Hej Mindhelper
Jeg er 22, og er stadig i gang med hvad der efterhånden føles som en evig serie af uddannelse, jeg har en afsluttet HHX uddannelse, som tog mig fire år at færdiggøre grundet et brud som følge af angst der kostede mig min plads på gymnasiet, efter jeg færdiggjorde min HHX gik jeg så arbejdsløs i et år da jeg ikke havde kunne finde et arbejde efter afslag på mit studie som følge af at jeg dumpede dansk A og derfor ikke opfyldte kravene til optagelse. Jeg er så efterfølgende gået i gang med en kontor uddannelse med speciale i økonomi som en EUX men er nu i tvivl om det er det rigtige, jeg er et år inde i hoved forløbet men føler ikke rigtigt at jeg er egnet til kontor faget, men mit alternativ som jeg ser det er programmering, men også her føler jeg mig ikke klædt nok på til at kunne gøre mere ved det, trods et par års erfaring som hobby programmør. Og samtidig nager det mig at jeg i en alder af 22 stadig ikke har været oppe på en månedlig indtægt efter skat på 5 cifre da selv min yngste lillebror på 16 er over det. Det at mine brødre allesammen tjener mere end mig, selv med samme eller færre timer nager, og det gør også jeg ikke er så motiveret for at fortsætte uddannelse.

(Dreng, 22 år)
Kære dig
Når man går fra uddannelse til uddannelse, kan det hurtigt føles, som en noget nær uendelig serie af uddannelser og valg.
Og det kan være svært at navigere i.
Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Der er ikke én rigtig vej
Når man går fra uddannelse til uddannelse, kan man godt sidde med en tanke om: Kommer jeg nogle veje?
En tanke, som med tiden kan fylde mere og mere.
Det kan være rigtig drænende, da man godt kan få en fornemmelse af, at man aldrig rigtig lander på den rigtige hylde.
Derfor synes jeg også, at det giver rigtig god mening, hvis du sidder med en følelse af ikke at være særlig motiveret længere.
Hvad kan du lære af det?
Selvom det kan være rigtig frustrerende og stressende at føle, at man ikke er landet det rigtige sted, så lærer man også noget vigtigt.
Man lærer nemlig, hvad man ikke vil.
Og det kan måske lyde lidt fjollet og som noget spild af tid, men det er en stor del af rejsen til at finde ud af, hvad man gerne vil.
For når man ved, hvor man ikke skal hen, så er det også nemmere at komme derhen, hvor man gerne vil.
Hvad er normalt?
Du skriver også, at det nager dig, at du ikke tjener 5 cifret, men det gør din bror.
Nu ved jeg ikke, hvad din bror laver, men det er ganske normalt ikke at tjene særlig mange penge, mens man studerer.
Faktisk er det er helt normalt for mange studerende, ikke at tjene ‘rigtige penge’ før i midt eller slutningen af deres 20’ere.
Sådan er det for rigtig rigtig mange.
Det handler om valg
Det kommer meget an på, hvad vej man tager.
Hvis man fx starter direkte på en erhvervsuddannelse som 16-årig, så tjener du penge næsten fra starten af dine 20’ere.
Det samme gør du, hvis du blev færdig på HHX og valgte at få et fuldtidsjob i supermarkedet.
Men skifter du uddannelse, eller vælger du at tage en lang uddannelse, som også kræver en gymnasieuddannelse, så går der meget længere tid.
Og sådan er det for rigtig mange.
Så selvom du sammenligner dig med dine brødre, og føler dig bagud, så skal du vide, at ift. rigtig mange andre unge, så er du bestemt ikke bagud.
Hvad føles rigtigt?
Spørgsmålet er så nu: Hvad skal du gøre nu? Skal du blive på din EUX uddannelse, søge programmør uddannelsen eller noget helt tredje?
Det kan være enormt svært at finde ud af.
Og selvom jeg gerne ville fortælle dig, hvad du skulle gøre, så kan jeg det ikke.
Det er kun dig der kan det.
Derfor vil jeg i stedet foreslå dig, at lave en for og imod liste. For når man får skrevet alle fordelene og ulemperne op, ved de forskellige valg, så kan det være nærmere at træffe et valg.
Du kan også prøve at læse vores artikel: I tvivl om valg af uddannelse?. Her har vi samlet vores bedste råd til, at træffe en svær beslutning.
Snak med en studievejleder
Noget som altid kan hjælpe, hvis man er i tvivl om sin hylde på en uddannelse, er at snakke med en studievejleder.
Studievejledere er nemlig vant til at snakke med studerende, som er i tvivl om deres uddannelse.
Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, hvis du bliver ved med at være i tvivl, eller du godt kunne tænke dig at vide, om du kan komme ind på programmøruddannelsen.
Du kan enten tale med en studievejleder på din uddannelse eller tage fat i eVejledningen på UddannelsesGuidens hjemmeside.
Tal med dine venner
Jeg kan genkende din følelse af at være bagud. Fordi det er en virkelig normal følelse, som de fleste mennesker får i løbet af deres liv.
Og derfor tænker jeg, at det nok også er noget, som dine venner eller familie kan genkende.
Det kan virkelig gøre underværker for vores svære følelser og tanker at få dem sagt højt. Derfor synes jeg også, at du skal prøve at snakke med dine venner om det.
Det kan være, at de har nogle gode råd til dig.
For selvom det kan være svært at vælge den rigtig uddannelse, så er der hjælp at få. Jeg håber, at du finder noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og håber du finder ud af det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper