Hej Mindhelper
Vi er to piger der går i 9. klasse på XX. Vi er i gang med en projektopgave, hvor vores emne er gruppepres og dets konsekvenser. Vi undersøger: de bagvedliggende mekanismer indenfor gruppepres, hvordan gruppepres påvirker måden hvorpå mennesker tænker, og hvordan det kan føre til misinformation. Vi undersøger også, hvordan tro og fake news kan blive vigtigere end viden og fakta, og hvilke følger det kan få for fællesskab, tillid og demokrati i samfundet.
Vi har nogen spørgsmål som i meget gerne må svare på:
I hvilken grad kan gruppepres få mennesker til at acceptere misinformation eller fake news, selv når der findes pålidelig viden?
Hvilken rolle spiller tillid til fællesskabet sammenlignet med tillid til eksperter og institutioner i moderne samfund?
Hvordan kan gruppepres og sociale normer påvirke borgernes deltagelse i demokratiske processer, såsom valg og politiske debatter?
Hvad mener du, at skolen og samfundet kan gøre for at styrke unges kritiske tænkning over for gruppepres og sociale påvirkninger?

(Pige, 15 år)
Kære jer,
Det lyder til, at I skal i gang med en rigtig spændende projektopgave om gruppepres.
Hvad svarer brevkassen på?
Selvom jeg synes, det lyder som et kanonspændende projekt, så kan jeg desværre ikke svare jer på spørgsmålene.
Brevkassen her i Mindhelper er nemlig kun til personlige spørgsmål, når unge selv har brug for råd og vejledning.
Tjek vores artikel ud
Men, jeg tror I kan finde nogle af svarerne i vores artikel om gruppepres.
I den skriver vi nemlig om, hvad gruppepres er, hvordan man modstår det, og hvilke konsekvenser det kan have for et menneske.
Måske den kan hjælpe jer lidt ad vejen.
Jeg vil ønske jer rigtig meget held og lykke med jeres projekt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper