeg ikke kommer ind på HF?”
Eller
“Hej, jeg kom ikke ind på HF, hvad skal jeg gøre?”.
Så skal de nok hjælpe dig med resten.
Det er gratis og du kan ringe til dem på deres telefonnummer 70 22 22 07 mandag til torsdag mellem kl. 09:00-20:00 og fredag mellem kl. 09:00-15:00.
Det kan nemlig være svært at vide hvad man skal gøre, hvis man går og spilder sin tid derhjemme.
Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg ønsker dig held og lykke.
De bedste hilsner fra en Mindhelper